AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Ja, som overskiften sier, bør en bli utredet av revmatolog eller nevrolog, eller kanskje begge 2? Erfaringer, innspill, tips? Jeg har hatt fibromyalgi i litt over 1 år, og nå har den "vandret" til ny plass på kroppen, og jeg skal til ny utredning. Noen som har erfaring med medisinering til de værste dagene? Jeg har fått beskjed om at smertetoppene må dempes.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #2 Skrevet 6. mars 2012 *Dytte* Ingen som har erfaringer / innspill / tips ang fibromyalgi? TS
Mamma1 Skrevet 6. mars 2012 #3 Skrevet 6. mars 2012 Mamma har fibromyalgi og har vært utredet av revmatolog. Aldri av nevrolog..
Gjest Vettel Skrevet 6. mars 2012 #4 Skrevet 6. mars 2012 Fibromyalgi hører da under revmatisme? Norges Revmatikerforbund: http://www.revmatiker.no/plager/diagnoser/fibromyalgi
Lille Blåklokke Skrevet 6. mars 2012 #5 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har det. Jeg må spise 150-200 mg nobligan pluss paracet eller ibux hver dag for å ikke dø av nakkesmertene mine. Denne dosen tar toppen av smertene mine.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Skrevet 6. mars 2012 Ser i div forum at det anbefales med D-vitamin, og andre fora leser jeg at det anbefales Omega 3, spesielt fra Selolje som har noe i seg som er godt for ledd. Antioksidanter mener også folk er tingen. Noen som har erfaring / mening om det? TS
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #7 Skrevet 6. mars 2012 Jeg har det. Jeg må spise 150-200 mg nobligan pluss paracet eller ibux hver dag for å ikke dø av nakkesmertene mine. Denne dosen tar toppen av smertene mine. Uffda, fryktelig å høre at du lever med slik smerter. Beklageligvis kan jeg ikke gjøre annet enn å gi deg en klem TS
Lille Blåklokke Skrevet 7. mars 2012 #8 Skrevet 7. mars 2012 Uffda, fryktelig å høre at du lever med slik smerter. Beklageligvis kan jeg ikke gjøre annet enn å gi deg en klem TS Takk for klem det hjelper med omtanke. Jeg har ikke kjent noe virkning av selolje eller div. Vitaminer, men kan jo hende det virker på noen. Det som kan hjelpe meg litt når jeg er helt uttafor med vond nakke og fingrer, knær osv, er som sagt nobligan depo samt ibux og en veldig varm laaang dusj og så ligge med varmeflaske under nakken. Håper du finner noe som hjelper for deg, jeg har gått sånn hær nå i 4 år med sinnsyke smerter 95% av uka, er ikke i jobb for tiden og er veldig nedfor pga. Usikker fremtid. Har store tanker hver dag om at et liv som dette greier jeg ikke. Du må stå på ditt med legene, ikke la de fortelle deg at du ikke trenger smertelindring. Min lege prøver nå og hinte om at jeg ikke burde gå lengre på min smertestillende, noe som jeg vet ikke kommer til å gå. Send meg gjerne pm hvis det er noe du lurer på
OhMickey Skrevet 7. mars 2012 #9 Skrevet 7. mars 2012 Min far har fibromyalgi og store smerter. Han har prøvd disse D3-vitaminene som mange mener hjelper uten noe resultat, han lever også på smertestillende hver dag for å kunne fungere, og ofte er det ikke nok. Han har vært hos nevrolog for utredning, men ikke hos revmatolog foreløbig. Har inntrykk av at dette er en vanskelig sykdom å leve med pga at du ofte ikke får sterke nok smertestillende du kan gå på over lengre tid. han har gått mye til fysioterapaut og kiropraktor som gjorde det hele værre. Prøver å få han igang med ett treningsprogram, da jeg har lest at trening kan dempe smertene, og med rett trening kan det bedre hele sykdomsforløpet. Men legene gir han ikke noe treningsopplegg så dette er slik han må ordne selv. Vet ikke om andre her har erfaring med trening i forhold til sykdommen?
Ryvre Skrevet 7. mars 2012 #10 Skrevet 7. mars 2012 Har selv FM og ingenting som hjelper Har prøvd alt uten hell. Kunne ta mange paralgin forte uten å merke noen bedring. Tramadol tar den aller verste smerten, men den hjelper ikke på "verking" i kroppen. Om man leser symptomlista så har jeg alle symptomer, og er jeg relativt smertefri den ene dagen, så er jeg utmattet og omvendt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 Prøver å få han igang med ett treningsprogram, da jeg har lest at trening kan dempe smertene, og med rett trening kan det bedre hele sykdomsforløpet. Men legene gir han ikke noe treningsopplegg så dette er slik han må ordne selv. Vet ikke om andre her har erfaring med trening i forhold til sykdommen? Min erfaringer at løfting av vekter og slikt hos fysioterapeut virker mot sin hensikt. Styrketrening er fyfy. Bevegelse uten belastning er det beste, svømming, sykling, hva nå enn som får opp blomomløpet / pulsen. Jeg fikk beskjed av min revmatolog at jeg måtte bare kjøre på, få opp pulsen sa han. Jeg føler jeg holder FB`en i sjakk med min aktivitet, slik at jeg da har et hverdagsliv uten stadige sykemeldinger og et smertehelvete. Jeg svømmer 3 ganger i uka, og sykler mer eller mindre alle de andre dagene. Kjører på og er anpusten og svett.
Lille Blåklokke Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Min far har fibromyalgi og store smerter. Han har prøvd disse D3-vitaminene som mange mener hjelper uten noe resultat, han lever også på smertestillende hver dag for å kunne fungere, og ofte er det ikke nok. Han har vært hos nevrolog for utredning, men ikke hos revmatolog foreløbig. Har inntrykk av at dette er en vanskelig sykdom å leve med pga at du ofte ikke får sterke nok smertestillende du kan gå på over lengre tid. han har gått mye til fysioterapaut og kiropraktor som gjorde det hele værre. Prøver å få han igang med ett treningsprogram, da jeg har lest at trening kan dempe smertene, og med rett trening kan det bedre hele sykdomsforløpet. Men legene gir han ikke noe treningsopplegg så dette er slik han må ordne selv. Vet ikke om andre her har erfaring med trening i forhold til sykdommen? Trening virker godt for meg, iallefall dær og da. Lett styrketrening og kondisjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå