Gå til innhold

7fjellsturen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En gjeng fra jobb har meldt seg på 7fjellsturen, og jeg vurderer å slenge meg med.. Men er litt usikker på hvilken krav som stilles til form. Noen som har noe erfaring?

Og hvordan jeg skal trene for å ha et best mulig utgangspunkt? 3. juni er dagen, så har litt tid på meg..

Takknemmlig for alle erfaringer og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest just words

Turlaget har sine trenings turer til 7 eren… De begynner den 24 april med Lyderhorn, Damsgårds fjellet 8 mai og så har de turer utover, til det siste fjellene 29 mai: Fløyen, Rundemannen sandviksfjellet i en tur.De går på kvelden, i middels/raskt tempo… Og hele oversikten over trenings turene deres liger på bergens turlags nettside. (Der har de og mange gode tips til andre turer i fjellet og oversikt over løyper du kan ta)

Ellers er det jo bare til å ta seg et par turer i fjellene på egen hånd. jeg og typen har begynt, ikke fordi vi er de mest trente i verden langt der i fra, men det ligger nå litt prestisje og stolthet i det. Vi tok oss turen over fløyen og opp til Rundemannen på søndag. Tenker og håper på å få oss to gode turer i uken på et par timer.

Nå merker du kanskje at jeg ikke er den kjempe aktive trenings personen så det kan godt hende at andre har bedre og mer konkrete tips til deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Forslår at du finner kart over turen på nett, evt. spør hos Bergen Turlag, de holder til i Marken. Nå som det fortsatt kan være litt kaldt og isete kan du f.eks. begynne med å gå et fjell om gangen om du er i dårlig form, om du bor nært et eller to kan du jo også ta kveldsturer, det tar ikke så lang tid. Etterhvert kan du jo prøve å f.eks. gå Lyderhorn, Damsgård og Løvstakken i en tur, siden de nesten henger sammen, også ta 4-fjellsturen en annen søndag været frister. Du ser jo selv hvor langt som går greit før du blir sliten, men vil uansett tror at du blir i mer enn god nok form om du går en rask tur to kvelder i uken, typen stoltzen eller skredderdalen, og i tillegg går en lengre tur i helgen jevnlig, så vil du fint være i form til juni.

Vanskelig å gi mer konkrete råd når jeg ikke vet hvor god form du er i, eller hva slags terreng og tid du har tilgjengelig i hverdagen. Ellers kan jeg komme med et litt opplagt råd: ikke kjøpe nye fjellsko/joggesko dagen før 7-fjellsturen - jeg har sett ganske stygge resultater av dette som sanitærhjelp under tidligere arrangement :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på! Har litt lyst til å prøve, men er redd for at jeg er i for dårlig form..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen tips: det er faktisk ikke oppover/bortover som er tyngst, det er i nedoverbakkene du kjenner det mest. Og som nevnt over her - gode sko er viktig!! Jeg gikk ikke fjor, men året før. Jeg hadde gått endel i fjellet i forkant, men ikke lenger enn 2-3 timer. Det året var det utrolig mange som gikk, så da vi møtte "4-fjellsfolket" ble det ganske mye kø. Begynn så tidlig som du overhodet orker, gjerne i 6-7 tiden. Siste delen fra Ulriken syntes jeg rett og slett var veldig kjedelig og ekstra kjedelig siden vi gikk omtrent i stampe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om å gå de tre første fjellene eller de fire siste som en test. Da vet du at det er omtrent dobbelt så langt... Det er en fantastisk tur, men siste nedstigning er grusom. Og det er en del funny walks å se fra Skredderdalen og inn til mål. En iskald øl i Marken etter målpassering er påkrevd!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg gikk, hadde jeg en flaske saft og en flaske vann (0.7 l i hver), en god matpakke med mye pålegg, sjokoladekjeks og nøtteblanding. Havregrøt til frokost. hadde også med tørre sokker og ullsett, samt gnagsårplaster og pannebånd. Mener det står folk med saft osv underveis, noen solgte også vafler/boller, så ta med litt kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...