Gå til innhold

Vondt i magen og kvalm

Fremhevede innlegg

Gjest Bekymret
Skrevet

Jeg har hatt vondt i magen de siste tre månedene. Smertene sitter nederst i magen, og noen ganger øverst; de forflytter seg altså. Jeg er kvalm i perioder, men sjelden så kvalm at jeg kaster opp. Jeg har vært hos lege, og hun kjente på magen min og mente at smertene kan komme fra tykktarmen. Jeg tok blodprøver (helsjekk), og alt var bra. Jeg ble henvist til ultralyd og røntgen. Tok ultralyd av øvre del av magen, alt var bra. Denne legen sa at han har kontrollert alle indre organer, bortsett fra magesekk og tarmer, som ikke er mulig å se på ultralyd. Han sa at jeg eventuelt må ta gastroskopi/koloskopi for å undersøke dette. Tok røntgen av lungene pga trykk i brystregionen; alt bra der også. Har tatt graviditetstester nesten ukentlig, for å utelukke det, og alle har vært negative. Har menstruasjon som normalt.

Har mye vondt i ledd, og skal til revmatolog om et par uker. Kan det ha sammenheng med magesmertene/kvalmen?

Har normal avføring, et sunt kosthold, drikker mye vann, og karvete (det virker litt lindrende på magen). Er mye i aktivitet, men har en litt stressende jobb, og jobber mye...

Noen som har opplevd noe lignende, eller som har noen gode råd?

Jente 28 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt vondt i magen de siste tre månedene. Smertene sitter nederst i magen, og noen ganger øverst; de forflytter seg altså. Jeg er kvalm i perioder, men sjelden så kvalm at jeg kaster opp. Jeg har vært hos lege, og hun kjente på magen min og mente at smertene kan komme fra tykktarmen. Jeg tok blodprøver (helsjekk), og alt var bra. Jeg ble henvist til ultralyd og røntgen. Tok ultralyd av øvre del av magen, alt var bra. Denne legen sa at han har kontrollert alle indre organer, bortsett fra magesekk og tarmer, som ikke er mulig å se på ultralyd. Han sa at jeg eventuelt må ta gastroskopi/koloskopi for å undersøke dette. Tok røntgen av lungene pga trykk i brystregionen; alt bra der også. Har tatt graviditetstester nesten ukentlig, for å utelukke det, og alle har vært negative. Har menstruasjon som normalt.

Har mye vondt i ledd, og skal til revmatolog om et par uker. Kan det ha sammenheng med magesmertene/kvalmen?

Har normal avføring, et sunt kosthold, drikker mye vann, og karvete (det virker litt lindrende på magen). Er mye i aktivitet, men har en litt stressende jobb, og jobber mye...

Noen som har opplevd noe lignende, eller som har noen gode råd?

Jente 28 år.

Hei!

Selv har jeg slitt med "morgenkvalme" i over 1 år, uten å være gravid. Har tatt alt av relevante undersøkelser på sykehuset, men har fått beskjed om at utredningen nå er avsluttet siden de ikke har funnet noe unormalt.

Det jeg gjorde for å takle kvalmen var rett og slett å ordne timeplanen min slik at jeg ikke hadde jobb/skole før ut på formiddagen. På den måten kan jeg leve noenlunde normalt, uten å måtte sitte kvalm på skole/jobb. Om kvalmen ikke opptrer på noe fast tidspunkt er det dessverre litt vanskeligere å gjøre slik som jeg har gjort.

Vet dessverre ikke om leddplagene kan ha noen sammenheng, men du bør jo absolutt spørre revmatologen om det:)

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Kan det være melkeallergi? De fant ingenting på mine prøver og jeg hadde rør både her og der og tok omtrent alle prøver som fantes. Kuttet bare ut melk på oppfordring fra legen og det hjalp!!!

Min avføring var ikke fin da, men smerter og kvalme var det.

Jeg levde også sunt og var ellers i form, men smertene stoppet meg fra å leve et normalt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...