Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Neste søndag skal jeg ut å reise. Da går turen til Spania, nærmere bestemt Alicante. Jeg skal ha med meg guttepjokken på halvannet år. Han er en villbasse, og er ikke spesielt glad i å bli holdt og båret rundt. Da blir det mye "Nei, jeg vil ikke"; masse skrik og skrål! Jeg tenkte at frem til bagasjedroppen kan han kanskje sitte i bagvognen eller noe (?), men hva skal jeg finne på etter sikkerhetskontrollen? Det er sikkert over 1 time venting inne i taxfree området, og det er vel her det blir mest problematisk. Finnes det vogner man kan låne/leie der inne? Handlevogner, barnevogn, etc?

Jeg har forsøkt å lese meg frem på sidene til Oslo lufthavn og Alicante Aeropuerto, men finner ikke noe.

Jeg har skjønt at paraply-trille muligens kan brukes, men dette har jeg altså ikke.

Dere som har reist med barn før; finnes det noen løsning?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Neste søndag skal jeg ut å reise. Da går turen til Spania, nærmere bestemt Alicante. Jeg skal ha med meg guttepjokken på halvannet år. Han er en villbasse, og er ikke spesielt glad i å bli holdt og båret rundt. Da blir det mye "Nei, jeg vil ikke"; masse skrik og skrål! Jeg tenkte at frem til bagasjedroppen kan han kanskje sitte i bagvognen eller noe (?), men hva skal jeg finne på etter sikkerhetskontrollen? Det er sikkert over 1 time venting inne i taxfree området, og det er vel her det blir mest problematisk. Finnes det vogner man kan låne/leie der inne? Handlevogner, barnevogn, etc?

Jeg har forsøkt å lese meg frem på sidene til Oslo lufthavn og Alicante Aeropuerto, men finner ikke noe.

Jeg har skjønt at paraply-trille muligens kan brukes, men dette har jeg altså ikke.

Dere som har reist med barn før; finnes det noen løsning?

På Gardemoen liker jenta vår å sitte i en sånn handlevogn de har i taxfree-butikken. Hun liker også å løpe fram og tilbake (ved de nederste gatene er det ofte ikke så mye folk, mye plass å løpe på). Det er et lekeområde med en sklie og et sånt lite fly, vi pleier å gå innom der også.

SAS har vogner til utlån, men vi har aldri hatt behov for det.

Ellers pleier jeg å kjøpe en liten ball eller noe til henne der, og hun får noe å spise. Det pleier å være skikkelig kvalitetstid på flyplassen, faktisk :)

Skrevet

Ha med en liten overraskelse i form av en ny leke, bok, favorittsnack, tegnestift og hefte eller lignende. Greit å ha på flyet iallfall, og sikkert mens man venter også. Ta turen innom lekeområdet på Gardermoen :)

Skrevet

Reisesyketabletter, så blir det nok en behageligere reise for dere og medpassasjerer.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg reiser med jenta vår (hun er 2 år), passer jeg på at hun får sprunget MASSE på flyplassen. Hun synes det er kjempespennende med alle menneskene der, og løper hit og dit. Så er hun passe utslitt når flyturen begynner.

Vi har pleid å låne trillevogn fra SAS (på Værnes har de noen slike stående ved innsjekkingen). Men jeg ville vurdert å anskaffe meg paraplytrille hvis jeg var deg. I allefall hvis dere reiser en del. Kan sikkert fås billig brukt?

Under flyturen funker det som fjell for henne med tegnebrett, eller sånne hobbybøker for småbarn som de har på bokhandelen, med klistremerker og slikt. Så har vi et arsenal av juicepakninger, rosinesker, matpakker etc med.

AnonymBruker
Skrevet

Ha med en liten overraskelse i form av en ny leke, bok, favorittsnack, tegnestift og hefte eller lignende. Greit å ha på flyet iallfall, og sikkert mens man venter også. Ta turen innom lekeområdet på Gardermoen :)

Ikke noe som er proppfullt av sukker, vær så snill. :fnise:

Finnes ikke noe verre enn sukkerhypre unger som spyr halvfordøyd, blått snopp i setet.

Skrevet

Unnskyld, skulle formulert meg bedre, med "snack" mener jeg alt som IKKE er godteri/fullt av sukker: typ en liten potetgullpakke, salte kjeks, gulrotstenger, rosiner, riskaker, frukt, eller andre godsaker :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, jenter!

Vi har overlevd! Begge veier!

Det vanskeligste på Gardermoen var køene for bagasjedrop og sikkerhetskontroll. Bagtrallene viste seg å ikke fungere for "barnetrilling", så her måtte han bare få løpe litt fritt. Han ble uregjerelig da vi stod i køen for bagasjedrop. Der måtte jeg jo holde ham, for jeg kunne jo ikke akkurat springe fra bagasjen for å hente ham inn igjen i tide og utide. Så det ble litt bråk og styr, men det ble så enkelt og greit i taxfree området, altså! Der fikk han sitte oppi handlevogna helt frem til gate! Flotters!

I Alicante var det værre. Der fantes det ikke noen muligheter for trilling overhodet. Ikke i hallen, og ikke i taxfree områdene. Løsningen ble å gå direkte til gate og la ham løpe det han orket rundt omkring sitteplassene. Sikkert litt slitsomt for en del medpassasjerer, men slik måtte det bare bli! Paraplytrille skal garantert handles inn til neste flytur! Jeg har skjønt at man kan få med seg paraplytrillen inn på flyet dersom den er av typen som kan slåes godt nok sammen til å ligge i håndbagasjehyllene.

Skrevet

Med SAS og Norwegian kan du ha med reisetrille helt fram til gaten. Der pakkes den i en plastpose (les: du får en plastpose ved innsjekkingen som du tar med deg, og må selv pakke den sammen og levere den ved gaten), og du får den igjen på båndet for spesialbaggasje når du lander. Sånn har det hvertfall vært når vi har flydd, og det er veldig greit.

Ellers fint dere kom dere vel fram og tilbake.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Nå er det påtide med ny spaniatur, og her skal det handles paraplytrille!

Kan noen anbefale en?

Og Vibi; du som skrev at trillen kunne være med helt til gate. Koster det noe ekstra?

Er det noen av dere som vet om den faktisk kan bli med inn på flyet??

Skrevet

Triller kan ofte være med inn i kabinen, men det kommer helt an på hvor god plass det er. Er flyet fullt vil hattehyllene være fulle av vanlig håndbagasje, og da vil ikke triller bli prioritert i hattehyllen, da går den i vanlig bagasje. Men jeg har aldri opplevd at noen nekter folk å bruke trille frem til gaten, evt. helt fram til trappa, også tar bakkepersonellet med trilla i bagasjerommene. Har jobba i flyselskap selv, så jeg skriver etter egne opplevelser :)

Koster ikke noe ekstra å ha med vognen til gaten/trappa.

Skrevet

Nå er det påtide med ny spaniatur, og her skal det handles paraplytrille!

Kan noen anbefale en?

Og Vibi; du som skrev at trillen kunne være med helt til gate. Koster det noe ekstra?

Er det noen av dere som vet om den faktisk kan bli med inn på flyet??

Nei, det koster ingenting! Du må bare passe på å få en baggasjelapp til den, og så setter du den fra deg når du går ombord, og får den igjen på båndet for spesialbaggasje.

Jeg har aldri fått ha med trillen inn på selve flyet, og heller ikke sett noen som har fått lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...