Gå til innhold

Definisjon på familiebolig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er din definisjon på en familiebolig? Hva slags kvaliteter må boligen ha?

Her er min:

- Stor stue

- 3 soverom

- 1 bad + vaskerom/ 2 bad

- Hageflekk/ uteområde

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg er ganske enig med deg. Ser at det står en del hus på finn.no som annonseres som familiebolig.

Jeg ville forventet følgende:

*minst tre soverom, gjerne fire

*minst to bad / minst ett bad + romslig vaskerom m/dusj

*to eller flere toaletter (enten på badene eller separat)

*enebolig, tomannsbolig eller rekkehus

*garasje/carport for to biler

*en stor stue og en litt mindre

*rikelig med lagringsplass/bodplass

*romslig kjøkken med rikelig skap-, skuffe- og benkplass

Skrevet

Jeg føler at jeg bor i en familiebolig, i allefall skal jeg, mannen og våre tre barn bo her i maaange år.

Vi har

- ok stue, ok kjøkken, 3 soverom, ok bad og vaskerom. Garasje og stor, deilig og usjenert hage. Om to år skal vi lage kjellerstue og to store soverom i kjelleren, og da føler jeg at vår familiebolig er komplett. Boder er det masse av i kjelleren. To bad hadde vært greit, men det er ikke noe must (ennå, eldste barnet er bare 7, meeen vi har tre jenter, så det blir vel).

Gjest chiki
Skrevet

Vår familiebolig:

2-mannsbolig. 186 kvm

Stue og kjøkken med veldig smart løsning!

1 liten og 1 stor gang

4 soverom. Ene fungerer som lekerom til vesla nå

1 bad + vaskerom, her er også uttak til toalett, vask og dusj. Har ikke ordnet til dette enda

1 bod

Loft til oppbevaring

Passe stort uteområdet, også plass til å bygge garasje. Vi har ikke ordnet til ute enda, siden vi kjøpte huset rett før jul. Planlegger å bygge veranda og ordne plen til våren/sommeren.

Foreløpig har vi bare 1 barn og 2 katter, men planlegger flere barn og en hun i fremtiden:p

Gjest chiki
Skrevet

Vår familiebolig:

2-mannsbolig. 186 kvm

Stue og kjøkken med veldig smart løsning!

1 liten og 1 stor gang

4 soverom. Ene fungerer som lekerom til vesla nå

1 bad + vaskerom, her er også uttak til toalett, vask og dusj. Har ikke ordnet til dette enda

1 bod

Loft til oppbevaring

Passe stort uteområdet, også plass til å bygge garasje. Vi har ikke ordnet til ute enda, siden vi kjøpte huset rett før jul. Planlegger å bygge veranda og ordne plen til våren/sommeren.

Foreløpig har vi bare 1 barn og 2 katter, men planlegger flere barn og en hun i fremtiden:p

AnonymBruker
Skrevet

Før snakket man vel om enebolig, tomannsbolig, rekkehus, leilighet o.s.v, noe som definerer om man f.eks eier hele boligen, halveboligen, deler yttervegger med naboer eller eier en del av et bygg - siden det kan være store variasjoner i størrelse og antall soverom o.s.v mellom de ulike boligtypene vil jo en leilighet kunne være med familievennlig enn en liten enebolig med 2 soverom i sentrum/ved trafikkert vei e.l.

Når man kaller noe for en familiebolig tenker jeg at man mener en bolig som er stor nok/med flere soverom som kan passe for en familie både gjennom småbarnstiden men også gjennom hele barnas oppvekst. Avhengig av antall barn tenker jeg at en familiebolig bør ha 3 soverom, eller flere hvis man har flere barn.

I tillegg bør boligen/beliggenheten være barnevennlig og i nærhet av barnehage/skole/buss og også ha en liten hageflekk eller svær hage alt ettersom. En familiebolig trenger vel derfor ikke være en enebolig, nødvendigvis, men en bolig der barna trygt kan vokse opp og der det er plass nok.

:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Før snakket man vel om enebolig, tomannsbolig, rekkehus, leilighet o.s.v, noe som definerer om man f.eks eier hele boligen, halveboligen, deler yttervegger med naboer eller eier en del av et bygg - siden det kan være store variasjoner i størrelse og antall soverom o.s.v mellom de ulike boligtypene vil jo en leilighet kunne være med familievennlig enn en liten enebolig med 2 soverom i sentrum/ved trafikkert vei e.l.

Når man kaller noe for en familiebolig tenker jeg at man mener en bolig som er stor nok/med flere soverom som kan passe for en familie både gjennom småbarnstiden men også gjennom hele barnas oppvekst. Avhengig av antall barn tenker jeg at en familiebolig bør ha 3 soverom, eller flere hvis man har flere barn.

I tillegg bør boligen/beliggenheten være barnevennlig og i nærhet av barnehage/skole/buss og også ha en liten hageflekk eller svær hage alt ettersom. En familiebolig trenger vel derfor ikke være en enebolig, nødvendigvis, men en bolig der barna trygt kan vokse opp og der det er plass nok.

:)

Helt enig. I bloggeverden får en inntrykk av at en familiebolig må ha både finstue, mellomstue, loftsstue og tv-stue, kjøkken på 30 m2 og minst to lekehytter i hagen. Svært få i etableringsfasen i dag er i stand til å skaffe familien sin en sånn bolig, men jeg vil da si at mange ender opp med familieboliger likevel.

Grunnflata på boligen vår er på bare 90 m2, men jeg anser som sagt huset vårt som en familiebolig likevel, ettersom kjelleren har veldig mye potensiale (skal lage kjellerstue, 2 soverom, ekstra bad, diverse boder, når barna blir eldre og trenger litt privatliv). Det viktigste for meg er at barna kan leke fritt i hagen, vi har gangavstand til grunnskole og vgs, til butikker, venner og servicefunksjoner, og vi har råd til å bo her uansett hva som vil skje med økonomien i Norge. Jeg kan ikke tilby barna mine et bad hver, men stabilitet og trygghet i nærmiljøet sitt har de fått.

Endret av Zoë Castillo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...