Gjest Herr Drue Skrevet 4. mars 2012 #1 Del Skrevet 4. mars 2012 Uttaler dere ordet "sjanse" med sh-lyd eller kj-lyd? Jeg sier "shangse", men har lagt merke til at enkelte bruker kj-lyd. Kjør debatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leopard Skrevet 4. mars 2012 #2 Del Skrevet 4. mars 2012 Jeg uttaler sjanse med sh-lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegas Skrevet 4. mars 2012 #3 Del Skrevet 4. mars 2012 Sh-lyd her i gården:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stronger Skrevet 4. mars 2012 #4 Del Skrevet 4. mars 2012 Kommer vel ann på dialekten? Jeg sier også med "sh" lyd, men det gjør jeg enten det er ord som skrives tj-, kj-, sj- eller sh-.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meca Skrevet 4. mars 2012 #5 Del Skrevet 4. mars 2012 definitivt med sh-lyd... samme lyden som når jeg sier sjal, sjampo, sjokolade osv. Jeg synes vel det er mer interessant om folk sier "sjaNse" eller "sjaNGse"... Jeg sier det siste, men tror jeg synes det første er finere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 4. mars 2012 #6 Del Skrevet 4. mars 2012 Jeg sier "sjangse". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 4. mars 2012 #7 Del Skrevet 4. mars 2012 Uttaler det shangse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 4. mars 2012 #8 Del Skrevet 4. mars 2012 Shangse. Som i sjokolade. Jeg sier ikke shino :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. mars 2012 #9 Del Skrevet 4. mars 2012 (endret) Uttaler dere ordet "sjanse" med sh-lyd eller kj-lyd? Jeg sier "shangse", men har lagt merke til at enkelte bruker kj-lyd. Kjør debatt! Jeg uttaler det som deg. At noen uttaler det med kj-lyd, kan muligens komme av at man sier å ha kjangs på noen, å kjangse på noe. Det blir mer slanguttale i mine ører. Endret 4. mars 2012 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 5. mars 2012 #10 Del Skrevet 5. mars 2012 Shanse sier jeg. Eller han har ikke shans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 8. mars 2012 #11 Del Skrevet 8. mars 2012 Sier sjangse, men uten den typiske "sh"-lyden i starten. Jeg starter ordet med tydelige lyder av både s og j og ikke en felles lyd. En slik uttale er vanlig i en del dialekter på Sørlandet. Ellers er det også ganske vanlig å si kjangse på det stedet jeg kommer fra, særlig blant eldre og godt voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #12 Del Skrevet 8. mars 2012 Jeg uttaler det kjangse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #13 Del Skrevet 9. mars 2012 shangs(e) Trondheim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå