Gjest Elseby13 Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Er det en amerikansk tradisjon å ha mellonmavn? Det virker som alle har et ekstra navn, et som ofte er litt spesielt. Man ser gjerne på serier og filmer at folk blir spurt om hva deres mellomnavn er, som om alle må ha ett. Er det noen kjennere av amerikansk kutur som kan svare?
Ryvre Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Er vel like vanlig der som det er her i Norden. De aller fleste har jo mer enn bare fornavn og etternavn
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Ja, jeg tror nesten alle har det. Min mann og svigerfamilie er amerikanere, og har alle mellomnavn (altså et ekstra fornavn) som ikke brukes til vanlig. Våre barn har også det, fordi min mann ønsket det. Det virker som at navnene ikke trenger å passe så godt sammen heller, men vi har navn som passer bedre å si sammen. F.eks. ville min mann at vår sønn skulle hete "Christopher James", mens jeg trumfet gjennom "James Christopher" fordi jeg synes det klinger bedre. (Ikke de ekte navnene, men illustrerer godt)
Gjest Rivera Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Er det en amerikansk tradisjon å ha mellonmavn? Det virker som alle har et ekstra navn, et som ofte er litt spesielt. Man ser gjerne på serier og filmer at folk blir spurt om hva deres mellomnavn er, som om alle må ha ett. Er det noen kjennere av amerikansk kutur som kan svare? Alle amerikanere jeg kjenner har mellomnavn (altså et fornavn nr. 2 på en måte). Når jeg bodde i USA ble folk sjokkert over at jeg ikke hadde mellomnavn, hehe
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Ja, jeg tror nesten alle har det. Min mann og svigerfamilie er amerikanere, og har alle mellomnavn (altså et ekstra fornavn) som ikke brukes til vanlig. Våre barn har også det, fordi min mann ønsket det. Det virker som at navnene ikke trenger å passe så godt sammen heller, men vi har navn som passer bedre å si sammen. F.eks. ville min mann at vår sønn skulle hete "Christopher James", mens jeg trumfet gjennom "James Christopher" fordi jeg synes det klinger bedre. (Ikke de ekte navnene, men illustrerer godt) Christopher James klinger da mye bedre enn James Christopher (som ikke klinger i det hele tatt), på engelsk, selvfølgelig. Jeg har ikke mellomnavn, og er amerikaner. Noen har det, andre ikke - akkurat som her i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Christopher James klinger da mye bedre enn James Christopher (som ikke klinger i det hele tatt), på engelsk, selvfølgelig. Jeg har ikke mellomnavn, og er amerikaner. Noen har det, andre ikke - akkurat som her i Norge. Ja, enig i det. Men vi bor i Norge og blir nok boende her. Så Christopher vil bli uttalt på norsk, og da synes jeg den rekkefølgen blir bedre (var kanskje dumt å velge James, siden det uttales likt på norsk og engelsk, men John, f.eks. er et bedre eksempel).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå