Gå til innhold

Strammer jogging opp kroppen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskrifta sier, strammer jogging opp kroppen?

Jeg har startet nytt prosjekt "stram opp kroppen"...

Ja, jeg vet at jeg må drive styrketrening, og det gjør jeg. Men jeg skal nå hjem til foreldrene mine og være der 2 uker. Der har jeg ikke tilgang til treningsstudio. Men jeg elsker å jogge.

Vil jogging ha en oppstrammende effekt over lang tid? Eller har det bare noe å si på vektreduksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, som overskrifta sier, strammer jogging opp kroppen?

Jeg har startet nytt prosjekt "stram opp kroppen"...

Ja, jeg vet at jeg må drive styrketrening, og det gjør jeg. Men jeg skal nå hjem til foreldrene mine og være der 2 uker. Der har jeg ikke tilgang til treningsstudio. Men jeg elsker å jogge.

Vil jogging ha en oppstrammende effekt over lang tid? Eller har det bare noe å si på vektreduksjon?

Jeg har egentlig ikke forstått dette med oppstramming. Hva i alle dager er det man strammer opp? Huden?

Ting som disser eller henger er stortsett fett. For å bli kvitt fettet må du spise mindre enn du forbruker.

Så hvis du skal ned i fettmasse har du absolutt mest å hente på å gjøre noe med kostholdet.

Trening er en fin måte å aktivere musklene på slik at de ikke blir ofret som en del av energiunderskuddet.

Hvis målet er å trene for å bruke mer energi enn du ville gjort inaktiv er jogging fint. I tillegg kan jogging være veldig bra dersom man ønsker å øke oksygenopptaket og blodgjennomstrømningen til musklene (primært i beina).

Hvis du vil fortsette å trene styrke går det fint an å trene det med kroppsvektøvelser med minimalt av utstyr. En kombinasjon er nok uansett greit enten du er hjemme eller borte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på det samme...om man kan få finere kropp av å jogge (når man går ned i vekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Fettprosenten går jo ned om man kombinerer joggingen med sunt kosthold. Jeg har definitivt blitt "strammere" i fisken enn jeg var før jeg startet med joggingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt i forhold til overskriften:

Hvis dere skal ned i fettmasse ved å jogge er det viktig at dere trener intensivt, men ikke for lenge, og kombinerer med styrke for å redusere muskelsvinn (at kroppen "spiser" muskelmasse for å få energi). Spis muskelvennlig mat (proteiner) og unngå raske karbohydrater og for mye fett. :)

Du kan selvfølgelig bli mer definert ved å jogge, men hvis du kun jobber, og jogger veldig lenge, kan det altså gå utover musklene dine... Da blir du ikke strammere.

Skal du bli strammere må du endre forholdet mellom fettprosent og muskelprosent.

Trådstarter: du har nok ikke noe å begymre deg for når du vanligvis trener mye styrke :) Men du kan jo ta noen push-ups og sit-ups osv for å holde musklene litt ved like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også veldig på dette. Jeg er utrent - dvs 10 kg for mye og formen på kroppen er at mye av fettet er samlet rundt magen - over hoftene sånn at jeg har stygg eplefasong med stor mage som gjør at kroppen da "smalner" inn ved hoftene og rompa.

Har begynt å jogge, har holdt på et par måneder, gått ned 2kg og blir jo i bedre og bedre form nå, så merker allerede at jeg øker treningsmengden :)

Så det jeg lurer på er om kroppen vil bli finere når jeg etterhvert forhåpentligvis går mer ned i vekt, altså den får en mer "normal" form etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer også veldig på dette. Jeg er utrent - dvs 10 kg for mye og formen på kroppen er at mye av fettet er samlet rundt magen - over hoftene sånn at jeg har stygg eplefasong med stor mage som gjør at kroppen da "smalner" inn ved hoftene og rompa.

Har begynt å jogge, har holdt på et par måneder, gått ned 2kg og blir jo i bedre og bedre form nå, så merker allerede at jeg øker treningsmengden :)

Så det jeg lurer på er om kroppen vil bli finere når jeg etterhvert forhåpentligvis går mer ned i vekt, altså den får en mer "normal" form etterhvert?

Den grunnleggende kroppsformen din vil ikke endres, er du epleform kommer du alltid til å være det. Men du kommer til å ha mindre fett generelt, så det vil ikke være så sterk epleform som du kanskjer har nå. Dessverre opplever mange at kroppsformen også har betydning for hvor fettet forsvinner først. Jeg har pæreform selv, og det absolutt siste stedet fettet forsvinner er på lårene. Det er rett og slett ikke mulig å si hvordan det vil slå ut for deg. Men kroppen din vil selvsagt bli finere med trening, og du vil trives bedre med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grunnleggende kroppsformen din vil ikke endres, er du epleform kommer du alltid til å være det. Men du kommer til å ha mindre fett generelt, så det vil ikke være så sterk epleform som du kanskjer har nå. Dessverre opplever mange at kroppsformen også har betydning for hvor fettet forsvinner først. Jeg har pæreform selv, og det absolutt siste stedet fettet forsvinner er på lårene. Det er rett og slett ikke mulig å si hvordan det vil slå ut for deg. Men kroppen din vil selvsagt bli finere med trening, og du vil trives bedre med den.

http://multimedia.dn.no/archive/00212/LB_Overvektig_dame_212584c.jpg

Nå er ikke jeg så stor som dette, men formen er litt det samme. Og så klart selv om man ikke får endra kroppsformen sin, så håper jeg at når basically 10kg ekstra akkurat rundt magen gjør at man ser ekstra sånn ut da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Du kvitter deg jo uansett med overflødig fett ved å jogge. I tillegg bruker du jo muskler i bein og som oftes i mage og rygg også når du jogger. Du får altså muskler ved å løpe, men man bygger alltid mer ved å trene styrke.

Jeg har en eks som jogget mye, uten å trene styrke og han hadde definerte muskler både rumpe og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt "hele livet", og har aldri vært så glad i styrketrening. Jeg har passert 30, og kunne ikke vært mer fornøyd med hvor stram og slank jeg er, og hvor jeg har muskler. Så jeg er stor tilhenger av løping som treningsform.

Generelt så har jeg mer tru på å finne en treningsform man trives med, enn hva som nødvendigvis gir best og raskest resultater. Om man ikke finner noe man liker er sannsynligheten størst for at man detter av ganske fort, og da blir man i alle fall ikke slank og stram.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kvitter deg jo uansett med overflødig fett ved å jogge. I tillegg bruker du jo muskler i bein og som oftes i mage og rygg også når du jogger. Du får altså muskler ved å løpe, men man bygger alltid mer ved å trene styrke.

Jeg har en eks som jogget mye, uten å trene styrke og han hadde definerte muskler både rumpe og bein.

Kroppen vil alltid tilpasse seg den belastningen den utsettes for og dersom forholdene er tilrette (kost+restitusjon) vil den gjøre de mest belastede delene mer motstandsdyktig mot belastningen.

(Eller man blir skadet, eller dør.)

Dersom man ikke har mye muskler fra før, genetisk disponert eller tidligere har trent seg opp, så vil man aldri få en særlig atletisk kropp av å bare jogge. Elite langdistanseutøvere er som oftest veldig tynne med lav fettprosent. Man ser alltid musklene dersom man har lite nok fett. Om dette er pent å se på kommer an på øyet som ser.

Så kan du ta en annen form for utøvere å sammenligne med. Turnere. De har også lite kroppsfett (generelt har jo de fleste eliteutøvere det), men de er vesentlig kraftigere i overkroppen.

Hvor vil jeg med dette?

Det er nødvendigvis ikke hvilken treningsform som avgjør hvor mye fett du har. Det er hovedsaklig kostholdet. Fordeling, mengde og type muskelfiber derimot bestemmes i stor grad av trening. Og selvfølgelig spiller arvematerialet en stor rolle i om man blir god eller veldig god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Kroppen vil alltid tilpasse seg den belastningen den utsettes for og dersom forholdene er tilrette (kost+restitusjon) vil den gjøre de mest belastede delene mer motstandsdyktig mot belastningen.

(Eller man blir skadet, eller dør.)

Dersom man ikke har mye muskler fra før, genetisk disponert eller tidligere har trent seg opp, så vil man aldri få en særlig atletisk kropp av å bare jogge. Elite langdistanseutøvere er som oftest veldig tynne med lav fettprosent. Man ser alltid musklene dersom man har lite nok fett. Om dette er pent å se på kommer an på øyet som ser.

Så kan du ta en annen form for utøvere å sammenligne med. Turnere. De har også lite kroppsfett (generelt har jo de fleste eliteutøvere det), men de er vesentlig kraftigere i overkroppen.

Hvor vil jeg med dette?

Det er nødvendigvis ikke hvilken treningsform som avgjør hvor mye fett du har. Det er hovedsaklig kostholdet. Fordeling, mengde og type muskelfiber derimot bestemmes i stor grad av trening. Og selvfølgelig spiller arvematerialet en stor rolle i om man blir god eller veldig god.

Men man har mer muskler dersom man jogger enn dersom man bare sitter stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har mer muskler dersom man jogger enn dersom man bare sitter stille?

Man vil jo bygge muskler av jogging og, men det tar mye lengre tid siden det er en annen type muskelfiber som blir bygget opp.

Så skal man få større muskler er det mye raskere, og lettere å trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du går ned i fettprosent (ved for eksempel jogging) vil du mest sannsynlig bli "strammere" enn du var. Uansett så er tyngre styrketrening til å anbefale om du vil bli stram, du vil ikke få unormalt store muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...