Gå til innhold

Får ikke til kontaktlinser!

likning

Anbefalte innlegg

Jeg var hos optikeren idag for å lære meg å bruke kontaktlinser, noe jeg var veldig innstilt på å få til- da jeg begynner å se litt for dårlig og ikke kan fordra å bruke briller.

Etter å ha klønet noe voldsomt og brukt altfor laaang tid klarte jeg endelig å få dem på- men det var ikke snakk om at jeg klarte å få dem av igjen.. Til slutt måtte optikeren ta dem ut for meg (ikke veldig behagelig) og vi måtte sette opp ny time for å prøve igjen i morgen.

Nå håper jeg noen av dere kan fortelle meg at dere også synes det var vanskelig (umulig!) første gangen, men at dere fikk det til etterhvert :jepp: , slik at jeg kan øke optimismen min før timen i morgen. For akkurat nå ser jeg ikke for meg at det kan gå!

Og, er det noen som har noen triks å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet veldig i starten. Da jeg skulle starte å bruke de hjemme så brukte jeg flere timer og flere linser på å få de av, og å få de av var også litt vanskelig. Men etterhvert kom jeg inn i en rytme og fant min egen metode (den metoden optikeren gir deg er ofte ikke den optimale metoden for deg), og nå går de kjapt på og kjapt av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer seg nok, var skikkelig ubehagelig første gang jeg prøvde dem på men etter litt øvelse klarte jeg å få på linsene på bussen tilslutt :) (hadde antibac altså, ikke gris med linsene :gjeiper: )

Et triks for å få av linsene er å ikke plukke etter selve linsa, men gripe lett over hele øyet først, da skal den gli av og på fingrene dine. Sitter linsa fast fordi du har sovet med dem på eller bare er tørr på øyet kan du prøve å klype over øyet (på utsiden) sånn at du kjenner at øyet "popper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg håper dette skal gå greiere i morgen, da vet jeg jo i hvertfall hvor "hardt" jeg faktisk må ta i for å få linsen ut. Men uff, jeg gruer meg, blir nesten litt kvalm når jeg tenker på at jeg må knote med dette igjen i morgen :gjeiper:

Hvordan er det dere andre tar ut linsene? Synes det virker så vanskelig å skulle få tak og ta dem ut når man ikke kan se seg i speilet samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så meg alltid i speilet når jeg skulle ta de ut i starten. Nå trenger jeg ikke det lenger. Men jeg danner en klype med tommel og pekefinger som jeg legger på øyet, og så får jeg som regel tak i linsen med enten fingrene eller neglene. Litt vanskelig å forklare egentlig.

Eller så hender det at jeg bare gnir meg i øynene. Jeg gnir meg ofte i øya når jeg får tørre linser, og det hender de faller ut når jeg gjør det (alltid like moro når det skjer når jeg kjører bil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Å få av seg linsene uten speil kan man nok lære ganske raskt, så snart teknikken med hvordan man plukker dem ut er på plass.

Men etter snart 20 år med kontaktlinser til og fra, klarer jeg fremdeles ikke å sette dem uten speil! I begynnelsen knotet jeg en hel del, så du er slett ikke alene der :)

Denne reklamevideoen kan kanskje være instruktiv? Jeg sitter og ser den uten lyd nå, så jeg aner ikke hva de sier, men bildene er rimelig like måten jeg gjør det på, i alle fall.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes litt lettere ut! Jeg fikk beskjed om å se opp, dra linsen ned, og deretter ta tak og "klype" den ut; men jeg klarte ikke det når jeg samtidig fikk beskjed om å ikke se i speilet :) Tenker at det jo helt sikkert er en grunn til at optikeren ber meg gjøre det slik, det er sikkert lettere for de fleste, men jeg fikk det jo ikke til ;) Godt å høre at det finnes andre måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også veldig problemer med å få av linsen. Jeg fant ut at det som funker for meg er å ta på linsen midt på med tørr finger, og dra den ut til siden, da "popper" den ut av seg selv. Nå bruker jeg linser hver eneste dag, og er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det heller ikke til når jeg så opp. Mye lettere når man ser rett frem. Er vel sikkert litt ubehagelig å ta seg på øyet i starten, men jeg er så vant med det at det er ikke noe jeg legger merke til lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kava noe helt forferdelig med de linsene jeg og. Var også hos optikeren to dager på rad for å lære. Det å ta på mitt eget øye var bare ikke noe jeg fikk til. Men jammen klarte jeg det, jeg og.

Ikke stress, ikke bli fortvilt. Det går så fint med litt øving :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg har i flere år drevet med linseopplæring, og det er helt normalt at noen må komme tilbake flere ganger for mer trening. Det er en normal reaksjon og reagere på noe som går helt innpå øyet. Noen reagerer mer en andre. Men alle kan få til med trening. Så bare fortsett med treningen og vips så fikser du dette :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

Jeg har aldri kløpet mine linser ut av øyet. Synes det ser ekketl ut ;)

Jeg startet med månedslinser og hadde jeg drevet og kløpet på dem ville de nok gått lett i stykker. Det jeg gjør er klemme på øyelokket samtidig som jeg dytter den nedre kanten av øyet mot linsen. Da slipper den taket så lett som bare det. Det var også en slik metode jeg ble vist hos optiker.

Å ta på seg linser uten speil er heller ikke så vanskelig. Bare å se litt opp og passe på at man holder øyet åpent, dytte linsa på med litt væske i og blunke.

Selv om du bruker dagslinser er det noen ganger greit å ha en flaske linsevæse stående. En liten dråpe inni linsen gjør det enda enklere å ta den på.

Endret av Indra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, så snille dere er :takke:

Da får jeg gå på med friskt pågangsmot i morgen, og satse på at det går bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, så snille dere er :takke:

Da får jeg gå på med friskt pågangsmot i morgen, og satse på at det går bedre da :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke til. Jeg må beregne goooood tid om jeg skal ta på linser. Og jeg syns det er kjempe vanskelig å ikke støve de til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

Jeg får heller ikke til. Jeg må beregne goooood tid om jeg skal ta på linser. Og jeg syns det er kjempe vanskelig å ikke støve de til!

Kjøp linsevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Spinell

Jeg startet med månedslinser og hadde jeg drevet og kløpet på dem ville de nok gått lett i stykker.

En liten avsporing: Jeg har brukt den klypeteknikken som vises i filmen helt siden jeg startet med linser. De første to årene brukte jeg ettårslinser, og de gikk ikke i stykker av daglig klyping! Årsaken er selvsagt at de var laget i et tykkere og sterkere materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indra

En liten avsporing: Jeg har brukt den klypeteknikken som vises i filmen helt siden jeg startet med linser. De første to årene brukte jeg ettårslinser, og de gikk ikke i stykker av daglig klyping! Årsaken er selvsagt at de var laget i et tykkere og sterkere materiale.

Godt mulig du ikke gjorde det, men jeg klarte å skade mine månedslinser titt og ofte, selv med en annen teknikk.

Ro ned litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig du ikke gjorde det, men jeg klarte å skade mine månedslinser titt og ofte, selv med en annen teknikk.

Ro ned litt da.

Har dette noe med lengden på neglene å gjøre? Jeg har veldig korte negler, og min oppfatning er at linser tåler det aller meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...