AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 Ja, i går og i dag drakk jeg til min store forskrekkelse en halvliter med skittent vann. Helt greit det, var jo klar over at det var skittent (vannet i brønnen har spekt så vi måtte få bekken ved siden av til å renne opp i brønnen for å få vann i huset igjen), og at muligheten for å få noen smådyr i glasset var der, men til min store forskrekkelse var det ikke bare en eller to, men det var ganske mange bittesmå, hvite larver som svømte lykkelig rundt i glasset! De var bare 1/2 - 1 mm lange og veldig vanskelig å få øye på uten å sitte en stund og se etter de. Fant ut at vannet vil bare bli brukt til oppvask og klesvask fremover så å drikke mer av det kommer ikke til å skje før vi har fått tømt det vannet som er i brønnen nå og fått tilsig av grunnvann eller hva det nå heter igjen (slikt vann som kommer opp fra jorda, ikke fra regn og snø). Det er i allefall rent. Men hva nå? Hvilke larver kan dette være? Må jeg, som hunder og katter, ta markkur? Er det farlig å drikke vann med slike larver i? Jeg vet jo at folk ute i naturen drikker av rennende småbekker når de blir blir tørste, så det kan jo ikke være livsfarlig akkurat...? Jeg merker at jeg er litt rar i magen i dag, men det er sikkert fordi jeg ble litt kvalm av å se disse larvene svømme rundt, så det er sikkert ingenting. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 æsj så ekkelt kanskje de er bendelormer, som vokser seg meterlange og spiser opp alt du spiser... ringe legevakta? 2
Lutetium 71 Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 Tviler på det er bendelorm. I det hele tatt ser det ikke ut til å være noen stor fare for å bli smittet av innvolsormer, via vann, i Norge. Titt på siden til fhi.no, og bruk dette trikset for å merke alle forekomster av ordet "vann" i teksten.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 æsj så ekkelt kanskje de er bendelormer, som vokser seg meterlange og spiser opp alt du spiser... ringe legevakta? Hadde vært knall det da, har noen kilo å bli kvitt. Du kan tro det var guffent ja, frister ikke med vann på butikken en gang. Men jeg er så tørst (har ikke drukket siden den siste slurken i mårest og jeg var veeeldig tørst allerede da) så jeg må nok bare krype til korset og ta et glass vann. Ikke fra den brønnen med larver vel og merke! Tenkte jeg skulle se ann litt om jeg kjenner noe, om jeg blir dårlig o.l. før jeg eventuelt kontakter lege, men en tlf for å høre trenger jo ikke være så dumt da 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå