Gå til innhold

Tenåring og kviser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en "vanlig tenåringskvise?" Er det en no true scotsman?

Med vanlige tenåringskviser tenker jeg på noen kviser som kommer og går, noen får også nesten anisktet fullt. Men dette er hormonelt betinget og må få lov til å komme.

Om det blir ekstremt og han ikke vil vise seg utenfor husets fire vegger og det går på selvtilliten så må man selvfølgelig gå til lege. Men antibiotika er sistevalget!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mora mi var litt som deg. Stoppa meg i badedøra og nærmest krevde å få klemme ut kvisene mine. På den tiden var jeg vel 13-15 år gammel. Jeg hadde vel helt vanlige tenårings-kviser. Mamma hadde litt hudproblemer selv da og sto ofte foran speilet og klemte de ut. Jeg har fortsatt!!! i en alder av 22 år kviser. Jeg bruker nå tilpassede produkter til min hud og har vært moderat plaget med kviser helt siden begynnelsen av tenårene. Det er nok ikke helt vanlig å ha kviser til en hver tid, men det finnes folk som er verre plaget.

Men jeg skulle ønske moren min hadde latt være. Det ga meg en dårlig uvane ved å pille på og klemme ut kviser. Det blir som en tvangstanke. Det jeg har lært meg med min hud er at det er best å la være. JA, det ser utrolig ekkelt og stygt ut om man har store gule kviser i trynet. I mitt tilfelle har jeg ikke hatt så mye av det. Men jeg får veldig røde merker/sår, som etterlater seg arr som tar lang tid før de forsvinner. Jeg angrer hver gang jeg har vært borti huden min, fordi da husker jeg på hvorfor jeg ikke burde gjøre det.

Jeg tror det aller beste er at du holder fingrene borte. Spesielt når han ikke ser ut til å bry seg selv. Forsvinner ikke kvisene i løpet av noen år/hvis det forverrer seg bør han gå til lege. Men dette bør du ikke blande deg så mye borti.

Moren min er faktisk såpass teit at hun kaller meg dum (????) som piller på huden min. Det var faktisk hun som lærte meg denne dumme uvanen.

• Liker 5
Gjest O___o
Skrevet

Hvis HAN er plaget - så hjelp han.

Hvis dette et først og fremst for å tilfredsstille dine behov - så la være :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mora mi var litt som deg. Stoppa meg i badedøra og nærmest krevde å få klemme ut kvisene mine. På den tiden var jeg vel 13-15 år gammel. Jeg hadde vel helt vanlige tenårings-kviser. Mamma hadde litt hudproblemer selv da og sto ofte foran speilet og klemte de ut. Jeg har fortsatt!!! i en alder av 22 år kviser. Jeg bruker nå tilpassede produkter til min hud og har vært moderat plaget med kviser helt siden begynnelsen av tenårene. Det er nok ikke helt vanlig å ha kviser til en hver tid, men det finnes folk som er verre plaget.

Men jeg skulle ønske moren min hadde latt være. Det ga meg en dårlig uvane ved å pille på og klemme ut kviser. Det blir som en tvangstanke. Det jeg har lært meg med min hud er at det er best å la være. JA, det ser utrolig ekkelt og stygt ut om man har store gule kviser i trynet. I mitt tilfelle har jeg ikke hatt så mye av det. Men jeg får veldig røde merker/sår, som etterlater seg arr som tar lang tid før de forsvinner. Jeg angrer hver gang jeg har vært borti huden min, fordi da husker jeg på hvorfor jeg ikke burde gjøre det.

Jeg tror det aller beste er at du holder fingrene borte. Spesielt når han ikke ser ut til å bry seg selv. Forsvinner ikke kvisene i løpet av noen år/hvis det forverrer seg bør han gå til lege. Men dette bør du ikke blande deg så mye borti.

Moren min er faktisk såpass teit at hun kaller meg dum (????) som piller på huden min. Det var faktisk hun som lærte meg denne dumme uvanen.

Ts her igjen..

Dette var ikke så koselig lesing, men jeg forstår mora di litt da. Uansett bør hun ikke kalle deg dum for at du piller på huden din. Det hadde ikke falt meg inn ihvertfall!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er delte meninger om dette emnet. Men jeg var innom en hudpleier og spurte litt og hun sa at sønnen min skulle bruke ansiktsvann og knipe ut de svarte prikkene. Dette akter jeg å gjennomføre selv om det ikke er mange kvisene det er snakk om. En kan jo forebygge litt da:-)

Hilsen Ts

Skrevet

Men jeg var innom en hudpleier og spurte litt og hun sa at sønnen min skulle bruke ansiktsvann og knipe ut de svarte prikkene. Dette akter jeg å gjennomføre selv om det ikke er mange kvisene det er snakk om. En kan jo forebygge litt da:-)

Så lenge hudpleieren ikke sa at du måtte gjøre det for ham, synes jeg du skal nøye deg med å fortelle ham hva som var rådet fra hudpleier, og så la ham være i fred ...

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Benzoylperoxid er det første trinnet. Samt vasking. Basiron AC f.eks, inneholder nevnte stoff, og er reseptfritt. Du kan også bruke azelainsyre. Det er i Finacea (og diverse dyre hudkremer med peelingeffect, google azelaic acid). Så kombinerer man med clindamycinkrem (dalacin). Det er et antibiotikum, og det må du til legen for å få. Går ikke det, prøver du et tetracyclin i hudkrem. Så kan du i tillegg spise antibiotika, som erythromycin (abboticin, ery-max) eller clindamycin. Går ingen av disse tingene, kjører du på med isotretionin. Det tror jeg fastleger velger å la hudlegene administrere. Det kan gi fosterskader og skal derfor ikke brukes på jenter på tjukka.

Dette var detaljert! Å bruke systemisk antibiotika på en 13 åring med et par kviser og noen sorte prikker høres urimelig ut. Det må være nok med lokalbehandling så lenge problemet er såpass begrenset som TS beskriver. Isotretionin er et legemiddel med meget alvorlige bivirkninger, ikke noe for en tenåring i starten av puberteten!!!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at det er delte meninger om dette emnet. Men jeg var innom en hudpleier og spurte litt og hun sa at sønnen min skulle bruke ansiktsvann og knipe ut de svarte prikkene. Dette akter jeg å gjennomføre selv om det ikke er mange kvisene det er snakk om. En kan jo forebygge litt da:-)

Hilsen Ts

En hudpleier som bare sa han skulle bruke ansiktsvann? Det var en useriøs en.

En hudpleier ville aldri finne på å anbefalle noe annet enn full rens, rensemelk o.l med ansiktsvann og en god dagkrem etterpå for hudtypen selvfølgelig.

Dette får du ikke en 13 åring, gutt, til å gjøre.

Hvis han vil klemme ut de sorte prikkene så la han gjøre det selv. Hvis han sier det er greit at du klemmer, klem i vei. Men ikke tving han til det! Stakkars gutt!

Vær klar over at klemming av sorte prikker (også kalt komedoner) fort kan ende opp som kviser pga bakterier som kommer nedi talgkjertelen.

• Liker 3
Skrevet

Ts her!

Ikke sant!!! Gule kviser er jo kjempeekkelt, og siden han ikke vil klemme selv gjør jeg det!

I alle dager, la nå ansiktet hans få være i fred! Det er hans ansikt, pass dine egne saker.

• Liker 6
Skrevet

For guds skyld, ikke gi han clearasil eller annen butikkdritt som bare gjør saken verre!

Selv har jeg fantastisk erfaring med body shop sin Tea Tree serie, facial wash og tetreolje til å ta rett på kvisen.

Og min erfaring er med hormonelle kviser i svangerskap, så skjønner ikke hvorfor det ikke skal hjelpe mot tenåringshormoner også?

AnonymBruker
Skrevet

En hudpleier som bare sa han skulle bruke ansiktsvann? Det var en useriøs en.

En hudpleier ville aldri finne på å anbefalle noe annet enn full rens, rensemelk o.l med ansiktsvann og en god dagkrem etterpå for hudtypen selvfølgelig.

Dette får du ikke en 13 åring, gutt, til å gjøre.

Hvis han vil klemme ut de sorte prikkene så la han gjøre det selv. Hvis han sier det er greit at du klemmer, klem i vei. Men ikke tving han til det! Stakkars gutt!

Vær klar over at klemming av sorte prikker (også kalt komedoner) fort kan ende opp som kviser pga bakterier som kommer nedi talgkjertelen.

kansje det er kansje derfor hudpleieren strekker seg så langt som å foreslå ansiktsvann. er utdanner hudpleier selv(selv om det ikke er en bransje som jeg jobber i nå), og denne løsningen er den mest fornuftige en hudpleier kan komme med, med tanke på at han er 13 og sannsynligvis aldri ville gått med på rens, tonic og fukt som man skal. en god tonic fjerner ganske mye ulunskheter og fukter mildt og det er veldig mye bedre enn ingenting!

• Liker 1
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Kjøp skikkelige produkter til han. Ikke apotek-dritt! MD formulations er veldig bra!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke fokusert så mye på det.

Helt greit å lære ham viktigheten i å ta vare på ansiktshuden, og å kjøpe diverse kremer og midler til ham, men ville ellers latt det være og heller gitt ham hjelp om han spurte etter det.

Skrevet

Håper du vet at ved å klemme ut en kvise, så sprekker den ikke kun ut på overflaten, men også innover? Slik at det da dannes en ny, og man får sårhet/rødhet som trenger lenger tid på å leges?

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hei:) du må ikke klemme på kvisene hans! har noen venninner som har stygge arr etter klemming på kviser! om han spiser mye ketchup på mat så be han slutte med det heller. det gir kviser! kan ta med han til hudlege så får du en spesiell salve som skal funke. de vanlige produkter i butikk apotek funker sjelden ordentlig. Selv har jeg en sønn på 14 som ikke har en kvise, til nå.. dette er jo hormonelt, tror ikke han er kommet i puberteten ennå.. her i huset er det mor på 35 som har masse kviser:( begynner å lure om det er noe galt med meg?? men jeg blir bedre av kun bruke vann i ansiktet annenhver dag, ikke noe rensekrem ingenting. bare det og fuktkrem. i perioder hvor jeg stresser mye blir det verre. håper dere får bukt med problemet! ikke gøy med kviser i den alderen!

Skrevet

Hei:) du må ikke klemme på kvisene hans! har noen venninner som har stygge arr etter klemming på kviser! om han spiser mye ketchup på mat så be han slutte med det heller. det gir kviser! kan ta med han til hudlege så får du en spesiell salve som skal funke. de vanlige produkter i butikk apotek funker sjelden ordentlig. Selv har jeg en sønn på 14 som ikke har en kvise, til nå.. dette er jo hormonelt, tror ikke han er kommet i puberteten ennå.. her i huset er det mor på 35 som har masse kviser:( begynner å lure om det er noe galt med meg?? men jeg blir bedre av å kun bruke vann i ansiktet annenhver dag, ikke noe rensekrem ingenting. bare det og fuktkrem. i perioder hvor jeg stresser mye blir det verre. håper dere får bukt med problemet! ikke gøy med kviser i den alderen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...