AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Etter utallige politiske diskusjoner begynner jeg å gå lei av at "jeg vil ikke at MINE skattepenger skal gå til..." Jeg mistenker nemlig at disse personene for lengst har brukt opp sine skattepenger. I den forbindelse leter jeg etter et regnestykke over hvor mye et individ faktisk koster samfunnet - fra sin egen fødsel via barnehage, grunnskole og høyere utdanning, via egne fødsler og diverse sykehusinnleggelser til pensjonsalder, pleie og omsorg til man dør. Finnes det et tall å slå i bordet med? 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Etter utallige politiske diskusjoner begynner jeg å gå lei av at "jeg vil ikke at MINE skattepenger skal gå til..." Jeg mistenker nemlig at disse personene for lengst har brukt opp sine skattepenger. I den forbindelse leter jeg etter et regnestykke over hvor mye et individ faktisk koster samfunnet - fra sin egen fødsel via barnehage, grunnskole og høyere utdanning, via egne fødsler og diverse sykehusinnleggelser til pensjonsalder, pleie og omsorg til man dør. Finnes det et tall å slå i bordet med? Vanskelig. Skal man isåfall regne med at offentlig ansatte i ikke-verdiskapende yrker også koster fellesskapet? Kanskje statsbudsjettet er et sted å begynne, se på postene som betales ut til f.eks folketrygd det som tas inn som personlig beskatning, sett i forhold til sysselsetting o.l? Det blir jo uansett gjennomsnittstall du må operere med.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Slik jeg har forstått det så er det bare et mindretall som går i pluss for staten økonomisk sett enn motsatte? Og dermed er det bare noen få som kan pensjonere seg med god samvittighet? :gjeiper: Neida, men spennende diskusjon er det uansett. Nå tenker jeg på skolegang, helsevesen, alle slags mulige offentlige instanser en skulle ha behov for gjennom livet.
AmanitaM Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 Beklager om jeg svarer på et spørsmål med et spørsmål, men hvor mye koster staten for et menneske? Jeg kan ikke huske å ha gått med på at vi(Norge) skulle bombe Libya, de har ikke gjort meg noe vondt og jeg vil ikke dem noe vondt, alikevel bombes de under flagget vårt, og afghanistan var jo også et prakteksempel på statens handlinger som kan koste oss dyrt, jeg forstår jo såklart at verden vil ha masse heroin og at når taliban hadde styringa i 2000 og 95% av verdens heroin produksjon gikk i vasken, så ville vel ikke den norske regjeringen ha spinnville junkies foran Oslo S, meget flott av vi sendte våre sønner og døtre ned til Afghanistan for å hjelpe Onkel Tom med å sette i gang produksjonen igjen, men dog, det kan jo koste oss på andre måter igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå