Gjest bøllåå Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Hei, Er ei jente på 25 år som bekymrer seg over forandringer i kroppen etc. Er som regel alltid trett og sliten. Vondt i hodet til tider(dårlig syn). Jeg har det siste året vært veldig deprimert og sliten, stresset en god del. Fikk derimot en god periode de siste 4 mnd nå, der jeg roet meg en del ned og slappet mer av, ettersom problemene til stress etc forsvant. Har nå nettopp utført fagprøven, der det ble mye jobb, masse overtid. Nå sitter jeg her hjemme og er hypokondor, noe jeg sliter med. Er livredd døden, og alvorlige sykdommer. Jeg føler at kroppen ikke er bra, ettersom jeg plages med muskel/skjelett smerter, nummenhet i armer og ben, hodepine, magesmerter, smerter på venstre side med ribbein/skulder/mage, svimmel noen ganger (forekommer sjeldent), vekslende avføring-fra ingen til diarè. I tillegg har føler jeg og merker at armer og ben, rygg, skuldrer, ribben området er "tynnere", mer markert, på en måte som fettet har forsvunnet og forandret seg til "muskler". Jeg har ligget på mellom 64-67 kilo så lenge jeg kan huske, og ligger nå på rundt 64, sist jeg sjekket lå jeg på 67. Så om disse forandringene i "fett/musklatur" er vekttap eller bare en forandring er jeg veldig usikker på... og om det er vekttap, inkludert alle andre plager, er jeg livredd for KREFT! Hvilken som helst type kreft, men er i mitt hodet sikker på at det er dette... Var på legevakten i forgår pga forkjølelse, og der tok de blodprøve for CRP, den lå på 10. Vet ikke om det ville slått ut på CRP om det var antydning til kreft, tenker da på hvite blodlegemer... Greia er, jeg er drit nervøs for slike ting, og nå når jeg ser så tydelige forandringer på kroppen utvendig (musklatur ol), og ikke føler meg helt i hundre, så klarer jeg ikke å se for meg annet enn sykdommen-KREFT! Hva tenker du?
drosophilia Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Du har ikke kreft, du er forkjølet. Ta deg god tid til og bli frisk og slapp av. Hvis angst rundt sykdom vedvarer og plager deg, bør du snakke med en psykolog. Det finnes rett og slett ingen måte å finne ut om du kommer til å utvikle kreft per dags dato. Det eneste man kan gjøre er å tilpasse livsstil (hold sunn livsstil, spis godt, tren) og være obs på familiehistorikk (hvis mange i familien har hatt brystkreft, så kan du følge opp dette med jevnlig mammografi). edit: CRP brukes bare for å se om det er betennelse i kroppen. Hvis du hadde en sterk forkjølese relatert til bakterier, ville du hatt høy CRP. Denne testen tas for å vurdere om det er vits å bruke antiobiotikabehandling. Hvis du hadde CRP på 10mikrogram/mL kan dette være tegn på en infeksjon. Dette er ikke spesielt høyt, ser flere legesteder på nett si at rundt 50-70mikrogram/mL tyder på en aktiv infeksjon. Dessuten er CRP relatert til bakterieinfeksjon. Endret 2. mars 2012 av drosophilia 2
LAmpee Skrevet 2. mars 2012 #3 Skrevet 2. mars 2012 Problemer psykisk og/eller fysisk er IKKE 2 forskjellige ting. Du skriver at du er hypokonder og livredd døden og sykdommer, disse tankene og stresset rundt det kan gi forandringer fysisk også. Muskelsmerter, hodepine, svimmelhet osv osv. er veldig vanlig. Det jeg vil fram til er at du ikke skal konsentrere deg om det fysiske men heller det psykiske, det er der du har problemer. Henvend deg til fastlegen og snakk punktlig om hva du sliter med, at du er hypokonder. Har hatt en liten periode med det selv, så jeg vet hvordan det er. I mitt tilfelle gikk det over av seg selv, så jeg var ikke SÅÅ redd som deg, men til og med det lille var forferdelig nok! Man kan ikke gå rundt og være redd for å død, eller at andre du er glad i skal død eller få kreft. Og husk at kreft er ikke så dødelig lenger. Det er fint å kjenne kroppen sin men å overanalysere den kan faktisk gjøre en alvrolig syk! du trenger psykolog eller en eller annen form for behandling. Lykke til 2
Gjest hida27 Skrevet 4. mars 2012 #4 Skrevet 4. mars 2012 Sliter med akkurat det samme selv. Men går til psykolog for dette. Men er helt grusomt å ha det sånn :/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå