Gå til innhold

Sjanse

Gjest Drue

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue

Uttaler dere ordet "sjanse" med sh-lyd eller kj-lyd? Jeg sier "shangse", men har lagt merke til at enkelte bruker kj-lyd. Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stronger

Kommer vel ann på dialekten? Jeg sier også med "sh" lyd, men det gjør jeg enten det er ord som skrives tj-, kj-, sj- eller sh-..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

definitivt med sh-lyd... samme lyden som når jeg sier sjal, sjampo, sjokolade osv.

Jeg synes vel det er mer interessant om folk sier "sjaNse" eller "sjaNGse"... Jeg sier det siste, men tror jeg synes det første er finere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Uttaler dere ordet "sjanse" med sh-lyd eller kj-lyd? Jeg sier "shangse", men har lagt merke til at enkelte bruker kj-lyd. Kjør debatt!

Jeg uttaler det som deg. At noen uttaler det med kj-lyd, kan muligens komme av at man sier å ha kjangs på noen, å kjangse på noe. Det blir mer slanguttale i mine ører.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier sjangse, men uten den typiske "sh"-lyden i starten.

Jeg starter ordet med tydelige lyder av både s og j og ikke en felles lyd. En slik uttale er vanlig i en del dialekter på Sørlandet.

Ellers er det også ganske vanlig å si kjangse på det stedet jeg kommer fra, særlig blant eldre og godt voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...