Gå til innhold

Holdbarhet på mel


Fru Fomle

Anbefalte innlegg

Hvor lang holdbarhet har mel når det står i tette plastbokser i kjøkkenskapet?

Har tidligere opplevd å få invasjon av midd i skapet, vil ikke oppleve det igjen... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står vel vanligvis ett datostempel på pakken...

Som regel går det bra i lang tid over dette, men det kommer jo som du sier ann på hvordan du oppbevarer det da! Hos oss er det ikke noe problem, vi bruker masse mel hele tiden så det går aldri ut på dato.

Jeg ville tro at hvis du er flink til å holde boksen tett, og til å tømme den helt før du fyller på med mer mel fra en nyere pose burde det gå bra i veldig lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel vanligvis ett datostempel på pakken...

Helt sikkert, men den har jeg selvfølgelig kastet! :oops: Jeg har to bokser med "ukurant" mel stående som jeg bruker veldig sjelden, det er vel ca. 1 år siden jeg kjøpte dem. Får prøve og finne noen oppskrifter med slikt mel snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Vil tro at mel har en ubegrenset holdbarhet, HVIS det oppbevares tørt. Datostempling og slikt må vi ha pga div lover og regler, men du kan bruke melet en GOD stund etter utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr i mel kommer ikke av at det er oppbevart lenge, men at det står "åpent" til. Har man mye smuler og annen mat for disse dyrene, melhylla i skapet full av melsøl og åpne pakker med mel så kan det komme dyr. Men om ditt mel har stått i lukkede bokser og det ikke har kommet fuktighet til er det ikke noe problem å bruke det leeeeenge over datostemplinga. Forøvri kan du bruke de fleste melsorter i vanlige grovbrød. Ca. en dl av rug eller bygg er bare fint, og setter mere smak på brødet, så om du vil få brukt det er det bare å sette brødeig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...