bæærgen Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Har tenkt veldig mye på å ta en såkalt "jorden rundt" reise en gang neste år. Jeg har tenkt til å være borte i 3-10 uker, da jeg er av den typen som er veldig utålmodig av meg og kjeder meg fort om jeg er for lenge på samme sted. Noen som har noen tips om land som bør besøkes eller noen ruter å anbefale?
Gjest Badabing Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 En fin "nybegynnerrute" synes jeg er Thailand, Vietnam, Laos og Kambodsja om man har ti uker, og Thailand om man har tre uker. Billig og har det meste å by på; uberørte strender, festing, underverker, naturreservater, krigshistorie osv. Om man vil utvide reiseruta kan man ta med Kina, Malaysia, Singapore, Filippinene eller andre omkringliggende land.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Japan, Australia, New Zealand, Påskeøya, Peru, Brasil, Sør-Afrika. Merker det rykker i reisefoten bare jeg skriver det
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 En fin "nybegynnerrute" synes jeg er Thailand, Vietnam, Laos og Kambodsja om man har ti uker, og Thailand om man har tre uker. Billig og har det meste å by på; uberørte strender, festing, underverker, naturreservater, krigshistorie osv. Om man vil utvide reiseruta kan man ta med Kina, Malaysia, Singapore, Filippinene eller andre omkringliggende land. Spennende, men det blir jo ikke akkurat jorden rundt. Men en fin start i hvert fall
Gjest Badabing Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Spennende, men det blir jo ikke akkurat jorden rundt. Men en fin start i hvert fall Nå skal vel jorden rundt på 3-10 uker godt gjøres, jeg tror i alle fall det blir veldig stress 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Nå skal vel jorden rundt på 3-10 uker godt gjøres, jeg tror i alle fall det blir veldig stress Jeg skulle fint fått en fantastisk tur på 3 uker, selv om jeg selvsagt hadde rukket over mer på 10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Nå skal vel jorden rundt på 3-10 uker godt gjøres, jeg tror i alle fall det blir veldig stress TS spurte jo om jorden rundt-reise, og skriver at hun blir utålmodig av å være for lenge på ett sted. Da er vel neppe Thailand i 3 uker det beste tipset. Jeg er selv en sånn utålmodig type som vil oppleve mest mulig på kortest mulig tid, så jeg forstår henne godt. Selv om jeg personlig synes 10 uker er en evighet.
bæærgen Skrevet 3. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2012 (endret) Takker for svar! Thailand har jeg allerede vært i, og selv om det er et fantastisk land tror jeg nok jeg dropper det i denne omgang. Er enig i at 3 uker er i korteste laget for å reise jorden rundt, men jeg er fortsatt ganske ung og har masser av tid på å reise senere også heldigvis Jeg har ganske liten reiserfaring,så jeg har tenkt at denne turen kan være en forberedelse til en lenger backpacking tur om noen år. Jeg er fortsatt i den delen av planleggingsfasen der jeg helst ville besøkt absolutt alle land, men de færreste av oss har vel tid eller penger til det Om dere har flere ruteforslag, reisetips eller bare føler for å drømme dere litt vekk dere også, er det bare til å skrike ut Endret 3. mars 2012 av bæærgen
CathFoto Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Bl.a. Kilroy har ruteforslag på hjemmesiden sin.
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Jeg gikk inn her for å tipse om akkurat det det samme som AB #3. Jeg kunne dessuten også tenkt meg en alternativ jorden rundt-reise som ikke inneholder de "avanserte sydenstedene", men der jeg holdt meg på den nordlige halvkule. Da ville jeg tatt den Transsibirske jernbane, reist fra Kina til USA og kjørt Route 66, og deretter landet på Grønland og Island på vei hjem til Norge.
bæærgen Skrevet 3. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2012 Jeg gikk inn her for å tipse om akkurat det det samme som AB #3. Jeg kunne dessuten også tenkt meg en alternativ jorden rundt-reise som ikke inneholder de "avanserte sydenstedene", men der jeg holdt meg på den nordlige halvkule. Da ville jeg tatt den Transsibirske jernbane, reist fra Kina til USA og kjørt Route 66, og deretter landet på Grønland og Island på vei hjem til Norge. Høres utrolig spennende ut! Hvor lang tid ville du brukt totalt? Og ville du brukt tid på å utforske Kina, eller bare holdt deg til Beijing-området?
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Høres utrolig spennende ut! Hvor lang tid ville du brukt totalt? Og ville du brukt tid på å utforske Kina, eller bare holdt deg til Beijing-området? Reisen er dessverre ikke engang på planleggingsstadiet, men på drømmeninvå. Derfor har jeg heller ikke noe absolutt tidsperspektiv. Skulle det bli aktuelt med disse reisemålene i løpet av en sammenhengende reise, ville jeg nok ønsket meg minst to måneder på tur, helst mer. Siden Kina er så enormt, måtte jeg nok lest meg opp mer på det landet (det også ), før jeg hadde bestemt meg for hvor mye og hva jeg måtte sett. Sånn rent realistisk sett, ville nok reisen i Kina omfattet Beijngområdet, samt muligens én annen region.
bæærgen Skrevet 4. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2012 Reisen er dessverre ikke engang på planleggingsstadiet, men på drømmeninvå. Derfor har jeg heller ikke noe absolutt tidsperspektiv. Skulle det bli aktuelt med disse reisemålene i løpet av en sammenhengende reise, ville jeg nok ønsket meg minst to måneder på tur, helst mer. Siden Kina er så enormt, måtte jeg nok lest meg opp mer på det landet (det også ), før jeg hadde bestemt meg for hvor mye og hva jeg måtte sett. Sånn rent realistisk sett, ville nok reisen i Kina omfattet Beijngområdet, samt muligens én annen region. Krysser fingrene for at du får realisert planene dine! Elsker å høre om andres reiseplaner, da jeg ofte får mye inspirasjon av det, og får øynene opp får reisemål jeg ellers aldri ville vurdert.
Aviale Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 *drømmesegbort* I uprioritert og uorganisert rekkefølge: Egypt, Australia, New Zealand, Peru (Macchu Picchu), Island, Sør-Afrika, Italia, noen tropiske øyer et sted... Hehehe, hadde jeg skulle tatt denne turen ville det nok ikke vært nok med noen uker nei :gjeiper: Men kanskje dette kan gi deg noen ideer, ts? Foreløpig er det bare en 3-4-ukers backpackertur til Italia som er på tegnebrettet hos meg, men jeg har fortsatt mange år på meg!
rosenkål Skrevet 5. mars 2012 #15 Skrevet 5. mars 2012 Jeg og min kjære planlegger en jorden-rundt reise, Foreløpig så ser reiseruten sånn ca sånn ut: Norge - Brasil - Argentina - Peru/Venezuela(enten begge eller et av de) - Fiji/Cook øyene - New Zealand - Australia - Asia(usikker på hvor vi vil dra i Asia) Vi har ca 9-10 måneder på oss. Ruten blir nok endret et par-tre-fire ganger før den er endelig
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #16 Skrevet 5. mars 2012 Jeg ville nok holdt meg til én region av gangen. Som sagt, du er ung, så du kan ta Sørøst-Asia et år og Sør-Amerika et annet år. Da er tre uker helt greit.
marsy Skrevet 5. mars 2012 #17 Skrevet 5. mars 2012 de jeg kjenner som virkelig har reist jorda rundt, har brukt 9-12 måneder. De som har reist 1-3 måneder har reist (en av disse): Australia/New Zealand Sør Amerika USA Sør-Øst asia (Thailand, Kambodsja, Vietnam, Laos, Malaysia og avsluttet i Singapore) 2
marsy Skrevet 5. mars 2012 #18 Skrevet 5. mars 2012 må legge til at jeg kjenner noen som reiste jorden rundt på 1 måned... de hadde bare 2-3 dager på hvert sted før de fløy til neste sted.. at de orket skjønner jeg ikke. De fikk kun sett seg rundt i landet i en dag eller to før de måtte tilbake på flyplassen.
Vibi Skrevet 5. mars 2012 #19 Skrevet 5. mars 2012 må legge til at jeg kjenner noen som reiste jorden rundt på 1 måned... de hadde bare 2-3 dager på hvert sted før de fløy til neste sted.. at de orket skjønner jeg ikke. De fikk kun sett seg rundt i landet i en dag eller to før de måtte tilbake på flyplassen. Høres ut som utrolig bortkastede penger. Virker litt som om de som drar på sånne turer gjør det for bare å kunne si at de har vært der og der. På tre uker holder det med ett eller maks to land. Har du ti uker kan du dekke et større område som Sør Amerika, Mellom Amerika, Australia og New Zealand eller Sør Øst Asia. Det er så mye flott å se rundt om kring, så ikke gap over for mye. Da ender du bare opp med å angre når du først er der, og så gjerne skulle kunne opplevd mer av hvert land. 2
Kassiopeia Skrevet 7. mars 2012 #20 Skrevet 7. mars 2012 (endret) Jeg elsker å reise, og min største drøm er vel å ta en sånn jorda rundt reise. Om det noen gang kommer til å skje vet jeg ikke, men jeg er heldigvis ung, og har det absolutt ikke travelt. Men om jeg, la oss si, hadde vunnet i lotto til helgen og skulle kastet meg ut på en slik reise, ville jeg dratt i minst 3-4 måneder. Nå har jeg allerede vært i Singapore, Malaysia og Indonesia, så de landene har jeg ikke det travelt med å besøke igjen. Drømmereisa hadde nok inkludert Australia (Sydney, Red Centre, Kings Canyon, Great Ocean Road ++), New Zealand (Auckland, Wellington, LOTR Tour, hoppe i fallskjerm, oppleve maori kultur ++), Fiji, Kina (Oppleve alt som er i Beijing området), Japan (Tokyo, Kyoto, Himeji ++), India (Delhi, Agra, Khajuraho, Varanasi ++) og Afrika (Cape Town, Victoria Falls, oppleve dyrelivet på nært hold, Kenya, Tanzania, Kilimanjaro ++). Selvfølgelig ikke i den rekkefølgen. Thailand hadde ikke inkludert i en jorden rundt reise, da jeg vet at dette er et land jeg kommer til å utforske uansett. USA er heller ikke med, da jeg har bestemt meg for å ta en sommer å reise rundt der en gang i framtiden. Da er jo muligheten også for å besøke det jeg vil av Sentral og Sør-amerika. Det er jo lov å drømme! Endret 7. mars 2012 av Suvana
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå