Gå til innhold

Kutte ut sukker, brød/pasta/ris for kort periode


Mady

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter veldig med oppblåst mage, har sikkert gjort det i noen år, men siste par-tre månedene har det vært ekstremt. Jeg ser høygravid ut, til og med om morgenen! :S

Jeg skulle også gjerne gått ned 3-4 kilo, da jeg også har lagt på meg en del siste månedene.

Men jeg er i gang med treninga, og har alltid hatt et relativt sunt og variert kosthold. Bortsett fra til tider litt for mye brød. Så å gå ned i vekt ser jeg ikke på som noe problem, men det er denne oppblåste magen.

Derfor tenkte jeg som et prøveprosjekt å ikke spise brød/ris/pasta/poteter og tillegg kutte ned på sukker. Dette er ikke varig, men for en kort periode for å se hva som skjer. ( jeg er ikke fan av dette lavkarbostyret på varig basis, kroppen trenger karbohydrater!!)

Men et par spørsmål - er fullkorn knekkebrød og havregrynsgrøt med havregryn og kli ok? Eller burde jeg kutte ut det og?

Hva er fine erstatningsprodukter?

Også dette med sukker, hvilke produkter i et vanlig kosthold burde jeg være obs på? Hvordan er det med frukt? Pleier ikke spise godteri og brus.

Tenkte i første omgang å teste ut i en uke. Er dette for kort tid?

Hvis jeg merker forbedring kommer jeg til å føre et og et produkt tilbake i kosten for å se om det går greit.

Er dette helt på trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RompeRusk

Når du kutter ut sukker, pasta og ris, vil du fort merke at den oppblåste magen vil roe seg ned :) Å kutte ut de verste ris og pastaproduktene over lengre tid er slettes ikke skadelig og "lavkarbohysteri", du kommer langt bare med å bytte ut vanlig pasta og ris med fullkornsvarianter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke fan av dette lavkarbostyret på varig basis, kroppen trenger karbohydrater!!

Du har rett i at kroppen trenger karbohydrater, men den klarer fint å lage alle karbohydrater selv. Man trenger ikke å spise karbohydrater for å overleve eller spise sunt. Men hva DU trives med er en annen sak.

Men et par spørsmål - er fullkorn knekkebrød og havregrynsgrøt med havregryn og kli ok? Eller burde jeg kutte ut det og?

Hva er fine erstatningsprodukter?

Også dette med sukker, hvilke produkter i et vanlig kosthold burde jeg være obs på? Hvordan er det med frukt? Pleier ikke spise godteri og brus.

Tenkte i første omgang å teste ut i en uke. Er dette for kort tid?

Hvis jeg merker forbedring kommer jeg til å føre et og et produkt tilbake i kosten for å se om det går greit.

Er dette helt på trynet?

Om du skal spise fullkornsknekkebrød og havregrynsgrøt må du nesten se selv. Hvis det er gluten du reagerer på (veldig vanlig å være glutenintolerant), så hadde det vært lurt å kutte ut knekkebrød og havregrynsgrøt.

Jeg liker denne knekkebrødoppskriften som er nesten bare nøtter og frø.

Sukker putter de i nesten alt nå til dags. Til og med de fleste baconpakker er tilsatt litt sukker slik at de skal bli sprøere. Og jeg som liker baconet mitt mykt... Du må nesten bare lese på varedeklarasjonen. Ofte prøver de å gjemme sukkeret ved å skrive glukose, dextrose, glykose eller lignende. -ose er sukker.

1 banan har like mye sukker som 2 dl Coca-Cola... Det er mye sukker i frukt, men det er også vitaminer og mineraler. Men frukt (og grønnsaker) skal aldri spises uten fett. A, D, E og K-vitamin er fettløselige og uten fett i måltidet klarer ikke kroppen å ta opp de vitaminene. Men det finnes ikke et vitamin eller mineral i frukt som ikke finnes i grønnsaker. Så det er egentlig ingen annen grunn til å spise frukt enn at man synes det smaker godt.

Og så synes jeg at du skal prøve lenger enn en uke. En måned kanskje? Da jeg startet på LCHF (low carb high fat), så var jeg forstoppet i to-tre uker og så har jeg vært fin siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Putter de virkelig sukker på baconet? Noe må være alvorlig gærnt....

Takk for knekkebrødoppskift! Den skal jeg prøve. :-)

Jeg vet ikke om jeg klarer å kutte ut brød i en hel måned... Er så altfor glad i det! Det blir i hvertfall vanskelig hvis jeg skal kutte ut havregrøt også. Jeg får prøve så lenge det går.

Sukker skal jeg hvertfall kutte ut mest mulig.

Noen som har noen flere synspunkter og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem som deg, når det kommer til den oppblåste magen, og snuser litt på boken "Friskere Fremtid" (er jeg som startet tråden om den for å høre om synspunkter).

Akkurat som deg så tror jeg ikke jeg vil trives på et lavkarbokosthold, men det er ikke pga karbohydratene, men fordi kroppen min reagerer fysisk på mye fett i maten. Det som er en normalt fettholdig middag for noen, sender meg på toalettet i flere timer, for å si det sånn...

Uansett, til poenget mitt: denne boken har oppskrifter som ikke inneholder mel, melk og sukker. Så om det er ingredienser du kan tenke deg å kutte ut, så er den kanskje verdt å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem. Men det er jo så mange matvarer man kan reagere på. Man må bare prøve seg fram. Jeg vet jeg reagerer på melk f.eks. Men jeg reagerer mye på alt som er raske karbohydrater egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Du bør ikkje kutte ut mjølk og gluten samtidig. Det kan godt hende du toler det eine godt, men ikkje det andre, det får du ikkje vite viss du fjernar alt frå kostholdet ditt samstundes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som deg så tror jeg ikke jeg vil trives på et lavkarbokosthold, men det er ikke pga karbohydratene, men fordi kroppen min reagerer fysisk på mye fett i maten. Det som er en normalt fettholdig middag for noen, sender meg på toalettet i flere timer, for å si det sånn...

Har du vært vant med å spise lite fett? Det kan hende at du har fått gallestein av det. I så fall bør du ta deg en tur til legen... Det er mange som spiser mye fett selv om de har gallestein og også de som har fjernet galleblæra. Det de sier er at du må øke fettmengden veldig sakte. Det blir som et rør som bare har fått litt vann gjennom, men har fortsatt fått litt sand og slikt. Så har det fått klumpet seg og har blitt nesten tett. Man merker ikke problemet før det plutselig skal mye vann gjennom... Men hadde det kommet mye vann gjennom oftere, så hadde det ikke klumpet seg. Mange påstår at det er fett som gir oss gallestein, men det er faktisk det motsatte - lite fett.

Du bør ikkje kutte ut mjølk og gluten samtidig. Det kan godt hende du toler det eine godt, men ikkje det andre, det får du ikkje vite viss du fjernar alt frå kostholdet ditt samstundes.

Eller kutte begge deler og innføre en av dem igjen for å teste? Funker jo like bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært vant med å spise lite fett? Det kan hende at du har fått gallestein av det. I så fall bør du ta deg en tur til legen... Det er mange som spiser mye fett selv om de har gallestein og også de som har fjernet galleblæra. Det de sier er at du må øke fettmengden veldig sakte. Det blir som et rør som bare har fått litt vann gjennom, men har fortsatt fått litt sand og slikt. Så har det fått klumpet seg og har blitt nesten tett. Man merker ikke problemet før det plutselig skal mye vann gjennom... Men hadde det kommet mye vann gjennom oftere, så hadde det ikke klumpet seg. Mange påstår at det er fett som gir oss gallestein, men det er faktisk det motsatte - lite fett.

Intressant opplysning, men nei - jeg har nok hatt for mye fett i kosten fra før. Nå er jeg nede på et mer moderat/lavere nivå, og magen fungerer bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Har du vært vant med å spise lite fett? Det kan hende at du har fått gallestein av det. I så fall bør du ta deg en tur til legen... Det er mange som spiser mye fett selv om de har gallestein og også de som har fjernet galleblæra. Det de sier er at du må øke fettmengden veldig sakte. Det blir som et rør som bare har fått litt vann gjennom, men har fortsatt fått litt sand og slikt. Så har det fått klumpet seg og har blitt nesten tett. Man merker ikke problemet før det plutselig skal mye vann gjennom... Men hadde det kommet mye vann gjennom oftere, så hadde det ikke klumpet seg. Mange påstår at det er fett som gir oss gallestein, men det er faktisk det motsatte - lite fett.

Eller kutte begge deler og innføre en av dem igjen for å teste? Funker jo like bra det.

Etter mitt syn er det enklare å byrje med å kutte ut mjølk, bruke laktosefrie produkt, for å utelukke laktoseintoleranse. Neste steg er å kutte ut laktosefrie produkt, for å utelukke allergi mot kasein (mjølkeprotein). Gjer dette ingen skilnad kan mjølkeprodukt innførast igjen, då er jo ikkje det mjølk som er problemet. Kvar prøvefase bør vere minst to veker. Viss det å kutte ut mjølk ikkje endrar symptoma kan ein prøve å kutte ut gluten.

Ei slik prosedyre er mindre drastisk enn å kutte ut alt, og ein treng også ikkje bruke så mykje pengar på dyre spesialprodukt viss svaret vert tydeleg undervegs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har fungert for meg har vært å kutte ut alt av kornprodukter + en del andre ting. For mye fiber kan man bli forstoppet av så kli ville jeg holdt meg langt unna! Det er jo et kornprodukt også.;)

Man behøver ikke være superlavkarbo om man ikke spiser brød o.l. Man kan få i seg mer enn nok karbohydrater fra rotgrønsaker, ris og litt frukt. For meg er det mye bedre kilder til karbo enn korn noen gang vil bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...