Gjest lurer på Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Var hos fastlegen for nesten tre uker siden grunnet endringer i et bryst. Fikk beskjed om å komme tilbake om 4-5 mnd. Er en ung kvinne på 23 år med brystkreft hos flere i familien. Jeg sliter veldig med å gå å vente. Får ikke sove, vil ikke kle av meg eller dusje. Holder på å bli sprø. Har ringt tilbake til legekontoret, men de mener det ikke er noe å gjøre, med mindre brystet endrer seg mer iløpet av de neste månedene.... Er det noe jeg kan gjøre selv? Legen sa at jeg er for ung til at mammografi har noen "effekt".
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Endringer? Hvilke endringer? Og det stemmer at mammografi har liten effekt på kvinner med fast brystvev, men der brukes det ultralyd i stedet. Har du mulighet til å gå privat?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Ja, jeg har mulighet til å gå privat. Men det virket ikke som om det fantes noe alternativ til å vente?
Violetsky Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Det der høres veldig spesielt ut! Jeg var hos legen fordi jeg følte forandringer i ene brystet, legen kjente litt og sa at det mest sannsynlig ikke var noe farlig. Men legen henviste meg likevel til videre undersøkelse på sykehuset slik at jeg skulle slippe å bekymre meg. ca 4 uker sener ble jeg kalt inn til ultralyd. Jeg var 24 år. Og ja, det var ikke noe farlig
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Ja, jeg har mulighet til å gå privat. Men det virket ikke som om det fantes noe alternativ til å vente? Gå privat, eller til en annen lege. Dette høres ikke normalt ut, slike ting skal utredes. Jeg har veldig faste bryster, og de måtte styre litt for å få til mammografien, siden kulen også satt helt inntil kroppen, men de fikk det jo til. Får man ikke tatt mammografi er fortsatt ultralyd/celleprøve mulig. 1
Gjest Ts Skrevet 1. mars 2012 #6 Skrevet 1. mars 2012 Hmm.... Så rart at han ikke nevnte det. Det ene brystet mitt gikk fra å være hardt (normalt for meg) til løst og har fått et slikt søkk. Jeg stoler veldig på legen min så vil ikke bytte. Men jeg bekymrer meg så fært at det er ille! Hvor kan jeg ta ultralyd privat da? Kan jeg ringe sykehuset her og forklare for så å slippe henvisning?
Gjest Ts Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 Håper virkelig på svar. Bare gråter og er deppa....
Snøvott Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Jeg fatter ikke at legen din ikke henviste deg til ultralyd med en gang, særlig med tanke på at du har brystkreft i familien. Ikke gi deg, vær så snill! Mas på legen din, om han nekter å høre på deg må du få det ordnet privat. Et kjapt nettsøk burde være nok til å finne et privat tilbud nær deg. 2
Gjest Ts Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Jeg ringte tilbake og fikk mast meg til å ta blodprøver. Jeg bor en halvtimes kjøring utenfor Oslo. Kan jeg bare ringe de selskapene som driver med røngten, mammografi osv og høre om jeg kan få tatt ultralyd? Eller må det være en spesialist? Jeg har stresset og nesten ikke sovet på tre uker og føler jeg ikke klarer å tenke....
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 www.volvat.no Flinke på kvinnehelse, og reklamerer med kort ventetid.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #11 Skrevet 7. mars 2012 Jeg tenkte meg virkelig ikke om, selvfølgelig burde jeg jo tenkt på Volvat! Fikk brev om at blodprøvene mine var normale, så ble litt i tvil på om det er vits i å bestille ultralyd. -Ts
Gjest Ts Skrevet 11. mars 2012 #12 Skrevet 11. mars 2012 Volvat sa rett ut at det egentlig ikke var så mye vits da man ikke har noe å sammenlikne med..... Itilegg var det fire ganger så dyrt som jeg trodde og har ikke råd....
Gjest Ungjente Skrevet 11. mars 2012 #13 Skrevet 11. mars 2012 Men er det sånn at hvis blodprøvene sier at alt er bra så er man helt frisk?
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2012 #14 Skrevet 11. mars 2012 Da er det sannsynligvis ingen ting, men helt sikker kan du jo ikke være. Ring til legesekretæren på legekontoret ditt under telefontreffetiden og be om å snakke med en annen lege som vil henvise deg videre. Eventuelt ring til kreftforeningen å be om råd. Jeg syntes det er litt rart at de ikke tar det seriøst når du har et søkke i huden (var det ikke det du skrev?) Ikke for å skremme deg,men akkurat det bør du forklare legesekretæren og/eller kreftforeningen nårdu ringer de. Her ser du hvorfor: http://www.lommelegen.no/artikkel/symptomer-p%C3%A5-brystkreft Ring eventuelt rett til sykehuset, men ikke gi deg. Lykke til!
Gjest Ts Skrevet 11. mars 2012 #15 Skrevet 11. mars 2012 Okey, takk for svar. Vil ikke mase for mye på legen av frykt for ikke å bli tatt seriøst....
Gjest Ts Skrevet 12. mars 2012 #16 Skrevet 12. mars 2012 Har prøvd legesekretæren og hun sa seg i enig med legen. "du er så ung, og vi venter og ser" Har de siste dagene lagt merke til en føflekk på det "vanlige" brystet, som har endret seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå