Gå til innhold

Dagsbudsjett i London

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har abstinenser og bare MÅ dra til min elskede London snart, selv om lommeboka ikke er helt begeistra for ideen. Planen er klar: Bo på Easy Hotel (vi er et par som reiser) for å spare mest mulig penger på overnatting, og nyte gratis-London som turer i Hyde Park eller langs Themsen, gratismuseer og vandring gatelangs. Jeg trenger ikke shoppe eller gå på teater for å kose meg i London, så det skal gå bra. :)

Men hva må man regne med å bruke pr dag til mat og transport? Jeg har jo vært i London mange ganger før, men det begynner å bli en stund siden jeg måtte tenke budsjett der.

Vi må spise alle måltider "ute", og ser for oss å kjøpe billige sandwhicher til frokost/lunsj og spise i en park eller ved en fontene eller på en benk ved elva. :rodmer:

Middag kan gjerne inntas på McDonalds, billige kinarestauranter eller tilsvarende. Billig er altså stikkordet om noen lurer på det. I tillegg må vi ha vann på flaske (nei, jeg drikker ikke springvann i London) og litt snacks i løpet av dagen til mellommåltider. Når man er ute og går fra tidlig morgen til sen kveld så trenger i hvertfall vi påfyll mer enn til de tre faste måltidene pr dag.

Og så var det transport da. Tuben selvsagt. Men jeg synes det er litt forvirrende å finne ut hva som er mest lønnsomt. Vi vet ennå ikke om vi blir ei langhelg eller ei hel uke. Det kommer an på hvor mye vi klarer å skvise dagsbudsjettet. Vi foretrekker å være pengelens i London i ei uke framfor å ha mer å rutte med og bare kunne være 3-4 dager.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer veldig på dette selv, reiser ned på søndag. Aldri vært på ferie i GB før, aner ikke hvor mye jeg må forvente å svi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i London i desember. Transporten er billig. Kjøp et Oystercard til undergrunnen, eller et dagskort, tredagerskort eller syvdagerskort. Husker ikke helt prisen, men det kan googles.

Maten er ikke så dyr, om man ikke vil spise dyrt da. Jeg brukte rundt 200-250 kr på maten pr. dag. Frokosten spiste vi på en koselig kafé, som kostet rundt 4 pund. Lunsj ble tatt på et spisested, og kostet under 10 pund, middagen kostet sjeldent mer enn 10 pund, men jeg drakk ikke alkohol, så det kan fint koste mer. o

Jeg regnet i utgangspunktet rundt 500 kr til mat, transport og diverse pr. dag. Totalt kostet hele turen min, med fly, transport, hotell og shopping 7000 kr. Var da 3 dager i London.

• Liker 1
Skrevet

Her kan du se hvor mye kollektivtransport i London koster.

Mat finnes i alle prisklasser. Det lureste er nok å finne en M&S eller annen matbutikk, og handle billig frukt, vann og sancwiches der. Ta med tomme halvlitersflasker hjemmefra, og fyll på vann i dem. Det er billigere å kjøpe store flasker vann enn små flasker.

Jeg ville satt av minst 200,- hver dag til mat. Du kan fint klare deg med 40 kr til hvert måltid dersom du er fornøyd med en sandwich og et eple.

Skrevet

Jeg kom hjem fra London på torsdag og jeg brukte i gjennomsnitt 2-250 kr pr dag på mat. Mat i London er billig, synes jeg. Anbefaler Camden, der finner man mye god mat til en veldig god penge (4 pund og fyll på med så mye mat du kan spise), til China Town som har all you can eat-bufféer til 4-5 pund. Puber har også ofte god mat til en billig penge.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Sainsbury's og Tesco er billigere enn M&S. Sainsbury's har forresten 2 liter vann for 19 pence, som dere kan fylle over på mindre flasker. :)

Skrevet

kan også anbefale Tune Hotels som er rimelig (de har to hoteller, ett ved Liverpool Street og et ved Waterloo).

Dere kan også vurdere om leilighet lønner seg?

Oystercard er rimeligst. Det er £5 depositum, men det får dere igjen hvis dere leverer inn når dere reiser (eller beholder kortet til en senere tur...). Da betaler dere etter forbruk, men aldri mer enn et dagskort. Veldig greit hvis dere ender opp med å gå veldig mye en dag, og bruker det minimalt.

Klassiske pub'er har rimelig middag. Asiatiske restauranter også. Rimelig mat er egentlig ikke noe problem å finne.

Vanligvis beregner jeg ca kr500 per dag for lunsj/middag, transport, drikke/snacks osv....

Når det gjelder kultur, har jo London flere gode kinoer som har premierer før norske kinoer. Konserter koster meg vanligvis £0-£25. Standup-klubber er gratis eller har rimelig inngang.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få noe billigere enn Easy Hotel uten å måtte dele rom med fremmede på herberger?

http://bookings.easyhotel.com/Booking/EHOTBookHotel.asp?SD=56055114820120305193136

Det er nok mulig, ja. Men forskjellen er at andre hoteller gjerne utgir seg for å være mer fancy enn de er, fordi de vil ha mest mulig penger ut av deg. Forventningene blir høyere, og skuffelsen større når du ser hva slags dump du skal bo i.

Mens Easy Hotel ikke legger skjul på at de er enkle. Du må betale for alt ekstra, men til gjengjeld får du et rent hotell med bra beliggenhet.

Skrevet

Både EasyHotel og Tune er enkle men greie hoteller, med god beliggenhet. På Tune betalte vi sist kr 2000 for 3 netter (dobbeltrom). Frokost er ikke inkludert, men naboen er en cafe, så det er ikke noe problem.

Er man flere som reiser kan leilighet lønne seg. Vi var 8 jenter som delte leilighet (4 soverom, 3 bad, kjøkken, stue og spisestue) og betalte 300kr per person per natt. Da kunne vi også kjøpe snacks/drikke/sandwicher å ha liggende i kjøleskapet.

Ellers kan kjeder som Ibis og Premier Inn være rimelige hvis man bestiller i god tid.

Skrevet

Hmm, jeg betalte 2500 kr (og fikk 750 kr i rabatt i tillegg grunnet Groupon-tilbud) for både fly og hotell i tre netter (betalte da litt ekstra for to bagasjer etc). Jeg synes egentlig ikke 2000 kr var så billig jeg altså, må jeg innrømme.

Skrevet

Hmm, jeg betalte 2500 kr (og fikk 750 kr i rabatt i tillegg grunnet Groupon-tilbud) for både fly og hotell i tre netter (betalte da litt ekstra for to bagasjer etc). Jeg synes egentlig ikke 2000 kr var så billig jeg altså, må jeg innrømme.

kr 2000 var for to personer i dobbeltrom. Vi fløy med Norwegian t/r, så totalt betalte vi 1700kr per person for fly t/r og 3 netter på hotell. Synes det er et kupp når det gjelder London, og man bor i et rent og pent hotell (dog enkelt) med kun 5 minutter å gå til Big Ben/London Eye.

Synes i utgangspunktet alt under 1200kr per rom per natt er billig i London.

Kan også legge til at vi reiste i midtuke (tirsdag-fredag) og at det var utrolig deilig med lite folk i butikkene selv under julerushet!

AnonymBruker
Skrevet

Vi ender opp med å betale 1600 kr hver for fly + hotell i tre netter, så jeg vil heller si at prisen din var dyr, Yvonne ;)

Skrevet

Vi ender opp med å betale 1600 kr hver for fly + hotell i tre netter, så jeg vil heller si at prisen din var dyr, Yvonne ;)

Men nå betalte jeg blant annet ekstra for bagasje og sitteplass. Og det er alltid dyrere med singelrom, det lønner seg sjelden å reise alene. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...