Gå til innhold

Jogging og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å jogge for et par måneder siden. Begynte på skrætsj og derfor løper jeg ikke veldig langt og fort enda, men uansett.

Før dette trente jeg ikke (bare gikk veldig mye).

Merker stor fremgang på utholdenheten, klarer å løpe dobbelt så langt og dobbelt så lenge nå som jeg gjorde for to mnd siden. Nå klarer jeg mellom 3 og 4 km og da løper jeg ca 30 min.

Har holdt på med å jogge i snitt 2-3 g i uka. Går en del utenom dette.

Jeg vet at dette ikke er mye, men jeg starta jo medå klare å løpe 10 min så det går jo voldsomt framover og for at jeg skal opprettholde lysten og motivasjonen er jeg nødt til å øke gradvis istedet for å sette målet om å løpe en mil 5 dager i uka.

Uansett, målet mitt er å gå ned i vekt. Jeg har gått ned før og vet at det er mulig og jeg vet at kostholdet er alfa omega.

Uansett har jeg nok ikke vært flink nok på kostholdssiden, men jeg spiser IKKE mer enn jeg gjorde før jeg begynte med treninga + at jeg trener jo mer.

På en måned har jeg likevel bare gått ned 1 kg. Men det jeg synes er rart er at jeg føler at jeg likevel har blitt litt mindre spes rundt magen (magen er mitt største problem).

Har en jakke jeg fikk til jul som egenetlig var for trang, magen stod som et spett i den, og nå gjør den ikke det lenger. 1 kg synes jo ikke på kroppen, så jeg blir litt forvirra her??

Jeg trener jo ikke så mye at det liksom er snakk om muskelvekt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flink du er!

Sliter med magefett selv, og er så vidt i gang med jogging, så dette var motiverende å lese!

Syns 1kg i mnd høres ut som en sunn vektnedgang jeg da! Nå vet jeg ikke hva som er målet ditt, men tenk om du fortsetter med 1kg i mnd, da har det tross alt forsvunnet 5kg innen sommerferien! Er ikke det bra isåfall! Dessuten er det mindre sjanse for å legge på seg alt igjen, når man går ned sakte men sikkert. Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er!

Sliter med magefett selv, og er så vidt i gang med jogging, så dette var motiverende å lese!

Syns 1kg i mnd høres ut som en sunn vektnedgang jeg da! Nå vet jeg ikke hva som er målet ditt, men tenk om du fortsetter med 1kg i mnd, da har det tross alt forsvunnet 5kg innen sommerferien! Er ikke det bra isåfall! Dessuten er det mindre sjanse for å legge på seg alt igjen, når man går ned sakte men sikkert. Stå på!!

ah nå så jeg at jeg hadde skrevet feil. 1 kg på TO måneder. Gikk ned 1 kg etter den første måneden, og så har det ikke blitt noe den andre måneden...

Uansett...det er jo bra å gå ned i vekt sakte..

Har iallefall fått veldig sansen for jogging spesielt fordi det er så innmari lett å merke fremgang på hvor mye man klarer å jogge :) Lykketil! Hold ut og start i det små og øk litt og litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, duktig du är! Jag har precis satt igång, för bara några dagar sedan :) Själv ska jag springa ca 3dagar i veckan, vara ute minst 2timmar och varva med att gå lite emellan så att jag orkar. Efter bara tre dagar med detta så har jag märk att jag har fått mycket mer energi!!! :)

Ett kilo är ju ändå ett kilo mindre vilket är bra! Jag vill också gå ned i vikt, väger mer än efter födseln nu nästan! Haha. Tänkte försöka gå ner ca 7kilo, då äter jag mycket mindre i veckorna men i helgen så har jag verkligen ätit alldeles för mycket. Men bryr mig inte så mycket om det, huvudmålet är egentligen bara att må bättre. Få mer energi och känna mig sundare. Få bort chokladsuget blir ett senare prosjekt..

Kanske vi kan uppdattera varandra här? Det är ju motiverande att läsa om andra som försöker med samma sak :) Måste bara ordna en vikt också...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Du gjør alt HELT riktig! Måten du sakte, men sikkert øker distanse fremfor å ta helt av med "5 mil i uka".

Det du må huske på er at med økt trening og spesielt jogging som brenner en del fett, så kommer apetitten også. Jogger du kun lavpuls eller løper du også intervaller også?

Pass på at du spiser mye proteiner som metter godt. Det er mye skjulte kalorier som en ikke tenker over i hverdagen. Kaffe Latte, juice etc.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Når det er sagt: Jeg merket selv ikke at jeg gikk ned så mange kilo da jeg startet å jogge(nå var ikke det målet heller, men å komme i bedre form), men jeg merket det GODT på cm og fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør alt HELT riktig! Måten du sakte, men sikkert øker distanse fremfor å ta helt av med "5 mil i uka".

Det du må huske på er at med økt trening og spesielt jogging som brenner en del fett, så kommer apetitten også. Jogger du kun lavpuls eller løper du også intervaller også?

Pass på at du spiser mye proteiner som metter godt. Det er mye skjulte kalorier som en ikke tenker over i hverdagen. Kaffe Latte, juice etc.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

Når det er sagt: Jeg merket selv ikke at jeg gikk ned så mange kilo da jeg startet å jogge(nå var ikke det målet heller, men å komme i bedre form), men jeg merket det GODT på cm og fettprosent.

Ikke intervaller. Synes det er bedre å ta en "lengre" tur sammenhengene. Dvs at jeg løper ca 30 min med ca 7 km/t. ikke så fort, men det er det jeg klarer per nå.

Jeg er veldig bevisst på flytende kalorier og drikker så og si ingenting med kalorier i. Har som sagt gått masse ned i vekt før og ble ganske bevisst på mat og kalorier, men nå har det sniki seg på noen kg igjen som jeg vil ha bort. Er fortsatt overvektig.

Så jeg må vel bare begynne å fokusere mer på maten igjen, skrive opp og sånn;)

Men poenget var vel egentlig om det kan være mulig at jeg faktisk har mista en cm rundt magen, når vekta bare viser minus en kg? Jeg syns det er rart men..

Får ellers bare håpe at jeg etterhvert når jeg klarer å trene mer at det går radigere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempegodt treningsopplegg du har lagt deg opp på :)

Ville bare tipse om å legge bort vekta, men finn heller frem målbåndet.

Enkelte opplever kanskje at vekta står stille / ev. går opp litt når man har trent en liten stund. Saker er jo at ved trening,så bygger man muskler = vekt.

Så finn heller frem målbåndet, mål f.eks. magen, så skal du se centimeterene renner bort etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold fokuset på joggeformen! Ikke gå en uke uten trening, øk litt i hurtighet/lengde når du kjenner at du klarer det. Jo bedre form du er i, jo lettere blir joggingen, og jo lettere og oftere du kan jogge, jo bedre responderer jo kroppen. Det er jo ikke sånn at hvis du ignorerer alt av vekt og måling så slutter kroppen å respondere på joggingen! Så jeg ville ikke fokusert på det, men fokusert på å klare å jogge fortere og lengre sammenhengende, og det skal ikke være mulig at du ikke føler de fastere i fisken av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jogge for et par måneder siden. Begynte på skrætsj og derfor løper jeg ikke veldig langt og fort enda, men uansett.

Før dette trente jeg ikke (bare gikk veldig mye).

Merker stor fremgang på utholdenheten, klarer å løpe dobbelt så langt og dobbelt så lenge nå som jeg gjorde for to mnd siden. Nå klarer jeg mellom 3 og 4 km og da løper jeg ca 30 min.

Har holdt på med å jogge i snitt 2-3 g i uka. Går en del utenom dette.

Jeg vet at dette ikke er mye, men jeg starta jo medå klare å løpe 10 min så det går jo voldsomt framover og for at jeg skal opprettholde lysten og motivasjonen er jeg nødt til å øke gradvis istedet for å sette målet om å løpe en mil 5 dager i uka.

Uansett, målet mitt er å gå ned i vekt. Jeg har gått ned før og vet at det er mulig og jeg vet at kostholdet er alfa omega.

Uansett har jeg nok ikke vært flink nok på kostholdssiden, men jeg spiser IKKE mer enn jeg gjorde før jeg begynte med treninga + at jeg trener jo mer.

På en måned har jeg likevel bare gått ned 1 kg. Men det jeg synes er rart er at jeg føler at jeg likevel har blitt litt mindre spes rundt magen (magen er mitt største problem).

Har en jakke jeg fikk til jul som egenetlig var for trang, magen stod som et spett i den, og nå gjør den ikke det lenger. 1 kg synes jo ikke på kroppen, så jeg blir litt forvirra her??

Jeg trener jo ikke så mye at det liksom er snakk om muskelvekt heller?

Veldig bra jobba! Gratulerer! Du er flink :)

Selv om du "bare" jogger 3g i uka, så er det en stor overgang fra den tiden da du ikke gjorde noe annet enn å gå. Det betyr at skjelett og muskler bygges opp, mens fettprosenten går ned.

Vekta viser jo ikke bare hvor mye fett som forsvinner, men hvor mye skjelett og muskler styrkes. Derfor er ikke vekta noen fullgod indikator på tapt fett. Det viktigste er de endringene du merker i klesstørrelser og kondisen/styrken i kroppen.

Fortsett det gode arbeidet og spe på med en styrkeøkt i uka. Det forebygger belastningsskader, øker forbrenningen og gir bedre styrke i hverdagen. Prøv også å endre kostholdet sakte men sikkert: Kutt ned gradvis på det usunne og erstatt med sunne matvarer. Det betyr - når målet er nådd - godis og øk kun på lørdagen, og ofte fisk og alltid grønnsaker til middag i ukedagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå herlig med motivasjonssvar her da :) Får bare fortsette. Hadde en runde ute som jeg brukte å gå før, i høst prøvde jeg meg på å jogge noen strekninger på den, da sleit jeg meg helt ut hvis jeg løp noen meter av gangen. Så begynte jeg "systematisk" å løpe på tredemølle etter jul - fikk tatt litt tider og målt distanse og sånn, og da gikk jeg fra å løpe meg spy-sliten etter 10 min til nå to månder senere klarere jg å løpe over 3 km uten å dø helt.

I går prøvde jeg meg på den uterunden igjen, og klarte jo å løpe nesten hele runden. Det var ganske gøy, for som sagt sist jeg løp den runden ute så var det dårlig stilt :) Det viser at det nytter.

Så jeg har jo vanskelig for å tro at det ikke skal bli noe resultater etterhvert.

Vet det med at muskler veier mer enn fett osv, men er det tilfellet når man bare løper såpass lite som jeg gjør? Bygger jo ikke akkurat muskler? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå herlig med motivasjonssvar her da :) Får bare fortsette. Hadde en runde ute som jeg brukte å gå før, i høst prøvde jeg meg på å jogge noen strekninger på den, da sleit jeg meg helt ut hvis jeg løp noen meter av gangen. Så begynte jeg "systematisk" å løpe på tredemølle etter jul - fikk tatt litt tider og målt distanse og sånn, og da gikk jeg fra å løpe meg spy-sliten etter 10 min til nå to månder senere klarere jg å løpe over 3 km uten å dø helt. I går prøvde jeg meg på den uterunden igjen, og klarte jo å løpe nesten hele runden. Det var ganske gøy, for som sagt sist jeg løp den runden ute så var det dårlig stilt :) Det viser at det nytter.

Så jeg har jo vanskelig for å tro at det ikke skal bli noe resultater etterhvert.

Så bra!!!! Det er slikt som gjør det gøy å trene! Minn deg selv på denne seieren de dagene trening er tungt :)

Vet det med at muskler veier mer enn fett osv, men er det tilfellet når man bare løper såpass lite som jeg gjør? Bygger jo ikke akkurat muskler? :P

Du bygger muskler - om enn ikke som en kroppsbygger - og du styrker skjelettet. Du begynte på null, og derfor vil dette faktisk ha litt å si.

Du ser jo på klærne at kroppen forandrer seg veldig. Det er helt essensielt å slutte å fokusere så veldig på vektnåla, for den gjengir ikke hele virkeligheten. Fortsett å holde fokus på klærne og den kondis du nå bygger opp, ikke vekta.

Jeg vil anbefale at du begynner med en økt styrketrening etterhvert. Dette øker fettforbrenningen og gjør deg mindre utsatt for belastningsskader. Jeg håper også du finner motivasjonen til å endre litt på kosthold, du vet selv hvor skoen trykker, men mer fisk og grønnsaker er en hovednøkkel.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...