Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger prøvd å lage fiskekaker uten å lykkes. De bare smuldrer seg opp når de skal steke. Passer på at alle ingredienser er kalde. Det ser ikke ut som farsen skiller seg når jeg arbeider med den, men det går allikevel ikke.

Noen tips eller gode oppskrifter som fungerer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du opptint fisk? Det kan høres sånn ut på beskrivelsen av farsen som går i oppløsning når du steker.

Det er mye lettere å lykkes med fiskekaker av fersk fisk. Når fisk tiner, slipper den endel vann/fuktighet, og i denne væsken finnes det bindemidler som er essensielle når man lager fiskekaker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere ganger prøvd å lage fiskekaker uten å lykkes. De bare smuldrer seg opp når de skal steke. Passer på at alle ingredienser er kalde. Det ser ikke ut som farsen skiller seg når jeg arbeider med den, men det går allikevel ikke.

Noen tips eller gode oppskrifter som fungerer?

Kjør fisken med salt først. jeg bruker litt potetemel i deigen. Er det frossenfisk, så er det ikke optimalt å bruke det til slik mat,men du kan berge den med å bruke tinevannet. Der sitter bindestoffene.

Skrevet

Fiskekaker.

700 g hyse

1 ss salt

2-3 ss potetmel

ca. 5 dl melk/fløte

1 egg

Revet muskatnøtt

1/2 løk

Skjær fisken i biter og ha i foodprocessor med saltet. Bruk pulsknappen og kjør til en litt seig masse. Ha i potetmelet, puls igjen. Spe så med litt melk (evt. blanding av melk og fløte) av gangen, mens du bruker pulsknappen. Viktig å spe sakte til og begynne med, du kan spe litt fortere etter hvert.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye væske du trenger, det avhenger litt av hvor fersk fisken er osv. Deigen skal få en fin, nesten litt geléaktig konsistens. (Selv om det er viktig å spe gradvis, må du heller ikke arbeide deigen for mye.) Til slutt har du i egg, muskat og hakket løk og blander det raskt inn. Nå kan du steke fiskekakene, evt. lage fiskeboller og la dem trekke i lettsaltet vann.

Som AB over sier bør du absolutt bruke fersk fisk, men hyse som har ligget et par dager gir faktisk bedre fiskekaker enn om den er blodfersk. :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har brukt frossne fileer ja - er vel derfor jeg aldri har klart det. Da må det prøves med fersk fisk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...