AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Jeg vet at man naturligvis egentlig skal sende inn papirer og ha en ekteskaps-prøving før man får lov å gifte seg, men er det slik at man må igjennom dette? Kan ikke sorenskriveren bare gifte oss uten? Vi elsker hverandre, men vi har fått et lite problem som gjør at vi må "hastverk" gifte oss. Vi hadde hele veien tenkt til å gifte oss, men nå har vi fått en dato som vi skulle vært gift på. For å presisere; dette har ingenting med oppholdstilatelse eller noe innen denne duren. Rimelig uskyldig årsak, men den er nå der like fult. Vi er begge norske statsborgere, født og oppvokst her, og vi er over 30 begge to. Så trenger ingen moralpreken om hvemhvahvorfor det gjøres, men jeg lurer på det jeg spurte om; kan man gifte seg uten en ekteskaps-prøving eller må man igjennom papirmølla?
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Det framgår ganske klart av ekteskapsloven at man skal ha prøvingsattest. Hensikten med prøving er at man skal sikre at vilkårene for å inngå ekteskap er oppfylt, f.eks at dere ikke er gift fra før (med noen andre), eller er i nær slekt. Tror ikke vigsleren har lov til å vie noen uten attest, engang. 5
Gjest Marmot Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Tror ikke vigsleren har lov til å vie noen uten attest, engang. Hvis han/hun gjør det, er ekteskapet ugyldig. 2
Athene Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Uten prøvingen er man ikke gift etter norsk lov. En vigsler vil ikke vie dere uten at papirene er godkjente i forkant. Gjør de det likevel er ekteskapet like mye verdt som om dere hadde fått en venn til å vie dere i stua hjemme.
Thyfire Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 Du kan jo høre om å få saken behandlet særskilt, og få satt hast på pairene, slik at de kommer igjennom på kortest mulig tid? 1
Eirie Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Vil bare informere om at det ikke nødvendigvis tar veldig lang tid å få disse papirene. Når Mannen og jeg giftet oss i fjor tok det maks to uker fra vi sendte papirene til attesten lå i postkassen
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Og jeg vet folk som har fått hurtigbehandling av prøvingsattesten grunnet alvorlig sykdom og ønske om å få giftet seg før den alvorlig syke døde. Da tok det et par dager å få saken behandlet, og de ble viet av sykehuspresten med en gang denne var i boks (bekreftet per fax). 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Og jeg vet folk som har fått hurtigbehandling av prøvingsattesten grunnet alvorlig sykdom og ønske om å få giftet seg før den alvorlig syke døde. Da tok det et par dager å få saken behandlet, og de ble viet av sykehuspresten med en gang denne var i boks (bekreftet per fax). Det er jo alltids mulig, men TS kan jo få falske forhåpninger av å lese dette innlegget. TS beskriver grunnen som "rimelig uskyldig" og eksempelet ditt høres ut til å være adskillig mer alvorlig enn hva TS beskriver. De kan jo søke, men om de får gjennomslag for søknaden er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Ja, det som er er at han skal ut i krigen (bokstavelig talt) og vi venter barn. Nå hadde vi tenkt å gifte oss uansett, men ønsker å gjøre dette før han reiser ned i tilfelle rottefelle for både min sikkerhet og barnets. Det ble dessverre kort varsel på at han skulle reise (snakk om en uke bare) så derfor litt bråhast
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Akkurat det er jo en ganske alvorlig ting, så det kan godt være dere får hastebehandlet på det grunnlaget. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #11 Skrevet 2. mars 2012 Du kan jo prøve, men jeg er skeptisk til om det går. Men så er jeg en pessimist også, hehe. AB i innlegget 10:26 forteller om noen som ble viet av sykehuspresten, det har jo ikke dere tilgang til. Om dere overhodet klarer å ordne papirene på så kort tid så må finne prest selv, og bare det er vel en prosess som kan ta litt tid. Men dere skal ha lykke til, det kan jo være jeg tar feil
eggeline Skrevet 2. mars 2012 #12 Skrevet 2. mars 2012 Du kan jo prøve, men jeg er skeptisk til om det går. Men så er jeg en pessimist også, hehe. AB i innlegget 10:26 forteller om noen som ble viet av sykehuspresten, det har jo ikke dere tilgang til. Om dere overhodet klarer å ordne papirene på så kort tid så må finne prest selv, og bare det er vel en prosess som kan ta litt tid. Men dere skal ha lykke til, det kan jo være jeg tar feil Man MÅ jo ikke vies av en prest heller. Det er mange i dette landet med vigselsrett uten å være prest. Når det er sagt har kanskje forsvaret en prest som kan vie? Lykke til!! 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #13 Skrevet 2. mars 2012 Man MÅ jo ikke vies av en prest heller. Det er mange i dette landet med vigselsrett uten å være prest. Når det er sagt har kanskje forsvaret en prest som kan vie? Lykke til!! Ja, det tenkte jeg ikke på. Forsvaret har nok en prest, og en forsvarsprest vil nok være den som best forstår situasjonen og behovet. Uansett er jeg spent på hvordan det går, TS, og dere får ha lykke til 3
Tullepia Skrevet 2. mars 2012 #14 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Jeg vet at man naturligvis egentlig skal sende inn papirer og ha en ekteskaps-prøving før man får lov å gifte seg, men er det slik at man må igjennom dette? Kan ikke sorenskriveren bare gifte oss uten? Vi elsker hverandre, men vi har fått et lite problem som gjør at vi må "hastverk" gifte oss. Vi hadde hele veien tenkt til å gifte oss, men nå har vi fått en dato som vi skulle vært gift på. For å presisere; dette har ingenting med oppholdstilatelse eller noe innen denne duren. Rimelig uskyldig årsak, men den er nå der like fult. Vi er begge norske statsborgere, født og oppvokst her, og vi er over 30 begge to. Så trenger ingen moralpreken om hvemhvahvorfor det gjøres, men jeg lurer på det jeg spurte om; kan man gifte seg uten en ekteskaps-prøving eller må man igjennom papirmølla? Man må gjennom mølla. Men snakker du med feltpresten og skattekontoret, så kan de nok fikse det innen fristen. Endret 2. mars 2012 av Tullepia
Gjest Elyssa Skrevet 2. mars 2012 #15 Skrevet 2. mars 2012 Vi hadde en del problemer med diverse papirer, så når det endelig kom til prøvingen, hadde vi ganske dårlig tid fram til datoen var satt i København. For oss hjalp det rett og slett å ringe å mase. Fikk lov til å hente papirene selv i stedet også, i stedet for å vente på posten. Nå vet jeg ikke engang om det er mulig for dere, og en uke var vel kanskje litt dårlig tid.. Vet ikke om noen vil sette opp tid til dere uten attesten heller..
HvittHus Skrevet 2. mars 2012 #16 Skrevet 2. mars 2012 Hvis dere ikke kommer i mål med vielsen, så sett iallefall opp gjensidig testamente, slik at du er sikret om noe mot formodning skulle skje med mannen. Barnet har arverett etter sin far, så det er sikret rettigheter, og du er forsåvidt også sikret en del hvis dere er samboere, men alt blir så mye enklere med testamente. Lykke til med baby, militærinnsats og bryllup. 2
kaprifolen Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Ring og hør, det må da la seg ordne! Jeg vet om noen som ikke fikk papirene i tide. Presten viet, men de fikk ikke attesten før papirene var i orden uka etterpå. Først da var ekteskapet gyldig. Så lenge dere vet at det ikke vil bli avslag, kan jo det være et alternativ?
SmallTalk Skrevet 4. mars 2012 #18 Skrevet 4. mars 2012 Jeg vil jo tippe at det at man skal ut i krigen er en ting som gjør at det må være mulig å få prøvingsattesten ut litt raskere enn vanlig. Og jeg vil også tippe at feltpresten vil være behjelpelig med å vie dere når papirene er på plass. Ring angående prøvingsattest på mandag. Forklar situasjonen, og si at det er litt bråttom. Spør om de kan fakse en kopi over til feltpresten dersom han samtykker til å vie dere. Det løser seg nok.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #19 Skrevet 6. mars 2012 Det løser seg ikke for noen er innmari premenstruelle på skattekontoret. Takk skal du F... ha Tusen takk for alle svar! Det kunne latt seg løse om vi traff på en hyggeliger saksbehandler på skattekontoret, men den gang ei.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #20 Skrevet 6. mars 2012 Ta kontakt igjen og be om å få snakke med vedkommendes sjef. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå