Gå til innhold

Opp og frem! WB's treningsdagbok


Wonderbitch

Anbefalte innlegg

Jezz, da blir det treningsdagbok på meg også! Litt uvant dette her, vi får se hvordan det går.. Overse emnetittelen forresten :sjenert:

Jeg er en jente på 24, veier 78 kg, er 173 cm høy og har som mål å gå ned til ca 60-65 kg, bli sterkere og sunnere i løpet av året. Har hengt meg på 30 days shred, og det var det som motiverte meg til å starte en ny livsstil med trening som en del av hverdagen. Har lyst til å etterhvert kunne løpe langt uten å bli sliten, orke mer i hverdagen, få en fastere kropp, bli slank nok til å kunne bruke de klærne jeg har lyst til uten å måtte tenke at jeg nok er for stor til de og nyte gleden, mestringsfølelsen og overskuddet det sies at trening gir..

Planen er å gjøre 30 days shred ca 3 ganger i uken, og å jogge turer 2. Jeg er litt usikker på dette med å bygge muskler/miste vekt, er det slik at man bør jogge FØR styrke eller motsatt? (Hvis det skulle være noen som er inne og smugleser daqboken :goodbye: Hvordan er det mest gunstig å legge opp dagene? Har så lyst til å skrive en ukeplan som jeg kan henge på kjøleskapet og krysse av for ettersom jeg trener :gjeiper:

Glemte forresten å nevne at jeg har vært syk av og på i ca 2 år hvor jeg i perioder har vært mye sengeliggende.. Det er helt fantastisk å være frisk igjen, en helt ny verden! Derfor vil jeg gjerne gjøre det beste ut av de mulighetene jeg har med kroppen min! Mens jeg var syk la jeg på meg mye og mistet nesten alt av muskler men føler at jeg har kommet tilbake til "generell allmenntilstand" nå.. Jobber og fungerer godt i hverdagen ellers.

Da får jeg ønske meg selv lykke til og dere som evt. stikker innom :velkommen:

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wooho! Da var dag 6/30 unnagjort! Har hatt en slitsom uke med en utrolig vondt tann, men nå har jeg funnet en kombinasjon av Paralgin forte og Ibux som demper de værste smertene inntil jeg skal til tannlegen.. Har hatt så lyst til å trene hver dag, men har bare ikke klart.. I tillegg til tannpine fikk jeg magesmerter av en annen verden, sikkert fordi jeg mixet medisiner som en gærning i håp om smertelindring.. Blæ!

Det er i sånne tilfeller man plutselig forstår hvor rett de eldre har når de sier "jeg skal ikke klage så lenge jeg har helsa"..

Jeg har de siste dagene fundert på hva jeg setter høyest, helse eller frihet? Altså hva om jeg hadde vært frisk, men uten frihet? Eller hatt frihet men sterke smerter? Jeg tror jeg har kommet frem til at friheten må være værst å miste alikevel, for hvis man har smerter har man alikevel friheten til å gjøre noe med det, eller i værste fall ta livet sitt hvis det er så uutholdelig. Men uten frihet er det så så mye man ikke får gjort noe med. Tenk om barnet ditt ble torturert og du ikke hadde friheten til stoppe det eller i det minste prøve. Det tror jeg ville vært mye værre enn all verdens smerter. (Har ikke barn selv)

Det blir mye rare tanker etter noen søvnløse netter hjemme fra jobb :fnise:

Men- tilbake til treningen!

Idag veide jeg 76,6 kg, men tar ikke det så seriøst, går som regel opp og ned et par kilo iløpet av døgnet hehe.. Men merket at treningen blir lettere og lettere og det er jo bra. Som sagt er det jo bare sjette dagen av 30 men disse er fordelt utover en måned så kroppen har vel fått tid til å bygge litt muskler mellom hver gang :jepp: Eller noe sånt :jepp:

Armhevningene er mye lettere og cardiodelen går som en lek.. Legger til og med inn litt ekstra! DET er noe jeg ikke hadde sett for meg var mulig en gang i begynnelsen..

Håper jeg får trent i morgen også, men skal tilbake på jobb, så vi får se om jeg rekker.. God natt kjære dagbok :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da har jeg målt meg:) Måtte bruke et sånt stivt "snekkermålebånd" så får ta målene med en klype salt, men det kan jo være greit å gå etter hvis det blir noen fremgang :gjeiper:

Bryst: 102

Midje: 85

Mage:102

Hofter: 100

Lår: 60

0verarm mellom 30/32

Legg: 34

Høyde 172-173

Vekt 76-78

Åååh håper jeg kan se tilbake på dette om noen måneder og se forandring! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Da var dag 7/30 gjennomført! Litt stolt siden jeg egentlig var ganske sliten og småtrist, men hoppa i treningsklærne og gjenomførte alikevel! :hoppendeglad:

Nå begynner snøen å forsvinne så da satser jeg på en sånn treningsøkt til pluss en hviledag før jeg begynner å jogge neste uke..

Ble utrolig glad i deg, fikk brev fra legen om at jeg måtte øke doseringen på levaxin for lavt stoffskifte.. Det kan forklare mye, bla. hvorfor jeg har vært så utslitt i det siste.. Håper det hjelper med høyere dosering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bryst: 95

Midje: 85

Mage:100

Hofter: 97

Lår: 58

0verarm mellom 28/30

Legg: 35

Høyde 172-173

Vekt 74,4

Har altså gått ned et par kilo mens målene er omtrent de samme.. Utenom brystvidde og overarmsomkrets har blitt mindre.. Hmm.. Jeg har altså fått mindre pupper og svakere armer :skratte: Har jogget litt og begynt med et nytt styrkeprogram:)

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bryst: 90

Under bryst:85

Midje: 80

Mage:98

Hofter: 95

Lår: 57

0verarm mellom 30

Legg: 34

Høyde 172-173

Vekt 73 :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryst: 90

Under bryst:85

Midje: 80

Mage:98

Hofter: 95

Lår: 57

0verarm mellom 30

Legg: 34

Høyde 172-173

Vekt 73 :jepp:

Smugleste litt, og føler du fortjener litt skryt! Flink du er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smugleste litt, og føler du fortjener litt skryt! Flink du er! :)

Takk takk! :takke:

Synes det går litt sakte nå, men det gjør ikke så mye egentlig. Er akkurat ferdig med dag 20 av 30 days shred nå, var kjempegøy! Øvelsene er lettere å gjøre for meg som ikke har plass til så mye hopp og sprett hjemme.. Pluss at de var litt tyngre :gjeiper:

Idag veide jeg 71-72, tror jeg runder opp til 72.. Vekten forandrer seg litt utifra hvor på gulvet jeg har den :snurt: Ellers har det dessverre blitt lite jogging på meg, får så vondt i føttene etter jeg er ferdig på jobb og dagene etter, så frister ikke særlig å jogge dessverre. Går 8 timer på jobb hver dag.. Men har kjøpt nye sko nå, så kanskje det blir en bedring der..

Da var banan/skogsbær/sjokolade smoothien inntatt- så da blir det dusjen neste..

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryst: 92

Under bryst:82

Midje: 80

Mage:93

Hofter: 91

Lår: 55

0verarm mellom 28

Legg: 34

Høyde 172-173

Vekt 72

Tror ikke det blir noe trening på meg idag, men skal jobbe på et gatekjøkken i natt så da blir det jo litt aktivitet der.. Eller kanskje jeg skal ta meg en liten joggetur? Hmm.. Blitt alt for lite av det i det siste.. Er litt rar i kroppen idag, hadde vært fint å løse opp litt med yoga først og så en løpetur! Jepp jepp- tror det blir sånn :gjeiper:

Forresten, glemte å si at jeg er ganske glad for å ha minsket noen cm rundt midje, mage og hofter:) Gleder meg virkelig til å fortsette våren og sommeren med mye trening og sunn mat! Og forhåpentligvis når jeg målet mitt som er å ha gått ned til 68 kg innen 10.7! Husker ikke om jeg skrev om det her.. Startet i allefall den 10.4, da veide jeg 74 kg. Meldte meg inn på diett.no for å holde styr over hvor mye jeg spiser osv. Ble ganske overrasket egentlig, jeg spiser mindre enn jeg trodde, men med to-tre bananer om dagen blir det daglige kalori"målet" fort fyllt opp.. Og nå vet jeg bedre hvilke matvarer jeg med fordel kan styre unna, slik at jeg heller kan spise litt mer av andre sunne ting..

Kjøpte gelenegler igår! Hadde kjøpt et sånt starterkit fra nail4you før, men var veldig skuffet. Uansett hvor nøyaktig jeg var fallt de av etter et par dager. Nå bestilte jeg alt på nytt, utenom UV-lampe og tipper fra neglemakeriet.com(?) og er hittil kjempefornøyd.. Varene kom utrolig raskt, pent og ordentlig pakket, ingen feil og kjempebra kundeservice. Har satt på negler inatt, og so far so good:) Man må jo passe på å bruke alle de pengene man ellers hadde brukt på sjokolade på noe annet gøy, ikke sant? hihi..

Uææ, ble visst litt mye bla bla her hehe..

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble både yoga og (en veldig liten) joggetur igår :gjeiper: Etter det dro jeg på shopping for å finne bedre jobbsko, var utrolig trøtt! La meg ved 12-13 tiden og dro på jobb igjen kl 18.00-03.00.. Sliten!! Nå har jeg fri idag, søndag- det skal bli deilig! Trene litt styrke (som jeg savner- skulle gjerne trent hver dag!) og kanskje bake litt :gjeiper:

Holder på å lete etter leilighet, er spent og litt nervøs for om jeg finner et sted jeg kommer til å trives.. Utvalget blir litt mindre når man både røyker og har dyr, men jeg tenker positivt! Skulle vel egentlig sluttet å røyke, det begynner å bli litt vel harry nå hehe.. Men jeg har egentlig ikke lyst, synes det er så koselig å kunne slappe av med en røyk og et kaldt glass pepsi max etter en lang dag, eller nyte den første kaffekoppen mens jeg ser på soloppgangen og tar et trekk. Jeg synes rett og slett livet ville blitt litt "tristere" som ikkerøyker. Men samtidig så skaper det jo en del utfordringer, bla. den som er mest aktuell for meg nå.. Har forstått det slik at det er en del som helst ikke vil leie ut til røykere som røyker ute heller, fordi de drar med seg lukt inn via klærne osv.. Jaja, kanskje jeg blir skikkelig bitt av treningsbasillen (jogging) og rett og slett får lyst til å slutte for å forbedre resultatene?

Nå tror jeg at jeg skrur av lysene og hopper i sengen, håper jeg får en positiv og effektiv treningsøkt i morgen! (Senere :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens vekt: 70,8 :danse:

Woho! Nå er det ikke lenge før jeg kan se 60 tallet! Gleeder meg! (Hvis det fortsetter å gå riktig vei da!) Leser om så mange som har gått ned i vekt, og så stopper det opp.. Men jeg tror det skal gå bra å gå ned de siste to kiloene til 68 innen 10 juni, og sikkert litt før også. Jeg slanker meg jo ikke, men satser på at kroppen justerer seg selv med trening og et sunt kosthold.

Da kan jeg jo egentlig sette et nytt delmål som kan overlappe det første. Hvis jeg regner med at jeg fra neste uke veier 70.0 kg vil jeg prøve å gå ned til 65 iløpet av de neste ti ukene. Altså til 21 Juli.. Anbefalt vektnedgang er vel 0,5-1 kg i uken så da har jeg ihvertfall god tid, med 0,5 kg i uken.

Snart ferdig (håper jeg) med Jillian Michaels 30-day shred, så da kanskje jeg kan begynne på en ny video. Har veldig lyst til å begynne å jogge snart, men mååå ordne ordentlige jobbesko først. Forrige uke brukte jeg 1000,- kr fordelt på to skobutikker for å finne riktige sko- men neeeida. Begge parene ble vonde etter litt gåing. (Eller, ikke vonde, men hadde stort potensiale til å bli det hehe.. Merket på en måte at de trykket litt for mye på feil steder og at det hadde blitt vondt etter et par timer.. Jeg jobber som servitør forresten.. Jobbet 12 timer igår (inatt) og skulle ha jobbet idag også men mobilen skrudde seg av :sjokkert: så jeg våknet ikke! :murvegg: Grrrrr!!!! :kjefte:

Åååå! Det værste er at det samme skjedde i helgen også, da hadde den ladet ut! Jeg er så utrolig flau, det skulle være mye action idag og de trengte alle folkene de kunne få tak i.. Uff uff uff... Imorgen får jeg bytte sko og kjøpe en gammeldags vekkeklokke som jeg setter utenfor soverommet.

Nå er det på tide å ta noen ubehagelige telefonsamtaler containing "I'm sorry- I am so so sorry" over and over again.. Blæææh..

Så blir det besøk av en venn som jeg egentlig skulle møte -før- jobben idag også forhåpentligvis litt trening :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Oj oj, her var det lenge siden jeg har skrevet.. Vel, treningen går egentlig veldig bra, og jeg har gått ned til 63 kg. Som jo er er omtrent det jeg ønsket å veie da jeg begynte. Men jeg har fortsatt ganske stor mage, så vil fortsette å trene, og spise ca 1500 kcal daglig.

Et lite problem er bare at jeg har forstått at for å bygge muskler må man spise mye. Jeg ønsker å bygge muskler (volum) på stumpen, og styrke resten av kroppen. Så er litt i tvil. Kanskje jeg bør spise treningskaloriene pluss "vedlikeholdskalorier" på ca 2000 kcal de dager jeg trener styrke, mens de dagene jeg bare jogger kan jeg spise normalt? Altså 1500? Så blir det jo minus de kaloriene jeg jogger bort.. Blæææh vanskelig dette her.. Spesielt på de dagene jeg både jogger og trener styrke! Jeg tenker at da er det best å spise masse, men jeg ser jo at vekten går opp om jeg gjør dette flere dager etterhverandre, og da veier jeg gjerne en eller to kilo mer de neste ukene til jeg har fått normalisert det ved å spise mindre.. (1500+ trening)

En annen ting jeg lurer mye på er hvordan jeg skal holde vekten stabil når jeg når ønsket målvekt (som nå er ca 60kg). Jeg ser at vekten går opp med en gang jeg beveger meg over 1500 kcal per dag. Inkludert trening.

Ble mye prat om vekt og matinntak her, egentlig fordi jeg har lurt på dette ganske lenge og ikke har noen å spørre om det.. Men det viktigste er helt klart treningen, og da spesielt joggingen som jeg elsker!! Jeg må innrømme at det er fantastisk med styrketrening også, som jeg synes er litt lettere å oppnå resultater med (utenom stumpen), men jogging er.... Jeg vet ikke- det er bare noe med det å kunne løpe lengere og lengere.. Selvom jeg synes det går sakte merker jeg jo fremgang..

Litt lei av å skrive nå, men jogget (og gikk litt) 6,75 km idag, pluss utstrekking en time og en kort styrkeøkt for overkropp.

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Good morning sunshine :)

Jeg tenkte jeg skulle sette opp ett midlertidig treningsprogram, som jeg skal prøve ut. Kan hende jeg endrer det senere, kommer litt ann på hvilke dager jeg jobber og selvfølgelig om det fungerer.. vekten har forresten gått voldsomt opp siden sist, veier nå 66-67 kg.. blitt litt for mye av "det gode liv" i det siste, men nå er jeg på rett vei igjen:)

Mandag: løpeintervaller 4*4

Tirsdag: Butt bible level 1&2

Styrke overkropp kveld

Onsdag: langkjøring (jogge og gå mer enn 8 km)

Torsdag: Butt bible level 1&2 morgen

Styrke overkropp kveld

Fredag: Intervaller 4*4

Lørdag: Butt bible

Søndag: Fri

Har forresten lastet med noen nye videoer (Jillian Michaels ripped in 30, banish fat boost metabolism, noe more trouble zones, fitness ultimatum og killer buns and thies) så kan hende jeg bytter ut butt bible med noen av de.. så lenge det ikke er for mye hopping og spretting.. bor i andre etasje..

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woooooooho!!!! :) :) :)

Min første mil! Hihi.. var ganske slapp og sliten når jeg begynte (som vanlig) og bestemte meg egentlig for at det fikk holde med fem km.. Men så kom jeg igang og løp litt intervaller (4 min løping, tre min gåing) og plutselig var jeg så langt inne i lysløypen at jeg ville ha jogget 8 km tilsammen.. så da tok jeg like godt to til, bare for å ha gjort det:) Brukte 80 minutter, så da har jeg jo mye rom for forbedring.. blir kjempegøy!!

Det eneste negative var at jeg begynte å merke litt vondt foran på leggene ca halvveis, enda jeg løper fullstendig på forfoten nå. Og i tillegg var det jo ganske mykt og variert underlag.. strekker ut leggene før, under og etterpå men skal begynner å dusjet de med varmt/kaldt vann etter turene i tillegg..

En annen ting er at jeg plumpet oppi en million dype sølepytter fordi det var ganske mørkt.. blæ!!

Da har jeg i allefall nådd målet som var å løpe/gå en mil før jul:) da får neste mål bli å klare 1 mil på 60 minutter isteden:)

Wow- er så glad! Merket at jeg ble skikkelig sulten på slutten, og nå har jeg vondt i magen.. Så får ordne en num num middag snart:)

Endret av Wonderbitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg overraskende bra etter milen igår, hadde trodd jeg skulle være litt støl eller ha litt vondt i bena- men nada! :) har sååå lyst til å løpe idag igjen, men det er vel best å ikke utfordre skjebnen mtp de begynnene leggsmertene igår.. uansett er joggeskoene kliss bløte etter sølepytter og vask i natt, så kunne jo ha blitt litt vanskelig uansett..

Nå har jeg skal jeg spise en banan og ta butt bible en og to, så får det bli styrke på overkropp ikveld i istedenfor jogging ikveld.. skulle gjerne ha skvist inn litt yoga uttøying også, men det skal jo helst ikke gjøres i kombinasjon med styrke.. Kanskje i helgen?

Jeg bruker forresten vekter på tilsammen 20kg til videoene nå (2 10 kilos kofferter) men skal prøve å få kjøpt flere vektskiver etterhvert.. må faktisk kjøpe en del treningsutstyr, kan jo sette opp en liten handleliste her så jeg ikke glemmer noe:)

Vektskiver

Ankelvekter

Forede treningstights

Buffer

Ipod (mobilen min lg optimus er ikke kompitabel med nike+ running)

Nye sko med pigger (nike?) Eller brodder til å tre på vanlige sko

tekniske sokker som går over leggene (evt kompressjonssokker mtp benhinnebetennelse)

Teknisk genser

Løpejakke for vinter

Lang vektstang?

Ooh- ser ut til at det blir en del shopping på meg fremover:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende dagbok! Knallflotte resultater på en fornuftig tid!

Når det kommer til dette med å bygge muskler samtidig som en går ned i fettprosent. Jeg ville fokusert på intense styrkeprogrammer der du powerwalker etter styrkeøkten. Ved powerwalking brenner du kun fett og du tærer ikke på muskelmassen. Fokuser på mye proteiner og grove trege karbs på disse dagene.

På kardiodagene så spis litt frukt før økten, kjør blanding av intervall og langkjøring, og drikke(hurra) en liten sjokomelk RETT etter økten! Det restitusjonen som bare juling. Spis et par kokte egg med masse skinkepålegg og et par grove brødskiver/ knekkebrød innen en time etter løpeøkten.

Ha en oppkarbings dag i uka der du spiser "normalt" frem til middag, men da unner deg noe ekstra god middag og gjerne litt godis på kvelden. Dagen etter disse dagene gir meg MYE ekstra energi.

Da jeg trente vekter for mange herrens år siden, synes jeg det var lettest å gå ned i fettprosent først, og så bygge markerte muskler. For du MÅ ha et lite overskudd når du bygger. Og så må du deffe før en evt. bikiniferie(haha).

Du bør heller ikke fokusere på vekta mer, men på cm. Jeg veide mer da jeg trente vekter. Nå som jeg hovedsakelig kjører kardio og noe yoga(skal begynne å bokse et par ganger i uka med mannen i tillegg) så er vekta mye lavere, men ikke særlig mye muskler, men bra definert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk så mye, det var hyggelig sagt :) jeg tror jeg kan takke deg litt for fremgangen, for i begynnelsen når jeg syntes det var litt slitsomt og lurte på om jeg skulle hoppe over treningen en dag, ble jeg alltid veldig motivert av å lese svarene dine her inne:) og selvfølgelig den raske fremgangen du har hatt!

I dag ble det to ganske intensive økter som planlagt! Ganske overraskende egentlig, for det var en ganske lang og slitsom dag på jobb idag.. så er temmelig fornøyd med meg selv hihi:) imorgen ble det treningsfri, har rest og slett ikke tid. Lørdag butt bible eller en fullkroppsvideo og søndag kanskje en liten joggetur hvis jeg rekker.. eller så får jeg vente til mandag (fri) og kanskje prøve en mil igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også for gode tips angående treningen! Haha ja tror det kan være lurt å se litt bort ifra vekten, den går bare opp for tiden uansett :) men jeg er egentlig fornøyd, klærne passer og jeg spiser nok til å få utbytte av treningen, og det er egentlig det viktigste for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awww, du er så søt :) Kjekt å kunne gi litt inspo :)

Alltid greit med en hviledag før du skal ta mila. Gjerne karbe opp litt ekstra også så du har litt å gå på :) Jeg er spesielt fan av sushi og smågodt( hehehehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi :)

Kjøpte faktisk en pose smågodt igår, for første gang på kanskje et år! Og det var nuuum num!! :P

Merker jeg er litt støl etter styrketrening igår, har så lyst til å løpe en liten tur (5 km) med yoga/utstrekking etter jobb idag.. det blir jo midt på natten da, men vi får se :)

Haha jeg synes det er litt røyk at jeg nå synes 5km er en LITEN tur, når jeg i begynnelsen hadde en fast løype på 2,2 km og syntes det var mer enn nok :)

Nå blir det dusjing, frokost og stryking av klær- så off to work..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...