hanne92 Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Hei! Jeg drar til Egypt, sharm el sheik, med kjæresten og to venner om en drøy uke, og lurte på hvilke tips dere har? Utflukter som er verdt å få me seg, prisnivå, pruting, tips, gode restauranter osvosv? Hadde satt veldig pris på gode svar! På forhånd takk Endret 1. mars 2012 av hanne92
Betty2 Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Vet ikke hvor i sharm du skal. Men utflukter jeg kan anbefalle, atv kjøring i ørken, Dykking (evt snorkling) hvis du skal være der i mer enn 1 uke, så kan jeg anbefalle en tur til kairo og pyramidene. Den eneste resturanten jeg likte der nede var onion (eller noe slik) og pizza hut. de andre lokale resturantene vi gikk på. så prøvde de å svindle oss hver bidige gang. Pruting er på de alle fleste stedene absolutt et must, og ikke vær redd for å spille litt hard. vær forberedt på mas med en gang dere forlater hotellet. og ikke delta på utflukter som ikke er i regi av reise selskap eller hotellet. 1
Gjest navnelapp Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Egypterane er innpåslitne, men dei har humor. Å tulle med dei er den sikraste vegen til å få ein god tone, dei er nokre masekråker til dei forstår at du er eit tenkande menneske som ikkje kjøper alt berre du får det trykt tett nok opptil nasa. Ikkje begynn å prute på noko du ikkje veit om du vil ha. Kom dokke ned til sjøen. Vi budde på stranda sist vi var der, og det var fantastisk. Dei billige hotella ligg langt innpå platået, og du må i buss eller i taxi for å kome deg til sjøen. 1
hanne92 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2012 Takk for svar :-) Hvordan er prisene der nede, for eksempel for midag ute, øl, drinker, taxi? Skal bo på et hotell som heter oriental rivoli, det ligger i naama bay.
Betty2 Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 sist jeg var der, så hadde vi allinc, så er litt vage på mat/drikke priser, men mener å huske at du fint kunne få en middag og drikke til under hundre lappen, kom selvfølgelig litt an på hvor mann gikk. Starbucks ligger på omtrent samme pris nivå som resten av europa, Pizza hut like så. Taxiene skal dere være litt obs på, de skyr INGEN midler for å tjene litt ekstra penger. Forhandle frem en skammelig lav pris, FØR dere setter dere inni, tell nøye igjennom pengen til sjåføren, før han får dem, og tell gjerne høy, slik at alle i taxien får det med seg. Ikke kjøp noe fra taxien eller bli kjørt til steder taxi sjåføren ønsker, som dere ikke vet om. Hvis Hotelle har eget limousin service, vil jeg anbefalle å bruke dem. vi hadde det på våres hotell, det var fast pris uansett, og mann kunne avtale hente tidspunkt når mann ble sluppet av, evt ringe hotellet og de sendte en bil. disse var ordentlige mennesker, og fikk hotellet klager på dem, så så vi ikke noe til disse menneskene resten av ferien. Når dere bor i nama bay, så skal dere i grunn klare dere uten taxi, men vi bodde rett utenfor, ca 10 min å kjøre til nama bay, taxi prisen på hotellet sine biler, lå på rundt 30-40 kr. taxi i gatene var betraktelig dyrere, men dissa MÅ du prute ned.
hanne92 Skrevet 6. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 6. mars 2012 Takk for svar! :-) Lurer på en ting til, vi må ha visum i egypt, dette betales på flyplassen ved ankomst etter som jeg har forstått (reiser ikke charter, har bestilt fly og hotel hver for seg) . Lurer på om noen vet hvilken valuta dette skal betales med, US dollar, egyptiske pund eller euro?
Betty2 Skrevet 7. mars 2012 #7 Skrevet 7. mars 2012 Vi betalte i Egyptiske pund, men mann kan også betale i USD
hanne92 Skrevet 8. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2012 Ok, var nede i banken for å ta ut egyptiske pund, dette var tydeligvis ikke mulig i Norge, så regner med jeg får bruke USD da! Tusen takk for svar, 3 dager til avreise, cant wait! Dersom noen har noen utflukter å anbefale i sharm, hadde jeg blitt veldig takknemlig, blir nok kameltur i ørkenen, båttur med dykking og snorkling i alle fall.. Er veldig glad i dyr, spesielt dyr som ikke er å se i Norge, så om noen kunne anbefalt en dyrepark ol. hadde jeg blitt overlykkelig
siine Skrevet 13. mars 2012 #9 Skrevet 13. mars 2012 Marthe Borge har skrevet en veldig god reiseguide om stedet ; http://martheborge.blogg.no/1329407687_reiseguide__sharm_el_.html
CathFoto Skrevet 13. mars 2012 #10 Skrevet 13. mars 2012 Ok, var nede i banken for å ta ut egyptiske pund, dette var tydeligvis ikke mulig i Norge, så regner med jeg får bruke USD da! Tusen takk for svar, 3 dager til avreise, cant wait! Dersom noen har noen utflukter å anbefale i sharm, hadde jeg blitt veldig takknemlig, blir nok kameltur i ørkenen, båttur med dykking og snorkling i alle fall.. Er veldig glad i dyr, spesielt dyr som ikke er å se i Norge, så om noen kunne anbefalt en dyrepark ol. hadde jeg blitt overlykkelig Du kan ta ut egyptiske pund i minibank på Gardermoen. 1
Wonders Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 ikke glem å bestille egyptisk vin når du spiser, skikkelig god Sharm er veldig anderledes fra resten av reisemålene i Egypt og det kan ikke sammenlignes. KOS DERE
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 Jeg skal til El gouna i slutten av mars, men en venninne av meg fortalte at de ikke solgte vin på hotellet fordi det er et muslimsk land. Kan man kjøpe vin/alkohol på restaurantene utenfor hotellet? Ved havnen for eks?(en "by" rett ved hotellet) eller er alkohol no-no overalt?
CathFoto Skrevet 15. mars 2012 #13 Skrevet 15. mars 2012 AB: Som regel har hotellene alkohol, også mange restauranter i turistområdene, men ikke vanlig i butikker osv.
hanne92 Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 22. mars 2012 TS her. Kan skrive litt om min opplevelse av Sharm el sheikh, kanskje det kan være nyttig for andre. Vi ankom flyplassen å hadde ikke booket buss til hotellet, så vi måtte lete etter taxi. Vi betalte 150 egp til hotellet, da vi dro hjem betalte vi 50 egp, altså taxisjåførene som står på flyplassen er dyre og må prutes ned. Vi ankom hotellet og insjekk gikk veldig fint. Egyptere er veldig hjelpsomme, og hjelper deg med hva enn det skulle være, men pass på, de forventer også tips når de hjelper deg. Vi brukte som hovedregel at 10 egp (tilsvarer ca 10 kroner) var ok å gi i tips, noen ganger ga vi 5, noen ganger 20, men som regel 10 egp. Taxitur fra hotellet vårt oriental rivoli (veldig flott hotell forresten, kan bookes billig gjennom hotels.com) til naama bay kunne prutes ned til 15 egp, da betalte vi ofte 5 egp i tips også (dersom sjåføren kjørte fint). Naama bay er masete, skikkelig masete, men det er bare til å ignorere maset å gå bestemt mot der du skal. Vi spiste midag i naama bay hver kveld. Våre favorittsteder ble hard rock café og TGI Fridays (serverer ikke alkohol). KFC og MC donalds ble mye brukt til nattmat. For å unngå å bli dårlig i magen brukte vi antibac, det er ikke maten der nede som er dårlig, det er pengene, de er rene bakteriebomber, så smør deg med antibac hver gang du har vært borti penger. Utflukter vi hadde var kamelridning i ørkenen (en opplevelse helt uten like, det var kjempegøy) og båttur med snorkling til tiran island som også var fantastisk. Skal du kjøpe alkohol må du dra til noe lignende vinmonopol i norge, supermarkedene der nede selger ikke alkohol. Hotellets resturant og bar selger alkohol, det samme gjelder de fleste resturanter. prisene på alkohol er skremmende lik norske priser. En øl ute kostet som regel 30 egp og en drink 50-80 egp. prisene på mat ute var lave, kunne få en fin midag med forett og drikke til under 100 lappen! En stor burger på Fridays kostet 55 egp, en Biff kostet rundt 60 egp. Håper dette hjalp noen! :-)
hjertesukka Skrevet 22. mars 2012 #15 Skrevet 22. mars 2012 Enda et tips, selv om du snart er tilbake. Når det gjelder alkohol, så er det ikke alle restauranter som har det, unntatt på hotellene. - Vi ble skikkelig overrasket på julaften da vi kom til DEN flotte restauranten, og oppdaget etter at vi hadde bestilt maten at de hadde ikke vin. Men kelneren sa at vi kunne tatt vinflasker med oss!! Det gjorde vi på nyttårsaften.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå