AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #1 Skrevet 4. mars 2012 http://www.barnesandnoble.com/w/why-men-love-bitches-sherry-argov/1102178987 Jeg leser denne for tiden, og må si jeg tror den har veldig mye for seg og at forfatteren virkelig er inne på noe. Kjenner meg igjen i bokens beskrivelse av "snille jenter" som venter ved telefonen på at den de dater skal ringe, avlyser avtaler med venninner så fort han vil møte deg, alltid sier ja til å møtes når det passer HAN og står på pinne for mannen hele tiden. Boken oppfordrer til å holde på ditt eget liv, ikke alltid være tilgjengelig, og når han ikke behandler deg bra skal du backe ut, og du skal ikke alltid sitte og vente på meldinger og svare med en eneste gang. For gutta vil respektere deg mer dersom du ikke oppfører deg som en "dørmatte". Hva tror dere? Bra logikk, eller enda en unyttig amerikansk selvhjelpsbok? Og hva mener dere gutter og menn her inne?
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 4. mars 2012 #2 Skrevet 4. mars 2012 De fleste oppgående mennesker foretrekker vel mennesker som står opp for seg selv, og har en personlighet, uavhengig av kjønn? Det jeg synes er interessant er hvorfor så mange vil definere slike mennesker som bitches & badboys, og forsøke å få det til å høres ut som om dette er negative egenskaper. Jeg tror det bunner i usikkerhet, og at de som tviholder på slike definisjoner har så dårlig selvtillit at de trenger en dørmatte som partner, og/eller at de er redd for å miste partneren sin til en som ikke er en dørmatte. 4
sophiaM Skrevet 4. mars 2012 #3 Skrevet 4. mars 2012 Selvfølgelig ligger det noe i det. Ingen liker vel folk som til stadighet godtar å bli tråkket på, og som er på pletten bare du knipser med fingrene... Da blir en fort lei for å si det slik. Jeg tror på en mellomting. Bruk sunn fornuft, og la han vente litt i spenning på neste gang han får høre fra deg. Ikke vær tilgjengelig hele tiden slik at han tar deg for gitt. Allikevel vis at du er interressert, ikke lek overlegen og likegyldig. 2
Steinar40 Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Ingen normal mann i dag vil ha ei dame som er fullstendig dørmatte, nei. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #5 Skrevet 4. mars 2012 Men det er litt vanskelig å vite, da. Selv er jeg sånn at jeg vil være "snill jente", har det litt innprentet på en måte. Spør daten om å møtes, vil jeg jo si ja, og det er ok at det blir når han kan... Så lenge jeg har mulighet den dagen, skal jeg da finne opp en unnskyldning på at jeg ikke kan, eller noe slikt... Det å lese denne boka gjør meg litt mer oppmerksom på at jeg ikke skal være en dørmatte, og det er bra. Sist gang jeg var på date, tilbød han meg å følge meg til bussen og greier. Det var en halvtimes gåtur, og han har også ganske lang reisevei hjem i motsatt retning. Da vi var kommet halvveis, sa jeg: "jeg kan godt gå herfra alene, altså". Det var jo ikke fordi jeg ikke ville gå sammen med ham, men kanskje fordi jeg er for opptatt av å "please" andre. Tenkte det bare ble stress for ham og langt å følge meg. Dumt å ikke la ham følge meg hele veien?
Gjest Cuntzilla Skrevet 4. mars 2012 #6 Skrevet 4. mars 2012 Det er en bra logikk, jeg tror mange menn faller for en sterk, selvstendig kvinne. Sikkert et flertall. Men er man faktisk sterk og selvstendig når man handler etter en oppskrift fra en bok hvor det ultimate målet er å tiltrekke en mann? En ordentlig no-nonsense bitch vil jo ikke spille spill på den måten, hun vil være seg selv og si ta meg som jeg er. Man bør jo også være seg selv for å få den man passer med. Dersom du ikke er en superselvstendig og noe utilgjengelig dame så kan du skyte deg selv i foten ved å late som du er det og skaffe en mann som ser etter det. Han kan da ikke vite at du gråter deg i søvn når han er på guttetur og ikke har ringt på tre dager. Jeg er en "bitch" og har bare sånne forhold, men jeg vet det hadde passet veldig dårlig for andre. Ikke lat som du ikke trenger en natta-melding hver kveld hvis du faktisk gjør det 1
Eriks Skrevet 4. mars 2012 #7 Skrevet 4. mars 2012 (endret) Jeg tror ikke menn liker bitches, men heller at kvinnene menn liker får makt til å oppføre seg som de vil pga. mangelen på konsekvenser til oppførselen deres. De vil uansett vasse i oppmerksomhet fra menn og leve i et samfunn som støtter dem på alle måter. PS: Nå skrev jeg basert på ordet "bitch". Å pleie sine interesser i livet og avslutte forhold hvor man blir behandlet dårlig ser jeg på som selvfølgeligheter. Endret 4. mars 2012 av Eriks
Gjest Søgni Skrevet 4. mars 2012 #8 Skrevet 4. mars 2012 Som selvhjelpsbok mener jeg ikke den skiller seg stort fra de som ber kvinner oppføre seg på andre måter for å vinne menns respekt. Unyttig? Det spørs vel hva man leser ut av den, og hva man tar den for. Men det er en bestselger, og jeg mener det er grunn til å være kritisk. Nettopp fordi den kanskje virker som, og av flere fremstilles som, en ren motsetning til lignende bøker. Selvsagt skal man ikke oppføre seg som en dørmatte. Den logikken er forhåpentligvis ingen uenig i. De som ikke visste det fra før, har godt av å bli opplyst om det. Og på den måten er den kanskje "bedre" enn bøker som forteller kvinner at de sånn ca. skal være dørmatter. Men altså, den gir likevel kvinner konkrete råd, oppskrifter og generelle prinsipper for både hvordan man skal oppføre seg for å dra menn og hvordan en kvinne skal være. I tillegg fremstilles mannen som ganske uforanderlig. Det er ikke mindre nedgraderende enn å bli fortalt at man skal være på en annen måte, i prinsippet. Dermed er budskapet noe ironisk, og målet med boken oppnås vel heller ikke, siden hun mener å fronte empowerment. Det er hovedsaken. Hvorfor skal man i det hele tatt måtte være noe annet enn man er? Man trenger vel ikke å være en bitch for å være bra nok heller. Og det er fortsatt litt teit å tro at det finnes en manual som funker på alle menn, hvis man nå bryr seg om det. Jeg tviler ikke på at forfatteren mener hvert ord. Men det er ikke noe bedre at en kvinne deler inn i kategorier og gir slike råd, enn om en mann skulle gjort det samme. Mer troverdig, kanskje. Men det spørs om flere kvinner (spesielt amerikanere) ville blitt støtt av både ordet "bitch" (som da er selve idealet) og resten av oppskriften om det var en mann som skrev den, da. Ellers er jeg enig med Macha Mong Ruad i at det trolig er usikre mennesker som trenger slike manualer og idealer. Det er jo nettopp derfor man bør være kritisk til denne boka også, all den tid den forteller hvordan man skal være, og er i en slik sjanger.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #9 Skrevet 5. mars 2012 Sist gang jeg var på date, tilbød han meg å følge meg til bussen og greier. Det var en halvtimes gåtur, og han har også ganske lang reisevei hjem i motsatt retning. Da vi var kommet halvveis, sa jeg: "jeg kan godt gå herfra alene, altså". Det var jo ikke fordi jeg ikke ville gå sammen med ham, men kanskje fordi jeg er for opptatt av å "please" andre. Tenkte det bare ble stress for ham og langt å følge meg. Dumt å ikke la ham følge meg hele veien? Hva tror dere om denne? Litt på siden, men det er litt sånn "snille jente"-eksempel som jeg lurer på om jeg bommet på. TS
MsMax Skrevet 5. mars 2012 #10 Skrevet 5. mars 2012 Hva tror dere om denne? Litt på siden, men det er litt sånn "snille jente"-eksempel som jeg lurer på om jeg bommet på. TS Jeg mener at om HAN ville følge deg så hvorfor ikke?! Men,skjønner godt at du ville la han "slippe". Får jeg spørre om han fortsatte å følge deg eller snudde han? Synes det at han var villig til å følge deg så langt er et tegn på at han var rimelig intrissert jeg da,og virker mer som han kunne bli behandla som en dørmatte istedet for deg Ps: Ja jeg er veeeeldig kritisk
Steinar40 Skrevet 5. mars 2012 #11 Skrevet 5. mars 2012 Hva tror dere om denne? Litt på siden, men det er litt sånn "snille jente"-eksempel som jeg lurer på om jeg bommet på. TS Hvis han tilbød seg (og virket oppriktig) så burde du takket ja. 1
MsMax Skrevet 5. mars 2012 #12 Skrevet 5. mars 2012 Hvis han tilbød seg (og virket oppriktig) så burde du takket ja. Det mener jeg også,tror kanskje han (kunne) oppfattet det som at hun ikke var interissert i han?!
Steinar40 Skrevet 5. mars 2012 #13 Skrevet 5. mars 2012 Det mener jeg også,tror kanskje han (kunne) oppfattet det som at hun ikke var interissert i han?! Ja, det er ikke utenkelig.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 Jeg mener at om HAN ville følge deg så hvorfor ikke?! Men,skjønner godt at du ville la han "slippe". Får jeg spørre om han fortsatte å følge deg eller snudde han? Synes det at han var villig til å følge deg så langt er et tegn på at han var rimelig intrissert jeg da,og virker mer som han kunne bli behandla som en dørmatte istedet for deg Ps: Ja jeg er veeeeldig kritisk Veldig fint å høre deres mening om dette, tusen takk skal dere ha Nei, da snudde han, og vi sa bare takk for en hyggelig kveld, og "vi snakkes".. Jeg er også redd for at han kunne oppfatte det som om jeg ikke var interessert i ham.. Og det stemmer ikke. Jeg blir visst litt ekstra beskjeden av meg hvis det er noen jeg liker, og da reagerer jeg heller på en litt avvisende måte i noen sammenhenger. Var rimelig irritert på meg selv etterpå! I ettertid har jeg imidlertid prøvd å gjøre det ganske klart for ham at jeg er interessert da, sendt ham hyggelige meldinger og sånt. Forklarte også at jeg av og til blir litt usikker i datesituasjoner, men at jeg gjerne ville treffe ham igjen. Uff, synes ikke jeg taklet dette så bra.. Hva synes dere?
Steinar40 Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 I ettertid har jeg imidlertid prøvd å gjøre det ganske klart for ham at jeg er interessert da, sendt ham hyggelige meldinger og sånt. Forklarte også at jeg av og til blir litt usikker i datesituasjoner, men at jeg gjerne ville treffe ham igjen. Uff, synes ikke jeg taklet dette så bra.. Hva synes dere? Det du gjorde etterpå burde være bra nok for han. Hadde du derimot ikke prøvd å rette det opp så hadde det ikke vært bra.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Det du gjorde etterpå burde være bra nok for han. Hadde du derimot ikke prøvd å rette det opp så hadde det ikke vært bra. Så bra. Synes du det er ok man sier at man lett blir usikker i datingsituasjoner, og at det ikke var meningen å virke negativ? Var redd gutter ville se på dette som mas, men virket som om han tok det greit. Skal uansett prøve å lære av det til neste gang.
Steinar40 Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 Så bra. Synes du det er ok man sier at man lett blir usikker i datingsituasjoner, og at det ikke var meningen å virke negativ? Var redd gutter ville se på dette som mas, men virket som om han tok det greit. Skal uansett prøve å lære av det til neste gang. Gutter som ser på kommunikasjon som mas er ikke noe å samle på uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 Gutter som ser på kommunikasjon som mas er ikke noe å samle på uansett. Det er sant... Så er det vel sånn at de fleste av oss synes dating lett kan bli litt kleint, og at man da forstår at man lett kan bli litt usikker i situasjonen? Må jo sies at jeg også var usikker på hva han tenkte... Han er ikke typen som gir komplimenter under daten (uten at det er negativt, det er forståelig og kan jo i noen tilfeller bli litt kleint). Men når jeg ikke får så mange signaler fra gutten om han liker meg, er det lett å bli litt ekstra beskjeden selv, synes jeg da..
Steinar40 Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 Det er sant... Så er det vel sånn at de fleste av oss synes dating lett kan bli litt kleint, og at man da forstår at man lett kan bli litt usikker i situasjonen? Må jo sies at jeg også var usikker på hva han tenkte... Han er ikke typen som gir komplimenter under daten (uten at det er negativt, det er forståelig og kan jo i noen tilfeller bli litt kleint). Men når jeg ikke får så mange signaler fra gutten om han liker meg, er det lett å bli litt ekstra beskjeden selv, synes jeg da.. Ja, det høres jo naturlig ut. Men dessverre er det vel også sånn at ikke alle dater gir det resultatet som man hadde håpet på.
Gjest .-L-. Skrevet 5. mars 2012 #20 Skrevet 5. mars 2012 (endret) http://www.barnesandnoble.com/w/why-men-love-bitches-sherry-argov/1102178987 Jeg leser denne for tiden, og må si jeg tror den har veldig mye for seg og at forfatteren virkelig er inne på noe. Kjenner meg igjen i bokens beskrivelse av "snille jenter" som venter ved telefonen på at den de dater skal ringe, avlyser avtaler med venninner så fort han vil møte deg, alltid sier ja til å møtes når det passer HAN og står på pinne for mannen hele tiden. Boken oppfordrer til å holde på ditt eget liv, ikke alltid være tilgjengelig, og når han ikke behandler deg bra skal du backe ut, og du skal ikke alltid sitte og vente på meldinger og svare med en eneste gang. For gutta vil respektere deg mer dersom du ikke oppfører deg som en "dørmatte". Hva tror dere? Bra logikk, eller enda en unyttig amerikansk selvhjelpsbok? Og hva mener dere gutter og menn her inne? Høres veldig fornuftig ut, men som du påpeker må slike bøker tas med en klype salt. Det finnes ikkje en fasit på dette fordi folk er forskjellige. Dvs noen menn ville sett pris på at du prioriterer han, mens andre liker at du er hard to get. Endret 6. mars 2012 av .-L-.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå