Gå til innhold

Porsjonering av middag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man spiser middag med potet/ris etc og f. eks kjøttkaker, fiskekaker, kylling etc. Pleier dere å alltid ta like myepotet som kjøttkaker?

Altså at man skal spise like mye av begge deler? Og er det viktig at barna gjør det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid mest grønnsaker, deretter en god porsjon kjøtt også har jeg litt potet/ris/pasta til.

• Liker 1
Skrevet

De sier jo det skal være en tredjedel kjøtt eller fisk, en tredjedel grønnsaker, og en tredjedel potet, ris eller pasta.

Gjest Forever
Skrevet

Halve tallerknen med grønnsaker, 1/4 kjøtt eller fisk og resten potet/ris

• Liker 1
Gjest Cessie
Skrevet

Samme her.

Skrevet

Nei, jeg spiser for eksempel to kjøttkaker, en potet,masse grønnsaker og saus.

Skrevet

Det kommer ann på hvor godt jeg synes de ulike ingrediensene smaker, og hvor mye vi har av hver ting. Som oftest blir det kanskje 3/4 kjøtt/potet (eller tilsvarende) og 1/4 grønnsaker. Om det er potetmat spiser jeg heller mye fiskekaker e.l., men pasta og ris er så godt at da spiser jeg mye av det.

Til 4-åringen min tar jeg på ca 1/3 av hver ting, men hun velger selv hva hun vil ha av hver enkelt ingrediens.

Gjest Mildrid
Skrevet

Nå har vi ikke potet og pasta til middag, men ville aldri tvunget barna til å spise like mye av det usunne som av det sunne. Her er det masse grønnsaker og kjøtt/fisk i de mengdene hver enkelt ønsker å spise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poteter er da for f.. ikke usunt.

Jeg prøver å holde meg til 1/2 grønt, 1/4 kjøtt, 1/4 potet, som er en type tallerkenmodell. En annen er 1/3 av alt.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer helt ann på hva vi lager. Kjøttkaker i brunsaus feks så bruker jeg 2 kjøttkaker (hjemmelaget med reinkjøtt) 1-2 poteter og en halv gullerot. Fisk; 1/2 tallerken fisk, 1 potet og litt grønnsaker.

Bryr meg fint lite om hva man burde, jeg spiser det jeg har lyst til. Og er glad i grønnsaker. Noen middager lite grønt, andre mye. Men er generelt ikke veldig glad i potet, så det blir sjelden mer enn en.

Skrevet

Ja, for det spiser jo alle unger...

Skrevet

Minsten spiser så og si ikke grønnsaker til middag, han spiser 1/2 kjøtt 1/2 poteter/ris/pasta.. Han liker veldig få grønnsaker, men får i han 1 paprika til frokost, en gulrot som snaks på ettermiddagen og eple/banan til kvelds..

storesøster spiser alt av grønnsaker og spiser gjerne 1/2 tallerken med grønnsaker 1/4 kjøtt 1/4 poteter/ris/pasta..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser nesten bare grønnsaker og fisk/kjøtt. Har vi poteter spiser jeg ikke det, men har vi ris/pasta tar jeg jo litt av det da :) Til minsten legger vi på ca. 1/3 av alt så tar han det han vil ha. Er et styr å få i han middag i utgangspunktet så vi bestemmer hva som serveres og han bestemmer hva som spises ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min mener vi alltid må ha like mye poteter som f. eks kjøttkaker. Så når ungene forsyner seg (barneskolealder) må de ta like mye poteter til.

Hva tenker dere om det?

Forsyner de seg for andre gang, men bare har lyst på f. eks kjøttkaken får de beskjed om at de må ta en potet også.

Skrevet (endret)

Jeg spiser ikke pasta eller ris (liker det ikke), men tar kanskje en liten potet om vi en sjelden gang har det til kjøttkaker for eksempel. Har alltid masse grønnsaker til middagen, enten rå eller kokte.

Ungene får spise det de ønsker. Tar på litt av alt til dem.

Endret av SummerJoy
Skrevet

Kjæresten min mener vi alltid må ha like mye poteter som f. eks kjøttkaker. Så når ungene forsyner seg (barneskolealder) må de ta like mye poteter til.

Hva tenker dere om det?

Forsyner de seg for andre gang, men bare har lyst på f. eks kjøttkaken får de beskjed om at de må ta en potet også.

Det synes jeg blir feil. Hvis de spiser fire kjøttkaker, må de spise fire poteter, da? Da er det mye bedre at de spiser kanskje to poteter, og heller har grønnsaker til. Poteter er helt greit som tilbehør til mat, men det er ikke sunt å spise så mye av det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke potet, pasta, ris osv. smaker noe jeg, så med mindre det er en inkorpert del av middagen så står jeg over.

Så min tallerken ser vanligvis slik ut 1/2 salat, 1/4 grønnsaker og 1/4 "kjøtt".

Skrevet

Det kommer helt an på hva vi har til middag, jeg følger ingen bestemt tallerkenmodell. Jeg blander meg ikke så mye opp i hva treåringen spiser så lenge han smaker på alt (jeg legger på litt av alt til ham). Han er heldigvis ikke kresen og spiser mye grønnsaker.

• Liker 1
Gjest Indra
Skrevet

Hva tenker dere om det?

Der har du oppskriften på et trøblete forhold tilmat. Når foreldre legger seg sånn oppi hvordan barna spiser løper man en stor risiko, i mine øyne. Det er dermed ikke sagt at man ikke skal ha noe å si angående maten de får i seg men å bestemme mengde og hvordan blir helt feil.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...