Gå til innhold

Dårlig imunforsvar

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt et sterkt imunforsvar. Sjeldent syk. Kanskje en og annen forkjølelse hvert fjerde/femte år. Slik var jeg i 20 år.

Så etter en del stress mm, så gikk jeg i kjelleren med store angsproblemer mm. Lang historie veldig kort. Jeg ble veldig syk mentalt. Etter to år borte fra jobb, mennesker og liv, så kom jeg meg tilbake i jobb. Og det året jeg har jobba har jeg vært MYE syk. Bare på årets to første måneder nå, har jeg hatt halsbetennelse, bihulebetennelse, omgangsyke og influensa. Og jeg blir virkelig slått rett ned i støvleskaftene her med kraftig feber i flere dager osv.

Jeg spiser sundt og tar tran hver dag. Holder meg i form og har en god hygiene. Vasker meg på hendene ofte nok.

Hva kan jeg gjøre for å styrke imunforsvaret mitt? Og hvorfor er det så elendig nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest
Skrevet

Jeg vet ikke grunnen men kjenner meg igjen i det du skriver. Men akupunktur kan hjelpe deg å få kroppen i balanse igjen! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var heller aldri syk før, bortsett fra stressmirgne ved fysisk hardt arbeid.

Plutselig begynte jeg å bli ofte syk, halsbettenelse og bihulebetennelse, alltid med skyhøy tall på de legene testervirus/bakterier eller hva det er, høy feber osv. Etter hvert fant jeg ut at det var psykosomatisk hver gang. For meg har desverre ikke blitt bedre, jeg har blitt uføretrygdet og fått tilrettelagt jobb hvor alle triggerne mine blir unngått så godt vi kan.

Skrevet

Kanskje du har kyssesyken?

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått bekreftet at du har dårlig imunforsvar eller er det synsing fra din side?

Kom deg til lege og sjekk b12,jern,dvitamin, stoffskifte, imunforsvar og som nevnt,kyssesyken.

• Liker 2
Skrevet

Stress og dårlig kosthold er kanskje de to tingene som du kan påvirke selv som har stor innflytelse på immunforsvaret.

Overdrevet trening bryter også ned immunforsvaret. Daglig lett mosjon derimot er viktig for å opprettholde et godt immunforsvar.

Jeg holder med AB#5 som sier du bør få sjekket det hos lege.

Antageligvis vil de også sjekke CRP samtidig. Da kan du få en indikasjon om det er en infeksjon på gang, selv om det ikke gir noe svar på hva det er. Det gir dog en mulig indikasjon om det er snakk om viral- eller bakteriell infeksjon.

Om ingen av testene eller noe annet kommer frem hos legen bør du kanskje se på hvordan arbeidsbelastningen din er iforhold til hjem, følelser og andre stressorer.

Hyppig overtid, lite nattesøvn, samlivsproblemer, dødsfall og til og med forelskelse er ting som kan skape usunt stress.

Samtidig er det fornuftig å spise et relativt sunt kosthold med fokus på å få i seg mye fargerike grønnsaker. Fet fisk og/eller omega3 og d-vitamin-tilskudd anbefales hver dag.

Trapper anbefales fremfor heis.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Har hatt kyssesyken og har blitt tappa for mye blod av legen men ingen feil funnet.

Er mine betraktninger. Synes dette er unormalt å være så mye syk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er få ting som hjelper til å bedre immunforsvaret. De fleste mennesker har et normalt og bra immunforsvar. Men stress og annen sykdom ødelegger. Har du først fått en liten infeksjon (forkjølelse f.eks) så kommer de andre lettere for da får kroppen mye å jobbe med.

Så sant du spiser normalt og er det man kaller normal sunn så er det liten du selv kan gjøre.

Om det ikke bedrer seg så får du kontakte lege, men det er lite de også kan gjøre om de ikke ser noe klart på prøvene.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Snakket med lege. Jeg har ikke så dårlig imunforsvar som jeg trodde. Den influensavirusen er ren lotto om du får eller ikke og har ingen ting med imunforsvaret å gjøre. Men jo bedre imunforsvar jo fortere frisk blir man. Og det ble jeg jo. Samme med omgangsyken, som også er en sånn lottovirus. Det gikk veldig fort over for min del.

Som sagt jeg tar tran hver dag, spiser sundt og trener normalt. Jobber ikke fulltid og har tilrettelagt arbeidsplass. Men jeg sliter alikevel mye med stress. Så det er nok en stor påvirking det der.

Men å skru av stresset er ikke lett :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...