AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg vet at hvis jeg skal ha noen mulighet til å få innfridd gjeld som stammer fra min nå avdøde X så må jeg sette fram krav til advokaten som sitter med bo-oppgjøret. Lurer på om noen her har noe erfaring på hvordan dette fungerer sånn rent praktisk. Jeg betaler pr. idag på gjeld som X ikke innfridde da han solgte leiligheten vi kjøpte sammen. Jeg har vel betalt på dette i 4 år nå. X er død å jeg vil prøve å få dekket denne gjelden. Er det sånn at en ev advokat betaler denne gjelden til kreditor, eller kan jeg be om at det beløpet jeg ber om overføres til mine økonomiske rådgivere, sånn at de kan forhandle ned det utestående beløpet, å jeg kanskje kan få igjen noe av det jeg allerede har betalt? Jeg skal på ingen måte prøve å tuske til meg penger jeg ikke har krav på, men når leiligheten ble solgt så ville det dekket lånet som jeg betaler på nå, men av en eller annen grunn så klarte X å utelate å innfri dette. Jeg synes ikke det er riktig at jeg skal betale på dette lånet, men skjønner jo at kreditor har gått på meg som har inntekt. Vil for ordens skyld også nevne at jeg har snakket med Namsmannen om dette, å h*n ser også problemet mitt å gir meg råd m.t.p gjeldssanering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Del Skrevet 5. mars 2012 For ordens skyld vil jeg informere om at avtalen var at ved salg av leilighet så skulle lånet innfris. Dette var ett av punktene i vår skriftelige bo-oppgjør ved skillsmisse. Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #3 Del Skrevet 5. mars 2012 Dytter denne litt opp Er det ingen som kan litt om det å sette fram krav i et dødsbo? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Føler at jeg tar en bråsjangs uansett om jeg velger å sette fram krav direkte fra dødsboet eller om jeg velger å stole på at arvingene holder hva de har lovet å betaler lånet jeg sitter igjen med. Jeg lurer på om jeg har noen sjangs til å få dekket mitt krav. Vil selvsagt sende med dokumentasjoner. Er det noen som vet hvem som avgjør om man har krav i boet? Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #4 Del Skrevet 6. mars 2012 *dytter* Er det ingen som har greie på dette? Vet at det er et vanskelig område. Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ini Skrevet 6. mars 2012 #5 Del Skrevet 6. mars 2012 Har ikke peiling på akkurat det, men vil tro at det kan være fornuftig å rådføre seg med advokaten som sitter med oppgjøret. Han er jo advokat, så han bør jo gjerne vite det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #6 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg kan endel om disse tingene,(er jurist) men skjønner ikke spørsmålet ditt. Hvorfor kaller du tråden proklama? Kan ikke skjønne at det har noe med saken å gjøre. Har du tenkt å ta over boet etter din avdøde eks? Da hadde det vært lurt å få bostyrer til å publisere proklama, sånn at du visste nøyaktig hvilke krav boet besto av før du evt tok over. Men du kan nemlig ikke ta over boet etter en avdød eks! Så spm ditt blir meningsløst. Tenker du evt på å ta over boet på vegne av felles barn? Det ser nesten ut som at du har betalt gjeld som du mener tilhørte din eks, og at du vil søke regress i boet?! Kan det stemme? I tilfelle melder du kravet til bostyrer, og spør denne hva slags dokumentasjon som trengs. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #7 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg kan endel om disse tingene,(er jurist) men skjønner ikke spørsmålet ditt. Hvorfor kaller du tråden proklama? Kan ikke skjønne at det har noe med saken å gjøre. Har du tenkt å ta over boet etter din avdøde eks? Da hadde det vært lurt å få bostyrer til å publisere proklama, sånn at du visste nøyaktig hvilke krav boet besto av før du evt tok over. Men du kan nemlig ikke ta over boet etter en avdød eks! Så spm ditt blir meningsløst. Tenker du evt på å ta over boet på vegne av felles barn? Det ser nesten ut som at du har betalt gjeld som du mener tilhørte din eks, og at du vil søke regress i boet?! Kan det stemme? I tilfelle melder du kravet til bostyrer, og spør denne hva slags dokumentasjon som trengs. Det er det siste avsnittet ditt jeg tenker på. Jeg har betalt gjeld for en bolig X og jeg har hatt sammen. Ved vår skillsmisse ble det skrevet en skifteattest der det bl.a står at X skal selge boligen å innfri lånet for å slette meg fra den gjelden. Han solgte leiligheten, men innfridde ikke lånet. Derfor sitter jeg å betaler på dette. Det gjenstår enda endel på dette lånet, å det er det jeg vil ha innfridd. Jeg har på ingen måte tenkt å ta over boet, men er intressert i å få deket opp det lånet som jeg betaler på. Jeg har allerede betalt ca 100.000,- på dette å lurer også på om jeg kan kreve å få tilbakebetalt dette av boet. Arvingene sitter uansett igjen med endel kroner. Hvor mye vet jeg ikke, men de har fått beskjed om at de vil sitte ganske godt i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #8 Del Skrevet 6. mars 2012 Du må ta kontakt med bobestyrer, så forteller vedkommende deg hvordan du skal sette frem kravet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #9 Del Skrevet 6. mars 2012 Du må ta kontakt med bobestyrer, så forteller vedkommende deg hvordan du skal sette frem kravet. Ok, men vil det lønne seg for meg å få hjelp til dette av noen som kan dette, eller tror du jeg som privatperson har noen sjangs til å få kravet igjennom, selvsagt ved å vise til dokumentasjoner. Det er snakk om rundt 200.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #10 Del Skrevet 6. mars 2012 Ok, men vil det lønne seg for meg å få hjelp til dette av noen som kan dette, eller tror du jeg som privatperson har noen sjangs til å få kravet igjennom, selvsagt ved å vise til dokumentasjoner. Det er snakk om rundt 200.000,- Å kan det ha noen hensikt å prøve å få dekket opp det jeg allerede har betalt? Ts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #11 Del Skrevet 6. mars 2012 Nei, i utgangspunktet så tror jeg ikke du trenger det, men hvis du får liten veiledning hos bostyrer ås får du ta kontakt med advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #12 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg kan endel om disse tingene,(er jurist) men skjønner ikke spørsmålet ditt. Hvorfor kaller du tråden proklama? Kan ikke skjønne at det har noe med saken å gjøre. Har du tenkt å ta over boet etter din avdøde eks? Da hadde det vært lurt å få bostyrer til å publisere proklama, sånn at du visste nøyaktig hvilke krav boet besto av før du evt tok over. Men du kan nemlig ikke ta over boet etter en avdød eks! Så spm ditt blir meningsløst. Tenker du evt på å ta over boet på vegne av felles barn? Jeg skal som sagt ikke overta boet. Vi hadde ikke felles barn, men X har barn - som er arvingene. Det er publisert proklama, å jeg har nå ca 5 uker på meg til å ev. fremme et krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #13 Del Skrevet 6. mars 2012 Nei, i utgangspunktet så tror jeg ikke du trenger det, men hvis du får liten veiledning hos bostyrer ås får du ta kontakt med advokat. Ok, takk Skjønner at dette må undersøkes å jobbes med sånn at kravet jeg fremmer blir gjort på rette måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #14 Del Skrevet 6. mars 2012 AB nr 6 her. Du har jo skifteavtalen, så det er bare å legge frem den samt papirer fra banken på hvor mye du har betalt siden skilsmissen. Dette skal gå helt fint! Bostyrer er ikke arvingenes advokat, men er ansatt av skifteretten for å gjøre opp boet på riktig måte. Så du trenger ingen egen representasjon, for han skal være upartisk. Når han har fått klarhet i alle krav og formue etc må han levere inn boberetning til en dommer, som så skal godkjenne den. Restgjelda som du vil ha innfridd blir jo også endel av boet som arvingene må overta. Det varierer om bostyrer ordner opp alt utestående og bare overleverer nettoen (altså overskuddet, etter at gjelda er betalt) til arvingene, eller om arvingene overtar boet så snart det er oversiktlig. Dersom de overtar gjelda, vil banken få mange fler å søke dekning hos, og du må evt søke regress hos arvingene senere dersom banken fortsatt velger å gå på deg. Bare husk å fremme kravet innen fristen, ellers er det tapt for alltid! (nå skjønner jeg hvorfor du kalte den proklama ;-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå