Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 8 egg som går ut på dato på onsdag. Kan jeg bruke de på lørdag i en vaffelrøre? Eller bør de kastes?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jaaa, det kan du

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjer med "mine" hele tida ;) og dei blir brukt opp uten noe problem. Når du knekker dem, lukt - du skal klare å kjenne gamle egg :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker utgåtte egg i månedsvis etter utløpsdato. den butte enden er varmere enn den spisse, da er egget friskt. test med underleppa.

Gjest Stronger
Skrevet

Hallo!! Her tror jeg det er noen som må oppdateres på eggefronten.. Dersom egg holdes kjølig kan de brukes leeenge etter utløpsdato!!! Dette står på opplysningen for egg og hvitt kjøtt: "Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget – formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig."

I Norge er ikke akkurat salmonella et problem, så du kan bruke eggene med GOD samvittighet! :)

• Liker 1
Skrevet

Om de flyter i vann kan de ikke brukes.

Skrevet

jeg bruker utgåtte egg i månedsvis etter utløpsdato. den butte enden er varmere enn den spisse, da er egget friskt. test med underleppa.

Den der forsto jeg ikke? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

se her da.

nederst er egget butt, øverst er det spisst.

Skrevet

se her da.

nederst er egget butt, øverst er det spisst.

Hallo?? Selv barn på tre år vet at det er en spiss og en butt ende på ett egg! Men du mener at den butte enden er varmere? Den kan du godt forklare.

• Liker 1
Gjest Gagaen
Skrevet

Det er tatt prøver av egg som er opptil 8 mnd gamle uten å finne baktierier . Så hvis eggene oppbevares kjølig kan man bruke dem lenge :)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Som flere alt har sagt, egg er holdbare langt over datostempling i Norge.

Her er for eksempel en artikkel fra klikk.no om holdbarhet på en del matvarer om du vil lese mer: holdbarhet mat

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg spør fordi jeg har lest at best før datoen på egg egentlig bør leses som en siste forbruksdato, da det etter denne datoen vil være større sjanse for salmonellavekst i egget.

Skrevet

Egg har jeg aldri vært redd for å spise etter utløpsdato :)

Er det ikke veldig lett å oppdage om ikke egget er spisbart, at det lukter med en gang det er ødelagt?

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Jeg spør fordi jeg har lest at best før datoen på egg egentlig bør leses som en siste forbruksdato, da det etter denne datoen vil være større sjanse for salmonellavekst i egget.

Det kan kanskje være sant for andre land, men her i Norge er eggene så godt som salmonellafrie.

Som andre her sier, eggene holder seg i lang, lang tid etter datostemplingen så lenge de oppbevares kjølig. At de datostemples med kort utløpsdato er EU-reguleringer.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Om de flyter i vann kan de ikke brukes.

Njei, det stemmer ikkje heilt. Luftlomma i botnen vert større med tida, fordi skalet er ørlittegrann porøst, og væska i egget fordampar sakte. Det er difor ein over her meiner du skal kjenne på temperaturskilnaden på toppen og botnen, er det mykje luft i botnen vil botnen av egget kjennast "varmare" enn toppen, som er i kontakt med kvita som held betre på kulda. Men egget er ikkje nødvendigvis dårleg sjølv om luftlomma har blitt større. Det beste tipset er så knekke kvart egg i ein kopp for seg sjølv. Viss egget luktar friskt (altså nesten ingenting) er det heilt fint å spise sjølv lenge etter utløpsdato.

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

det går sikkert helt fint. jeg har aldri tenkt over at egg har utløpsdato en gang... og når du knuser eggene, så vil du raskt merke det om de er dårlige for å si det sånn.

Skrevet

Njei, det stemmer ikkje heilt. Luftlomma i botnen vert større med tida, fordi skalet er ørlittegrann porøst, og væska i egget fordampar sakte. Det er difor ein over her meiner du skal kjenne på temperaturskilnaden på toppen og botnen, er det mykje luft i botnen vil botnen av egget kjennast "varmare" enn toppen, som er i kontakt med kvita som held betre på kulda.

Endelig noen som giddet å gi en plausibel forklaring. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...