Gå til innhold

Skattekort


Labella

Anbefalte innlegg

Jeg mener at jeg alltid har pleid å få skattekort i slutten av desember eller helt i begynnelsen av januar, men hittil i år har det ikke dukket opp noe. Noen som vet når det kommer? Krise hvis de blir nødt til å trekke 50 % av januarlønnen min!

Prøvde å finne svar på skatteetatens nettsted, men fant ikke ut av det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått det for en god stund siden. Du kan jo bestille nytt fra nett - men hvis du ikke finner ut av det så hadde jeg villet ringt og fått de til å sende et nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattekortene er sendt ut for lenge siden, så jeg ville ha ringt å skaffet et nytt. Det tar ikke lang tid, jeg endret på mitt og fikk sendt nytt på bare noen få dager.

Uansett, så har jobben din lovt til å bruke fjorårets skattekort til trekket i januar, så du slipper 50% trekk i januar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattekortene er kommet for lengst, ja. Jobben din har lov til å bruke skattekortet fra i fjor, men mange bedrifter nekter å gjøre det (og trekker 50% av januarlønna ved manglende skattekort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om forskuddstrekk i januar når nytt skattekort ikke er levert - Korrigering av feilberegnet forskuddstrekk m.v.

Fastsatt av Skattedirektoratet 23. desember 1976. Endret 2 juni 1994 nr. 372.

§ 1. Forskuddstrekk i januar når nytt skattekort ikke er levert.

1. Når skattekort for det nye året ikke er levert og arbeidsgiveren heller ikke på annen måte har fått de opplysninger som fremgår av skattekortet, skal forskuddstrekk i januar gjennomføres etter det skattekortet som arbeidstakeren (pensjonisten) fremla for arbeidsgiveren året før.

2. Forskuddstrekk etter bestemmelsen i nr. 1 skal arbeidsgiveren korrigere i senere lønnsutbetalinger og på grunnlag av årets skattekort. Slik korreksjon skal foretas så snart det nye skattekortet er levert og senest innen utløpet av februar.

3. Dersom skattekort for det nye året ikke blir levert, skal korreksjon som nevnt i nr. 2 gjennomføres etter bestemmelsene om 50 pst. trekk i lønnsbeløp eller 30 pst. trekk i pensjons- eller trygdeytelser (skattebetalingslovens § 11, nr. 1.).

4. Korreksjoner som nevnt i nr. 2 og nr. 3 skal framgå av arbeidsgiverens lønningsregnskap. For arbeidsgivere som ikke har regnskapsplikt skal korreksjonene gå frem av oppgjørsliste.

§ 2. Korreksjon av forskuddstrekk for nyansatt arbeidstaker (ny pensjonist) som ikke har levert skattekort.

1. Når forskuddstrekk er gjennomført med 50 pst. hos nyansatt arbeidstaker eller med 30 pst. hos ny pensjonist, kan arbeidsgiveren korrigere dette så snart skattekortet blir levert.

Her finner du reglene for hva som gjelder hvis du ikke leverer skattekort til lønnen i januar.

Arb.giver skal bruke fjorårets skattekort og korrigere når nytt skattekort fremlegges (senest i løpet av februar) evt korrigere med 50 % trekk hvis skattekort ikke leveres.

Arb.giver kan derfor ikke trekke 50 % i januar, så sant du leverte skattekort i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...