AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg skulle i begravelse idag til en "god" venninne. Vi er i samme vennegjeng og har funnet på ting sammen, så jeg burde gått i begravelsen. Jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg vet at enkelte lurte på hvorfor jeg ikke var det, og kommer nok til å få spm om dette i ettertid? Er det ikke sosialt akseptert å ikke gå? Jeg er ikke den typen som går i begravelser med mindre jeg "må". Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #2 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg skulle i begravelse idag til en "god" venninne. Vi er i samme vennegjeng og har funnet på ting sammen, så jeg burde gått i begravelsen. Jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg vet at enkelte lurte på hvorfor jeg ikke var det, og kommer nok til å få spm om dette i ettertid? Er det ikke sosialt akseptert å ikke gå? Jeg er ikke den typen som går i begravelser med mindre jeg "må". Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur? Om du kaller det bærtur, så er det også slik. Enkelte ganger i livet, så bare må man. Du sier selv det var en god venninne,så jeg har villet stusset på at du ikke kom. da betydde ikke vennskapet noe for deg? er du overfladisk? det hadde betydd mye for de som var igjen at du kom. Noen ganger må man sette sine egne hensyn til side,og ofre seg. Jeg har selv vært i en slik situasjon,på begge sider. Mistet en god venn. Det var med stor sorg jerg mottok budskapet. Flere årsaker til at jeg ikke kunne dra i begravelsen. Jeg var i utlandet på jobb. det var ikke familie, så jeg hadde ikke krav på fri. jeg har måttet betalt hjemreise og retur selv,pluss at jeg har måttet dekket vikar. dette har villet kostet meg enormt mye penger. Uken frem til begravelsen var tøff for meg. jeg snakket med familien underveis. Jeg tok med blomster og gikk på besøk til familen da jeg kom hjem.De hadde stor forståelse for at jeg ikke kom,at det ble umulig. Så mistet vi et familiemedlem. I begravelsen så jeg at det manglet personer som har fremstått som venner. Nære venner. Der fikk de iallefall vist hvilke folk de var. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 5. mars 2012 #3 Del Skrevet 5. mars 2012 Der fikk de iallefall vist hvilke folk de var. Vet du hvorfor di ikke kom? Hvordan kan du, etter å ha fortalt hvordan du selv ikke kunne gå i en annen begravelse, si noe slikt dersom du ikke vet med sikkerhet at de ikke kom pga dårlig vennskap? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wombat Skrevet 5. mars 2012 #4 Del Skrevet 5. mars 2012 Begravelser er jo til for de etterlatte. Om du ikke har noe behov for å vise din sorg og støtte til andre så er det vel opp til deg hvordan du vil minnes venninnen din og sørge, men husk at det kan bli oppfattet som om du ikke bryr deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #5 Del Skrevet 5. mars 2012 Vet du hvorfor di ikke kom? Hvordan kan du, etter å ha fortalt hvordan du selv ikke kunne gå i en annen begravelse, si noe slikt dersom du ikke vet med sikkerhet at de ikke kom pga dårlig vennskap? Jeg svarte etter hva hun skrev. Hun skrev at hun valgte å være hjemme. hadde det skjedd noe mellom de, så kunne hun også vist seg i begravelsen. Ikke for sin egen del,men for de pårørende. Om du leser hvorfor jeg ikke gikk i begravelse, så var det ikke for at jeg ville sitte hjemme. Skal du abselutt vite, så var jeg i Brasil på jobb.Du kan jo selv finne ut hva det koster for flybilletter for to person t/r. Bestilling på under en uke.Så mister jeg iallefall en uke av jobben uten lønn, så betaling for vikar. Det er lov å tenke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Del Skrevet 5. mars 2012 TS her. For å si det slik, andre venner av meg var mye nærmere henne enn jeg var. Det er ikke sikkert det ble lagt for mye merke til at jeg ikke var der heller. Så igjen, har jeg bare hilst på broren av familien hennes. Jeg synes det er ufattelig trist, og jeg kan med hjerte på hånden si at jeg bryr meg. Jeg er bare en som tar sorgen på andre måter, visst det går an å utrykke seg slik.. Så jeg gjorde altså en kjempefeil? i følge "normen"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 5. mars 2012 #7 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg svarte etter hva hun skrev. Hun skrev at hun valgte å være hjemme. hadde det skjedd noe mellom de, så kunne hun også vist seg i begravelsen. Ikke for sin egen del,men for de pårørende. Om du leser hvorfor jeg ikke gikk i begravelse, så var det ikke for at jeg ville sitte hjemme. Skal du abselutt vite, så var jeg i Brasil på jobb.Du kan jo selv finne ut hva det koster for flybilletter for to person t/r. Bestilling på under en uke.Så mister jeg iallefall en uke av jobben uten lønn, så betaling for vikar. Det er lov å tenke. Kjære deg da, jeg spurte deg bare om du visste hvorfor DE du nevnte ikke kom, ikke kom. Jeg henviste til at du selv har vært i en situasjon der du ikke kunne komme, fordi du nettop hadde beskrevet det. Jeg tviler ikke på at det ikke var av vond vilje DU ikke dro, men jeg spurte om du visste at det samme ikke gjaldt de du selv rakker ned på. Om du så VET at de du mener ikke var gode venner, kom fordi de er dårlige mennesker, så kan du bare svare det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #8 Del Skrevet 5. mars 2012 Kjære deg da, jeg spurte deg bare om du visste hvorfor DE du nevnte ikke kom, ikke kom. Jeg henviste til at du selv har vært i en situasjon der du ikke kunne komme, fordi du nettop hadde beskrevet det. Jeg tviler ikke på at det ikke var av vond vilje DU ikke dro, men jeg spurte om du visste at det samme ikke gjaldt de du selv rakker ned på. Om du så VET at de du mener ikke var gode venner, kom fordi de er dårlige mennesker, så kan du bare svare det. Har du litt tungt for det? ut i fra trådstarter skrev først, så får man inntrykk av at hun bare valgte å bli hjemme. Nå er det forskjell på min situasjon, og hennes. For meg handler det om respekt.Hun skriver i siste innlegg, at hun synes det er trist, og hun sørger på sin måte. Hun skriver også at hun ikke liker begravelser, at hun ikke går om hun ikke MÅ. Når må man? Nå har tidene forandret seg. Vi fjerner oss fra alt snart. Ganske selvopptatte. Det er forskjell fra by og bygd. nå vet vi snart ikke om naboen er død, er flere eksempler på det. Leste at i oslo så var snittet på ti personer i en begravelse. Det skal vel tilsi den nære familie. Jeg selv bor i en liten by. ca 24000 innbyggere. Jeg selv er oppdratt til å vise respekt til avdøde og dens familie.Det ville være utenkelig at man ikke dukker opp i kapell eller kirke til nære naboer,venner og familie Selvsagt sender vi en blomst til eks. naboer. Til venner sender man noe til kirken eller kapell.Nei, det er ikke sosialt akseptert. Hvem har vel lyst til å gå i begravelse? det er vel ingen som har slike lyster,men det er ting en noen ganger må. jeg har selv grudd meg,men i ettertid så var det godt å være der med de pårørende osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 5. mars 2012 #9 Del Skrevet 5. mars 2012 Har du litt tungt for det? ut i fra trådstarter skrev først, så får man inntrykk av at hun bare valgte å bli hjemme. Nå er det forskjell på min situasjon, og hennes. For meg handler det om respekt.Hun skriver i siste innlegg, at hun synes det er trist, og hun sørger på sin måte. Hun skriver også at hun ikke liker begravelser, at hun ikke går om hun ikke MÅ. Når må man? Nå har tidene forandret seg. Vi fjerner oss fra alt snart. Ganske selvopptatte. Det er forskjell fra by og bygd. nå vet vi snart ikke om naboen er død, er flere eksempler på det. Leste at i oslo så var snittet på ti personer i en begravelse. Det skal vel tilsi den nære familie. Jeg selv bor i en liten by. ca 24000 innbyggere. Jeg selv er oppdratt til å vise respekt til avdøde og dens familie.Det ville være utenkelig at man ikke dukker opp i kapell eller kirke til nære naboer,venner og familie Selvsagt sender vi en blomst til eks. naboer. Til venner sender man noe til kirken eller kapell.Nei, det er ikke sosialt akseptert. Hvem har vel lyst til å gå i begravelse? det er vel ingen som har slike lyster,men det er ting en noen ganger må. jeg har selv grudd meg,men i ettertid så var det godt å være der med de pårørende osv. Nei, det er ikke jeg som har tungt for det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 5. mars 2012 #10 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg skulle i begravelse idag til en "god" venninne. Vi er i samme vennegjeng og har funnet på ting sammen, så jeg burde gått i begravelsen. Jeg valgte å ikke gjøre det. Jeg vet at enkelte lurte på hvorfor jeg ikke var det, og kommer nok til å få spm om dette i ettertid? Er det ikke sosialt akseptert å ikke gå? Jeg er ikke den typen som går i begravelser med mindre jeg "må". Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur? Å gå i en begravelse er å vise avdøde siste ære og å vise at man støtter familien i sorgen. Det er også en måte å selv gå inn i en sorgprosess dersom avdøde var noen en kjente godt. For de nærmeste etterlatte er begravelsen en viktig del av sorgprosessen. Det å ikke gå i begravelsen til en venninne uten annen grunn enn at du "ikke liker" begravelser er totalt respektløst og absolutt ikke sosialt akseptert. Begravelsen er der ikke utelukkende for at en skal stille sitt behov i sorgprosessen, men også for at en skal kunne hedre den avdøde og vise omsorg med de nærmeste pårørende. Det handler om empati og nestekjærlighet. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #11 Del Skrevet 5. mars 2012 Å gå i en begravelse er å vise avdøde siste ære og å vise at man støtter familien i sorgen. Det er også en måte å selv gå inn i en sorgprosess dersom avdøde var noen en kjente godt. For de nærmeste etterlatte er begravelsen en viktig del av sorgprosessen. Det å ikke gå i begravelsen til en venninne uten annen grunn enn at du "ikke liker" begravelser er totalt respektløst og absolutt ikke sosialt akseptert. Begravelsen er der ikke utelukkende for at en skal stille sitt behov i sorgprosessen, men også for at en skal kunne hedre den avdøde og vise omsorg med de nærmeste pårørende. Det handler om empati og nestekjærlighet. veldig godt skrevet!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolly-Duck Skrevet 5. mars 2012 #12 Del Skrevet 5. mars 2012 ja, jeg synes du er på bærtur! jeg har veninner som tenker akkuratt som deg, jeg går ikke i begravelse om jeg ikke MÅ. Jeg synes det er ufattelig respektløst, dette er snakk om din veninne! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #13 Del Skrevet 5. mars 2012 Da bestefar døde, gikk det opp for meg hva døden egentlig innebar. Dere som sier at begravelse er å vise siste heder og ære, Hvorfor i helsikken pynter folk seg og spiser kake, som om det var fest etterpå. Det er jo fullstendig latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 5. mars 2012 #14 Del Skrevet 5. mars 2012 Da bestefar døde, gikk det opp for meg hva døden egentlig innebar. Dere som sier at begravelse er å vise siste heder og ære, Hvorfor i helsikken pynter folk seg og spiser kake, som om det var fest etterpå. Det er jo fullstendig latterlig. Man pynter seg fordi man viser den avdøde siste ære. Man spiser kaker i et minnesamvær etterpå for å dele gode minner og slik gå videre i sorgprosessen som nettopp har begynt. Det er en måte å være nær den berørte familien, dele tanker og minner, vise dem støtte, snakke og "naturliggjøre" den sosiale kontakten til tross for sorgen. Vi skal ikke låse oss inne i sorgen eller unngå kontakt med sørgende, men det kan være veldig vanskelig å våge å ta kontakt og gi den støtten som trengs. Et minnesamvær etter begravelsen gjør en slik kontakt lettere og mer naturlig også for ettertiden. Når man sørger, klarer ikke kroppen sørge 24/7. Den lager naturlige sørgepauser, der hverdagslivet med sine hendelser (også glade) tar fokuset bort fra sorgen og lokker frem smilet. Slik er vi laget for at vi ikke skal bli utmattet av sorg, men arbeide oss gjennom den, sakte men sikkert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 5. mars 2012 #15 Del Skrevet 5. mars 2012 Da bestefar døde, gikk det opp for meg hva døden egentlig innebar. Dere som sier at begravelse er å vise siste heder og ære, Hvorfor i helsikken pynter folk seg og spiser kake, som om det var fest etterpå. Det er jo fullstendig latterlig. Det er rett og slett skikk og bruk og gammel sedvane. Gravøl stammer fra hedensk tid og har blitt videreført fram til vår tid. At man pynter seg til begravelse er et tegn på respekt og at man markerer sorg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooria Skrevet 5. mars 2012 #16 Del Skrevet 5. mars 2012 Synes du er utrolig frekk og respektløs. Du kan ikke bare la være å gå i begravelsen til venninna di! Det fungerer faktisk ikke sånn at man bare kan "velge å bli hjemme". Det der var skikkelig råttent gjort av deg, men samtidig så er det like greit at du holdt deg unna, så fikk hun i det minste en verdig avskjed. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #17 Del Skrevet 5. mars 2012 Synes du er utrolig frekk og respektløs. Du kan ikke bare la være å gå i begravelsen til venninna di! Det fungerer faktisk ikke sånn at man bare kan "velge å bli hjemme". Det der var skikkelig råttent gjort av deg, men samtidig så er det like greit at du holdt deg unna, så fikk hun i det minste en verdig avskjed. Det der synes jeg var et skikkelig råttent svar. Men så er jo jeg respektløs og frekk. Hadde jeg banket på hos familien ville de heller synes det var "rart" at jeg dukket opp og lurt på hvem i alle dager jeg er. Er ikke akkurat slik at det mangler på gjester, og kirken var nok stappfull. Hun er med meg i hjertet enten jeg er i begravelsen eller ikke. Jeg trodde ærlig talt ikke at det var SÅ GALT å ikke gå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 5. mars 2012 #18 Del Skrevet 5. mars 2012 Det der synes jeg var et skikkelig råttent svar. Men så er jo jeg respektløs og frekk. Hadde jeg banket på hos familien ville de heller synes det var "rart" at jeg dukket opp og lurt på hvem i alle dager jeg er. Er ikke akkurat slik at det mangler på gjester, og kirken var nok stappfull. Hun er med meg i hjertet enten jeg er i begravelsen eller ikke. Jeg trodde ærlig talt ikke at det var SÅ GALT å ikke gå. Du vil bli overrasket over hvor mye sørgende kan legge merke til. Hvis du var en relativt nær venninne eller i samme gjeng, vil nok familien ha lagt merke til at du ikke var der. Kanskje vil de nok ha blitt såret og skuffet over det. Det er derfor det er så galt å la være å delta i en begravelse uten virkelig god grunn. Du kan forklare alt du vil at venninna di er i hjertet ditt, men hvor troverdig er det når du ikke omgjør kjærligheten til handling? Det vil si: jeg tror at det du sier er sant, men samfunnet har altså ritualer som skal gi oss mulighet til å vise i handling det vi ikke alltid kan si med ord. Å ikke delta i disse uten grunn er det samme som å si at dette ikke betyr noe for deg. Du er tydeligvis ung og uerfaren, så ta dette med deg som en verdifull erfaring til senere i livet. Det er ikke alltid snakk om hva du trenger, men hva andre trenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #19 Del Skrevet 5. mars 2012 Det er derfor det er så galt å la være å delta i en begravelse uten virkelig god grunn. Du kan forklare alt du vil at venninna di er i hjertet ditt, men hvor troverdig er det når du ikke omgjør kjærligheten til handling? Det vil si: jeg tror at det du sier er sant, men samfunnet har altså ritualer som skal gi oss mulighet til å vise i handling det vi ikke alltid kan si med ord. Å ikke delta i disse uten grunn er det samme som å si at dette ikke betyr noe for deg. Du er tydeligvis ung og uerfaren, så ta dette med deg som en verdifull erfaring til senere i livet. Det er ikke alltid snakk om hva du trenger, men hva andre trenger. Hva er god grunn? Hadde det vært bedre om jeg drakk meg full eller tok masse medisiner for å klare å gå? Jeg er forresten 30. Hun det gjelder tok forøvrig livet av seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullepia Skrevet 5. mars 2012 #20 Del Skrevet 5. mars 2012 Hva er god grunn? Sykdom som gjør deg sengeliggende. Hadde det vært bedre om jeg drakk meg full eller tok masse medisiner for å klare å gå? Så er du redd for å vise følelser i en begravelse, redd for å knekke sammen av sorg? Alternativet til å ikke gå er ikke rusmidler, selv om du later til å tro det. Alternativet er å gå, holde det ut, slik familien gjør. Ingen blir forundret om noen bryter sammen i sorg i en begravelse, det er den naturligste ting i verden. Jeg er forresten 30. Du er ung og uerfaren i denne sammenheng. Hun det gjelder tok forøvrig livet av seg... Det er enda større grunn til å gå, ikke mindre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå