Gå til innhold

menn..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei! jeg er ei jente som kommer fra et annet europeisk land. jeg føler på mange måter at jenter er veldig usynlige i samfunnet, i den betydning at norske menn ikke legger merke til norske jenter noe særlig. jeg får en del oppmerksomhet og er ikke stygg selv, altså. er ganske pen og slank. når jeg drar for eks til et annet land får jeg masse kommentarer, og det får også mange norske jenter jeg kjenner. man blir lagt mer merke til i form av at gutter sier mye positivt, gir komplimenter og masse sånt. mens her i norge hører jeg en norsk gutt oftere si ``øy, kjekken`` enn ``øy søta`` eller noe sånt. jeg skjønner ikke helt, er norske menn lite maskuline eller veldig sjenerte? jeg prøver ikke å være frekk eller noe sånt.jeg mener selv at de fleste norske menn er veldig kjekke og norske kvinner er veldig vakre (mange er fine selv uten sminke). jeg skjønner bare ikke helt problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nordmenn snakker sjelden til fremmede, det er ikke så mye kultur for det her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger merke til dere, men den norske kulturen er slik at menn ikke driver å "legger an på" kvinner på samme åpenbare måte som f.eks. i Italia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare kulturforskjeller. Som tidligere nevnt snakker vi sjeldent med fremmede. Som norsk jente kjente jeg at det var veldig kulturkræsj da jeg var i latin-amerika der man hele tiden kommenterer jentene. Personlig kjente jeg at det var veldig godt å komme hjem og gå i fred på vei til butikken uten at noen plystret etter meg eller kommenterte meg. Mens andre synes det er trist å komme hjem, og som deg føler seg usynlige. Tipper det er som testosteron sier, at de legger merke til deg, men ikke sier noe om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig er jeg sjeleglad for at man har kultur for å la folk få være i fred her i landet. Det er en av de fine tingene med Norge syntes jeg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturforskjeller, enkelt og greit.

Her i Norge er det mer vanlig at man ikke snakker til ukjente man møter på gaten. Man åpner seg do ort dersom man setter seg ned og begynner å snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flott at norske gutter ikke gaper og roper etter en bare man er ute av døren. De få gangene jeg har vært i Oslo de siste månedene, er det alltid en eller annen utenlandsk mann som roper en eller annen slibrig kommentar etter meg. Jeg syns det er svært ubehagelig, ikke fordi jeg er rasistisk, men fordi jeg ikke er interessert i å bli objektifisert på den måten.

Det at noen av dere sier at norske menn er sjenerte, teite, har dårlig selvtillit, osv. er bare tull. Hvis dere har så lav selvtillit at dere må ha stadige tilbakemeldinger fra fremmede for å føle dere selvtilfredse, er det dere selv det er noe galt med.

Og en ting til. Vi lever i et av de mest likestilte landene i verden. Hvis dere har så lyst på overfladiske kommentarer, hvorfor ikke begynne å gi noen selv!? Kanksje dere da får noen tilbake.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sex og singelliv-revolusjonen igjen. Norske menn er vant til at kvinner selv tar. De er passive, tilbakeholdne - til tider usikre og sjenerte. Utrolig frustrerende å ikke få et kompliment på ett år til tross for at man er fin, men sånn er kulturen blitt. Og heller det enn å bli behandlet som kjøtt som italienerne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

hei! jeg er ei jente som kommer fra et annet europeisk land. jeg føler på mange måter at jenter er veldig usynlige i samfunnet, i den betydning at norske menn ikke legger merke til norske jenter noe særlig.

..jeg skjønner bare ikke helt problemet...

Vi legger i aller høyeste grad merke til jentene i samfunnet. Statsfeminismen har imidlertid sørget for at det oppleves som umoralsk, utidig og straffbart å uttrykke dette. Dersom dere ønsker å bli behandlet som objekter kan en tur til Italia eller Tyrkia anbefales. Og det pleier å avstedkomme jubel og begeistring har jeg hørt....... mens vi duknakket triller barnevogna, kvalitetssikrer handlelista, serverer dere te til "Frustrerte Fruer" og gleder oss til fredda'n men et visst håp om at det blir noe på oss.... :erter:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kulturforskjeller, som sagt av de andre her.

Bor selv i Sør-Europa, og merker denne forskjellen ganske tydelig - både hva angår kvinner og menn. Jeg husker første gang ei ukjent jente stoppet meg bare for å kommentere hvor godt hun likte skjørtet mitt. Jeg holdt på å få hakeslepp - "kan man virkelig gi ukjente mennesker komplimenter på den måten"? :fnise:

Så altså: Norske menn legger garantert like mye merke til kvinner som alle andre menn, men det er ikke en del av norsk kultur å gi utrykk for dette på samme måte. Jeg tror at mange norske menn ville følt seg uhøflige og påtrengende om de kommenterte en kvinnes utseende på en direkte måte, med mindre dette dreier seg om en nær venninne eller kjæreste.

På tale om samspillet mellom kjønnene...samboeren min ville en gang tilby paraplyen sin til en norsk venninne. Det høljregnet, han hadde frakk, hun hadde bare en lett jakke. Da fikk han beskjed om at hun helst så at han beholdt paraplyen for seg selv - det var ingen gunn til at hun som kvinne tålte regnet mindre enn ham. Stakkars gubben min ble ganske forvirret.

Jeg for min del skaper jevnlig "køproblemer" her nede. Hvis vi f.eks skal ut/inn av en heis, og jeg er den eneste kvinnen, gjelder fremdeles regelen "damene først". Aberet er jo at jeg fremdeles, etter flere år, er uvant med dette. Så jeg står og stirrer dumt på den som åpner døra ("hvorfor går han ikke ut? Han åpnet jo døra!") som stirrer like dumt på meg ("hvorfor går hun ikke ut? Jeg åpnet jo døra for henne!") :sjenert:

Ok, dette ble OT,men... som sagt...kulturforskjeller!

Endret av Uglen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...