AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #1 Skrevet 6. mars 2012 http://www.dagbladet.no/2012/03/05/tema/klikk/helse/ernering/20538818/ Jeg tviler ikke på at sukker kan være ekstremt sterkt avhengighetsskapende, gjør du? Interessant artikkel. Spesielt om de rottene som velger sukker foran heroin.. Sukker framfor kokain - En fransk studie viser at kokain tar lengre tid for å nå hjernen og gi ruseffekt, enn sukker, sier Fred Nyberg, professor i biologisk avhengighetsforskning ved Universitetet i Uppsala. - Rotter som fikk velge mellom kokain og sukkervann, foretrakk sukkervannet. Søtsmaken fanges opp på tungen og går raskere til hjernen. Den belønningen du får av sukker, er ikke så kraftig som ved kokainrus. - Søtsmaken gir dobbelt belønning og en amfetaminaktig rus. Men søtsmaken er spesiell fordi den trigger systemet på mange måter, sier Fred Nyberg.
Snikk Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 Jeg tror så absolutt på dette, og mistenker at jeg selv er sukkeravhengig. Trenger påfyll flere ganger om dagen. Får jeg ikke det, blir jeg uvel og i dårlig humør. Når jeg får sukker, føles kroppen som den skal føles: normal. Det er ikke så mye lyst på noe "godt" jeg kjenner, mer en følelse av at kroppen TRENGER sukker. Følelsen er like sterk som tørst og sult etter (annen) næring. Dessverre vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få hjelp for å bli kvitt dette problemet.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Jeg tror så absolutt på dette, og mistenker at jeg selv er sukkeravhengig. Trenger påfyll flere ganger om dagen. Får jeg ikke det, blir jeg uvel og i dårlig humør. Når jeg får sukker, føles kroppen som den skal føles: normal. Det er ikke så mye lyst på noe "godt" jeg kjenner, mer en følelse av at kroppen TRENGER sukker. Følelsen er like sterk som tørst og sult etter (annen) næring. Dessverre vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få hjelp for å bli kvitt dette problemet. Jeg også er sånn. Jeg må ta meg selv hardt i nakken og kutte ut ALT med sukker i, da går det greit. Så fort jeg prøver en sjokolade el så går det galt med en gang.
Meridian Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Jeg også er veldig avhengig av sukker, men har gått over til å bruke sukrin. Mange tror sukrin er sånn syntetisk søtstoff, men det er det ikke. Det ser ut som, og smaker som sukker, men det påvirker ikke blodsukkeret og man blir ikke avhengog, og er lagd av sukkeret man finner i bær/frukt. Her kan dere lese om SUKRIN, og her kan dere lese om SUKRINMELIS. Nå lages det kun produkter med sukker eller kunstig søtning, så godsaker som inneholder sukrin må dere nesten lage selv. Det fins oppskrifter på nettet, og jeg har lagd både ostekake og bounty med sukrin og surkinmelis, og det er nydelig godt!
Scherbatsky Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Har nesten kuttet ut sukker, godis etc og savner det ikke. Så satser på at jeg ikke faller innenfor "avhengig". Men kan skrive under på at sukker gjør at du får trangen til mer sukker. Skal prøve sukrin neste gang jeg baker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå