Gjest Chevy Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Hva vil det egentlig si? Legen henviste meg til psykolog men jeg får altså "bare" komme til psykriatisk sykepleier.. Hva skjer hos henne? jeg er henvist fordi jeg akkuratt er ferdig med noen års kronisk sykdom og ikke egentlig vet hvem jeg selv er lenger, er deperimert og har mye angst. Dette er imidlertid bare toppen av isfjellet da jeg i mange år har strevd med og holde skjult en OCD som tar opp mye plass i hodet mitt. Legen vet ikke om dette, men jeg har lest mye om det og opplever det selv som OCD. Vasketvang og at jeg må sjekke ting 23455 ganger før jeg kan gå noe sted. Jeg kan ofte kun vaske hendene enten 2,8 eller 11 ganger, fordi disse tallene er trygge. Og jeg sier til meg selv hele dagen inni meg: NEI, altså jeg må hele tiden si nei til meg selv inni meg fordi at ellers betyr det inni hodet mitt at jeg vil utføre en handling mot noen andre, skade noen osv (noe jeg selvfølgelig aldri ville gjort). Altså, det er mye og gripe fatt i her- hva kan den psykriatiske sykepleieren gjøre? Skal til henne imorgen..
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Mange psykiatriske sykepleiere driver med psykoterapi, slik som psykologer også gjør. Jeg mener at det ikke er utdanningen til personene som er viktigst, men at man har god kjemi og føler at behandler forstår en. Jeg har gått til både psykologspesialist, psykiater, psykiatrisk sykepleier (flere) og sosionom med etterutdanning i psykiatri, og alle disse har vært flinke i faget sitt. En psykiatrisk sykepleier har forresten tre års utdanning som sykepleier, og har deretter tatt ett år etterutdanning innen psykisk helsearbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Det skjer det samme som hos psykolog. De fleste som går til psykolog går egentlig til psykiatrisk sykepleier. Men sjefen for avdelingen er psykolog og psykiatrisk sykepleier rapporterer til han/henne. Det er psykologen som har det øverste ansvaret for deg.
Gjest Chevy Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Men det sto liksom i brevet at de mente det ikke var grunnlag nok til og få komme til psykolog.. Hva mener de med det? Jeg trodde jeg var blitt helt avvist jeg egentlig..
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Men det sto liksom i brevet at de mente det ikke var grunnlag nok til og få komme til psykolog.. Hva mener de med det? Jeg trodde jeg var blitt helt avvist jeg egentlig.. Du har sikkert blitt henvist til DPS? Det er vel ofte slik at de som har en litt komplisert problematikk får "førsterett" til å komme til psykolog, fordi det ofte er de som har mest utdanning og sånn sett har størst kompetanse. Men som jeg skrev, så er kjemi det aller viktigste for meg, jeg klarer ikke å få noe hjelp av en person jeg ikke liker selv om vedkommende er aldri så godt utdannet. Dersom du ikke kommer overens med behandleren du har fått, kan du be om å få en annen. Og føler du at en sykepleier ikke har kompetanse nok til å hjelpe deg, burde du ha fortalt om alle problemene dine. De kan jo ikke gjette seg til hva du sliter med når du ikke forteller om det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Men det sto liksom i brevet at de mente det ikke var grunnlag nok til og få komme til psykolog.. Hva mener de med det? Jeg trodde jeg var blitt helt avvist jeg egentlig.. Jeg har vært hos psykiater, psykolog og psykiatrisk sykepleier. Det opplevdes helt likt. Der jeg kommer fra jobber det kun en psykiater på psykiatrisk poliklinikk. Resten er psykiatriske sykepleiere. Psykiateren skrev ut medisiner osv og behandleren min diskuterete meg med han for videre behandling kan du si. Altså hun rapporterte til han og så ble de enige om videre behandlig. Så nei, du har på ingen måte blitt avvist, dette er helt vanlig prosedyre. Lykke til, det blir nok godt for deg å snakke ut litt
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Dette kan du fortelle til hun du skal til i morgen og så kan dere diskutere det videre.
Gjest Chevy Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 Jeg har vært hos psykiater, psykolog og psykiatrisk sykepleier. Det opplevdes helt likt. Der jeg kommer fra jobber det kun en psykiater på psykiatrisk poliklinikk. Resten er psykiatriske sykepleiere. Psykiateren skrev ut medisiner osv og behandleren min diskuterete meg med han for videre behandling kan du si. Altså hun rapporterte til han og så ble de enige om videre behandlig. Så nei, du har på ingen måte blitt avvist, dette er helt vanlig prosedyre. Lykke til, det blir nok godt for deg å snakke ut litt Tuuuusen takk! Spent på morgendagen!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå