Azure Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Hva syntes du om de som velger å kalle opp barnet etter seg selv? Slik at det blir jr på slutten. Jeg har inntrykk(uten at jeg vet det stemmer) at det Er helst oppkalling etter pappaen. Jeg må innrømme at jeg kan tenke litt negative tanker når jeg hører det:-/ det Er jo veldig sjelden jeg hører det skjer. Men har ei jeg kjenner som nettopp fikk en gutt som fikk navnet etter faren med junior på slutten. Må det ikke være tungvint å ha to som heter det samme også føler jeg faren er litt sånn, hmm, vet ikke, men litt teit at sønnen skal ha det samme navnet som han... Nå mener jeg ikke folk som oppkaller etter besteforeldre og bekjente. Det blir noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes det er merkelig og ville aldri valgt det selv. Ser for meg mye forvirring og at poden kanskje vil bli hetende "Junior" i familien. 1
Arkana Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes det er ganske sært. Det finnes så utrolig mange navn å velge mellom og så må man velge sitt eget? Skjønner at enkelte har tradisjon for det, men jeg synes likevel det er merkelig. Og jeg er også enig i at det blir tungvindt, og man ender opp med å ha kallenavn eller til enhver tid måtte presisere hvem man mener. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 I de tilfellene jeg vet om, er det gjerne på slektsgårder osv. dette skjer. Der tradisjonen henger igjen fra gammelt av, at odelsgutten/bonden skal føre et fornavn videre enten hver generasjon, eller annenhver generasjon. Jeg oppfatter det oftest slik at dette da ikke henger sammen med et gammeldags syn på barnet eller kjønnsroller, men at det henger sammen med identitet og tradisjon. Jeg synes det er koslig! Selv er jeg første odelsjente på vår gård, og har en kvinnelig variant av bestefars navn. Hadde jeg blitt gutt, hadde jeg hett det samme som bestefar. Siden det i vår familie er tradisjon å velge samme fornavn på den førstefødte annenhver generasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 F.eks går det an å ta navn som ligner. Hvis foreldrene heter Odd og Anna, kunne de kalt barna sine for Oddbjørn og Anne Kristine. Vet om familier der det er vanlig at alle skal hete noe på Ing***. Eller iallfall skal noen i familien det, tror jeg ...
Azure Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2012 I de tilfellene jeg vet om, er det gjerne på slektsgårder osv. dette skjer. Der tradisjonen henger igjen fra gammelt av, at odelsgutten/bonden skal føre et fornavn videre enten hver generasjon, eller annenhver generasjon. Jeg oppfatter det oftest slik at dette da ikke henger sammen med et gammeldags syn på barnet eller kjønnsroller, men at det henger sammen med identitet og tradisjon. Jeg synes det er koslig! Selv er jeg første odelsjente på vår gård, og har en kvinnelig variant av bestefars navn. Hadde jeg blitt gutt, hadde jeg hett det samme som bestefar. Siden det i vår familie er tradisjon å velge samme fornavn på den førstefødte annenhver generasjon. Dette syntes jeg også er koselig:) men var ikke helt dette jeg mente sa lenge man hopper over en generasjon. Da blir det jo oppkalling etter besteforeldre og man får ikke junior på slutten. Dette er jo ganske så normalt enda enten på grunn av tradisjon som du beskriver eller at man liker navnet til besteforeldrene eller bekjente og bruker det. Jeg mener når man oppkaller direkte fra barnets mamma eller pappa. Som jeg skrev i første innlegg så virker det som det helst er far som vil at sønnen skal hete jens jr for eksempel. Noen som har opplevd at mammaen vil at babyen skal hete lise jr? 1
Mamma1 Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 I de tilfellene jeg vet om, er det gjerne på slektsgårder osv. dette skjer. Der tradisjonen henger igjen fra gammelt av, at odelsgutten/bonden skal føre et fornavn videre enten hver generasjon, eller annenhver generasjon. Jeg oppfatter det oftest slik at dette da ikke henger sammen med et gammeldags syn på barnet eller kjønnsroller, men at det henger sammen med identitet og tradisjon. Jeg synes det er koslig! Selv er jeg første odelsjente på vår gård, og har en kvinnelig variant av bestefars navn. Hadde jeg blitt gutt, hadde jeg hett det samme som bestefar. Siden det i vår familie er tradisjon å velge samme fornavn på den førstefødte annenhver generasjon. Dette er ikke en tradisjon som er særegen i din familie. Sånn var skikken i Norge, og mange følger den ennå. Førstefødte gutt skal kalles opp etter farfar, førstefødte jente etter farmor. Andrefødte gutt etter morfar og andrefødte jente etter mormor. Derfor er det en del rekker med gårdbrukere som heter Ola, Per, Ola, Per osv. Om et barn døde så var det vanlig at neste barn fikk samme navnet. 1
Gjest Sobril Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Litt off topic kanskje, men Petter Northug Jr? Faren heter da vitterlig ikke Petter, så hvorfor jr?
Rainbow Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har aldri hørt om at det går an å gjøre det etter mor. Det er vel en gammel mannetradisjon for å bevare feks et firmanavn i familien, type "Snekker Hans Kristiansen", og da vil man gjerne at sønnen skal gå i fars fotspor og overta bedriften og familienavnet. Syns det er teit, den ene vil også alltid være jr, og på mange måter ikke ha sin egen identitet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har aldri hørt om at det går an å gjøre det etter mor. Det er vel en gammel mannetradisjon for å bevare feks et firmanavn i familien, type "Snekker Hans Kristiansen", og da vil man gjerne at sønnen skal gå i fars fotspor og overta bedriften og familienavnet. Syns det er teit, den ene vil også alltid være jr, og på mange måter ikke ha sin egen identitet. Jeg er litt uenig. En kan likefullt bygge en verdifull identitet nettopp ved å bli kalt opp på den måten, tenker jeg.
Rainbow Skrevet 2. mars 2012 #11 Skrevet 2. mars 2012 Ja, det kan man sikkert. Men det er sikkert bare fordi jeg har opplevd et tilfelle av en fyr som hadde en veldig dominerende far som hundsa med han i hele oppveksten og laaaangt inn i voksen alder, han gjør det vel ennå, og sønnen nærmer seg femti. Han blir oftere kalt "Junior" enn navnet sitt, og har overhodet ikke engang lyst til å jobbe der han jobber eller til å overta. Men alle forventer det likevel. Men det er sikkert bare pga han at jeg tenker sånn.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #12 Skrevet 2. mars 2012 Jeg mente ikke at du tok feil, eller hadde mindre rett til en mening, altså Bare artig å diskutere ulike syn på en sak. Jeg går ut fra at begge deler kan forekomme. 2
MissStiles Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Begge foreldrene mine har mellomnavn som ligger i familien. Enten har personen før dem dette som fornavn eller også som mellomnavn. Jeg og kjæresten snakket om dette her en dag og vi var faktisk enig om at vi også likte den tanken. Om man kommer til å gjøre det, er en annen ting.
Mamma1 Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 Alle barna mine er oppkalt etter noen, men ikke etter tradisjonen. Den ene etter min onkel, den andre etter min bestefar, den tredje etter min far.
Gjest martha Skrevet 2. mars 2012 #15 Skrevet 2. mars 2012 Lillebroren min (som er 10 år yngre enn meg) ble oppkalt etter pappa. Det er et navn som er lite brukt nå for tiden i alle fall. Og det er ikke så rart, siden det er min pappas navn Jeg syns det var veldig merkelig når jeg fikk vite om navnevalget, syns ikke det var spesielt fint eller passende for en liten baby som han var da. Fordi min forbindelse til navnet kun var pappa som er en voksen mann Men nå tenker jeg ikke over at de har samme navn. For meg og resten av familien bruker vi "pappa" når vi snakker om pappa og navnet når vi snakker om lillebror. Dessuten har lillebror et mellomnavn som brukes om det kan "misforstås" hvem man snakker om. Vi har aldri brukt junior på slutten av navnet. Onkler og tanter er vel de eneste som har brukt dette i blant i en spøkefull tone. Syns det er greit jeg og egentlig litt fint Dessuten likner lillebroren min veldig mye på pappa i både utseende og oppførsel.
Gjest imli Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Eg er ikkje så glad i oppkalling etter foreldre, litt for "nært" kanskje. Tykkjer det er rart at nokon vil gje ungen sin same namn som ein sjølv har. Oppkalling av besteforeldre, oldeforeldre osv tykkjer eg er veldig koseleg. Det er vel som regel gutar som får akkurat same namn som faren sin ja. Men eg veit om fleire der jenter er oppkalt etter mora si, i tillegg til eit anna namn - altså at mora t.d heiter Anne og dottera Anne-Sofie. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #17 Skrevet 2. mars 2012 Datteren min har samme navn som meg, dog mitt mellomnavn. Vi er begge oppkalt etter min bestemor. Når vi ga navnet "mitt" til barnet vårt, så sluttet jeg å bruke det, selv om hele min "navneidentitet" fram til da var det navnet. Føler vi hedrer bestemor med å føre det videre, og jeg synes det er koselig å kalle opp etter folk som har betydd mye for oss. Det må ikke være i familien.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #18 Skrevet 2. mars 2012 Jeg syns det er litt rart må jeg innrømme. Syns det blir litt rart å ha to med samme navn i samme hus, kan lett bli forvirring. Men jeg kjenner en som har gitt barnet sitt eget navn som mellomnavn, det syns jeg er greit. Kjenner også en som er oppkallt etter begge foreldrene, eks foreldrene Ole og Aleksandra får sønnen Ole Aleksander, det syns jeg er litt morsomt
Grønt blad Skrevet 2. mars 2012 #19 Skrevet 2. mars 2012 Må innrømme at jeg synes det er rart hvis far og sønn eller mor og datter heter akkurat det samme. Og hete jr. virker for meg påtatt og litt sossete ( i mangel av et bedre ord). Det er litt anderledes hvis far har dobbelt fornavn og sønnen for dobbelt fornavn der det ene av navnene er felles. Det synes jeg er hyggelig
flickan Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes det er rart/sært. Svigerforeldrene mine har kalt sønnen sin (min svoger) etter svigerfar. De har altså samme navn (de bruker ikke jr). Skaper mye forvirring og mye feilsendt post og telefoner. Jeg ville aldri kalt opp etter så nær familie. Annen oppkalling synes jeg er koselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå