AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Jeg har en sønn på 13 på vei inn i pubertet og kvisealder. Han har begynt å få kviser i ansiktet (et par stykker hver gang)og svarte prikker på nesa. Det virker ikke som om han bryr seg spesielt om dette selv, men jeg synes det ser litt guffent ut I det siste har jeg sørget for å gi han "ansiktsvann" som han må bruke, i tillegg til at jeg klemmer ut kviser og svarte prikker. Må innrømme at han får litt fnatt av det hele, men jeg mener det er til hans beste(?) Er jeg for pirkete med han? Og hvor mye vekt skal jeg legge på det? Er litt redd for at det skal gå ut over selvfølelsen hans.. Hva tror dere?
apekatt Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Det beste for han? Du vet vel at ved å klemme ut kviser så gjør du det verre ved at det tar lang til før rødheten heler, og ikke for å glemme hva du gjør med selvtilliten til gutten. Du sier han ikke bryr seg mye om det, ikke få han til å bry seg om det heller. Dette er noe nesten alle tenåringer må gå gjennom, så ikke gjør noe stort ut av det. Det er det siste han trenger sikkert. 10
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Du kan bestille en time hos lege og så kan han få et liniment eller krem til å smøre på. I tillegg anbefaler jeg deg å kjøpe ansiktsvasken og ansiktskremen fra md Formulations og en hudkrem for fet hud. Du kan kjøpe md på feelunique.com Jeg hadde også klemt det ut om jeg var deg. I tillegg ville jeg kjøpt en dekkstift som ikke virket jentete, noe Clearasil eller et eller annet. Og så ville jeg bare gitt den til han uten å kreve at han skal bruke den. Så kan han selv velge. 1
Pannekakehore Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Benzoylperoxid er det første trinnet. Samt vasking. Basiron AC f.eks, inneholder nevnte stoff, og er reseptfritt. Du kan også bruke azelainsyre. Det er i Finacea (og diverse dyre hudkremer med peelingeffect, google azelaic acid). Så kombinerer man med clindamycinkrem (dalacin). Det er et antibiotikum, og det må du til legen for å få. Går ikke det, prøver du et tetracyclin i hudkrem. Så kan du i tillegg spise antibiotika, som erythromycin (abboticin, ery-max) eller clindamycin. Går ingen av disse tingene, kjører du på med isotretionin. Det tror jeg fastleger velger å la hudlegene administrere. Det kan gi fosterskader og skal derfor ikke brukes på jenter på tjukka.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Man gir da ikke antibiotika ved vanlige tenåringskviser! Dette må han igjennom, sånn som de aller fleste tenåringer. Hvis det blir veldig ille så kan man gå til lege. Siden han ikke bryr seg selv så han han være. Gutter generelt liker ikke kremer og dill dall. Hvis han synes det er greit så kjøp en enkel rensekrem. Basiron er jo også greit, men vær klar over at noen reagerer på den. Men tenåringsakne er ikke så lett å bli kvitt siden det er hormonelt, det vil uansett komme nytt. 13
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 som nevnt over kjøp MD formulation .gode produkter 1
Muscae Skrevet 1. mars 2012 #7 Skrevet 1. mars 2012 acne.org er gode produkter. Bruker det selv, fikk det anbefalt av en venninne som er plaget med akne, og det er helt fantastisk. består av en ansiktsvask (det bør han uansett bruke) et behandlingsprodukt (det er dette som fungerer) og en mild fuktighetskrem. Bruker kun behandlingskremen, da jeg bruker andre produkter til vask og fuktighet, men jeg har omtrent ALDRI kviser lenger. Før hadde jeg alltid minst en på hake/kinn/panne.
Gullskje Skrevet 1. mars 2012 #8 Skrevet 1. mars 2012 Nei nei nei nei! Kviser og urenheter er en del av puberteten, begynne med en masse kremer så tidelig er ikke heldig for huden. Ihvertfall ikke dekk stift !!!!!!!! Med mindre dette plager han så syns jeg du ska la dette ligge, du kan ødelegge selvtilliten hans med å være opphengt i det og lage mer ut av det enn det som er nødvendig. 8
tingeling Skrevet 1. mars 2012 #9 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg husker at jeg som tenåring syntes at det var superekkelt med gutter som gikk rundt med gule kviser. Det sies at man ikke skal klemme ut kviser,men jeg har klemt en del og aldri sett noen arr. Men så er jeg forsiktig og passer på å vaske hender først. Kommer til å få krupp hvis noen av barna her i huset har tenkt til å gå rundt med gule kviser, da blir det rett til hudpleieren. Endret 1. mars 2012 av tingeling 2
apekatt Skrevet 1. mars 2012 #10 Skrevet 1. mars 2012 Nei nei nei nei! Kviser og urenheter er en del av puberteten, begynne med en masse kremer så tidelig er ikke heldig for huden. Ihvertfall ikke dekk stift !!!!!!!! Med mindre dette plager han så syns jeg du ska la dette ligge, du kan ødelegge selvtilliten hans med å være opphengt i det og lage mer ut av det enn det som er nødvendig. Akkurat! Jeg har gått gjennom det selv, og jeg vet hva han føler når TS driver å skal prøve å hindre kvisene. Du kan ikke forandre hormoner kvinne. 1
Gjest Hannee Skrevet 1. mars 2012 #11 Skrevet 1. mars 2012 La han være i fred, og si at du kan kjøpe krem til han om han selv ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 Benzoylperoxid er det første trinnet. Samt vasking. Basiron AC f.eks, inneholder nevnte stoff, og er reseptfritt. Du kan også bruke azelainsyre. Det er i Finacea (og diverse dyre hudkremer med peelingeffect, google azelaic acid). Så kombinerer man med clindamycinkrem (dalacin). Det er et antibiotikum, og det må du til legen for å få. Går ikke det, prøver du et tetracyclin i hudkrem. Så kan du i tillegg spise antibiotika, som erythromycin (abboticin, ery-max) eller clindamycin. Går ingen av disse tingene, kjører du på med isotretionin. Det tror jeg fastleger velger å la hudlegene administrere. Det kan gi fosterskader og skal derfor ikke brukes på jenter på tjukka. Ts her! Dette var kanskje litt voldsomt med tanke på at han bare får et par kviser om gangen. Hadde han hatt ansiktet fullt og vært veldig plaget hadde jeg selvfølgelig tatt han med til lege.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Jeg husker at jeg som tenåring syntes at det var superekkelt med gutter som gikk rundt med gule kviser. Det sies at man ikke skal klemme ut kviser,men jeg har klemt en del og aldri sett noen arr. Men så er jeg forsiktig og passer på å vaske hender først. Kommer til å få krupp hvis noen av barna her i huset har tenkt til å gå rundt med gule kviser, da blir det rett til hudpleieren. Ts her! Ikke sant!!! Gule kviser er jo kjempeekkelt, og siden han ikke vil klemme selv gjør jeg det! 1
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 Imponert over at han finner seg i det.. jeg har sønner med kviseproblemer. KRAFTIGE kviser. De lever godt med det akkurat som kompisene, vasker tidvis med såpe beregnet for denslags og det er det. De rager en meter over hodet på meg og gudnåde om jeg kom og skulle pille dem i fjeset... Den ene har skjegg type Shaggy fra tegnefilmen Scooby Doo og langt raggete hår i tillegg. Og du synes et par kviser ser ekkelt ut.. gled deg til han kommer hjem skinna med kottiser på størrelse med en skobørste, ringer i øret og skinnjakke med Motorhead på ryggen... Legg av hønsemor. Du tråkker over grenser med det der. 11
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #15 Skrevet 1. mars 2012 Jeg hadde ikke likt at andre plukka meg i ansiktet uten at jeg ville det sjøl , og ihvertfall ikke av morra mi! 9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 Jeg er helt uenig med resten her. Ok, å pille på ansiktet hans er kanskje å gå litt langt - men ta fatt i hudproblemene tidlig! Arr etter kviser er det mulig å få om det blir ille, uavhengig om man klemmer på det eller ikke, og det vil jo ikke gå over etter puberteten... Jeg har selv hatt hudproblemer, og skulle ønske jeg tok tak i det tidligere (altså ikke bare kjøpte kremer på vita, apotek etc, uansett pris er det få som hjelper), selv om det ikke er så ille på meg. Det eneste som hjalp, og som jeg vil anbefale alle å gjøre, er å kontakte hudlege. Jeg fikk en enkel krem, som jeg skulle ta på èn gang om dagen, og la være på over natta, vaske ansiktet om morgenen + fuktighetskrem spesielt laget til å brukes sammen med uttørkende krem (altså det som hjelper mot kvisene). Det var enkelt og greit, virket utrolig bra, og virkningen kom fort. Som sagt, anbefaler deg ikke å la det være! Han vil nok angre på det selv og, om han ender opp som en 30-åring dekket av arr i ansiktet. De effektive og trygge produktene får man hos hudlege, så dra dit. Dekkstift hadde jeg ikke satset på, om noen på skolen legger merke til slikt, er det lett å bli mobbet/ertet for det. Men skjønner godt at du vil klemme ut kvisene, det har jeg alltid gjort selv. Om det blir rødt i området rundt lenge eller ikke, bryr jeg meg ikke om, for det finnes ikke noe eklere enn gule (eller grønne!!) kviser 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 hele slekta våres har helt ekstreme kvisproblemer, ingen kremer eller piller, fra leger eller hudpleiere har hjulpet for noen av oss, men så ved et "uhell" oppdaget vi at laktacyd. vet ikke om det bare våres familie som har så bra effekt. den kommer med eller uten parfyme. den er fantastisk og genial og reddet oss. 1
siine Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Først håper jeg du har satt deg ordentlig inn i hva som er gode produkter, for meg som fikk clerasil hos moren min, ble alt bare verre. Så de som sier md formulations er jeg enig med, men i utgangspunktet vil jeg latt han være i fred.
Pannekakehore Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Man gir da ikke antibiotika ved vanlige tenåringskviser! Hva er en "vanlig tenåringskvise?" Er det en no true scotsman?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 sånne svarte prikker går ikke ove av seg selv. dem forblir der og det er ekkelt. kjenner voksne folk som går rundt med svarte prikker i ansiktet og fyy såå ekkelt. knip dem ut for all del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå