Rembrandt Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Hei, jeg skal ha eksamen i norsk og i den anledning lurer jeg på om hvilken av sjangerne er enklest å skrive? Artikkel, kåseri eller essay? Gi gjerne eksempler på opppbyggingen , takk....
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #2 Skrevet 1. mars 2012 Slå opp i boken din? Hvor har du vært i timen? 4
dobbeltisolert Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Alt dette er jo relativt i forhold til kva DU er vane med å skriva. Eg tykjer artikkel er kjekkast og enklast og skriva, med likar å prøva meg på kåseri og essay. Oppbygning finn du vel i Norskboka di, vil eg tru. Eit tips. Er lurast og ta den oppgåva/sjangerer som færrast mogleg vil ta. Viss du mestrar den bra vert det betre karakter.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Jeg foretrekker å skrive i artikkelform, andre liker best novelle, essay, kåseri o.s.v. Kåseri kan være vanskeligere å gjøre bra skriftlig, men kan være lettere om det fremføres muntlig. Du må nesten tenke over hva du foretrekker selv og også hva du er flink til, hvilket valg du tror du har sjanse til å få best karakter på. I tillegg kan jo temaet være med på å avgjøre hva som vil være det beste valget. Å skrive en artikkel eller et kåseri om et tema du er usikker på, vil ikke være lurt. Vet ikke om det er slik at det er flere tema å velge mellom evt. Jeg har f.eks aldri skrevet ei god novelle, mens artikler får jeg godt til.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #5 Skrevet 1. mars 2012 Det vanskeligste å skrive er vel kåseri, fordi det er ment å skulle leses opp og ikke leses av papir. Jeg synes essay er enklest av de, føler man står litt friere da enn artikkel.
Ego Skrevet 2. mars 2012 #6 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes kåseri var det enkleste og morsomste, så man er helt klart veldig forskjellig :gjeiper:
Rembrandt Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2012 Ja, kåseri virker litt abstrakt for meg, mens artikkel er den klassiske stilen og essay betyr som alle vet forsøk. Du bare leker med tankene og trenger ikke å ha en klar konklusjon, men få leseren til å reflektere over det, kanskje mer bruk av ironi.... jeg vet ikke, men tror jeg vil lese mer om oppbygging av artikkel og essay. noen som kan gi gode forslag til oppbygging av artikkel og essay..?
Gjest Solsmil Skrevet 2. mars 2012 #8 Skrevet 2. mars 2012 Det kommer jo helt ann på deg. Jeg liker essay best,helt klart. Og jeg synes det er lettest å skrive, men jeg vet mange ikke liker det i det heletatt. Det er noe du må finne ut selv.
Belle de Jour Skrevet 2. mars 2012 #9 Skrevet 2. mars 2012 Dette er nok veldig individuelt. Jeg syntes kåseri var enklest, siden det falt meg så naturlig. Artikkel syntes jeg var like enkelt når jeg fikk dreisen på det. Husker jeg ofte fikk kritikk på at artiklene mine ble essay, mens essay ble kåseri Essay syntes jeg var vanskeligst, det ble litt mellomting mellom kåseri og artikkel. Men for min del var mye avhengig av oppgaveteksten.
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2012 #10 Skrevet 2. mars 2012 Av disse sjangrene ville jeg valgt essay eller artikkel. Som andre har nevnt, kåseriet er mer muntlig i formen, og jeg synes det er krevende å lage en tekst som er like god skriftlig som muntlig. En artikkel er "ryddig" oppbygget med en innledning der man presenterer problemstillingen, en hoveddel der man legger fram argumenter for og imot på en logisk og saklig måte (rett og slett "svarer på oppgaven"), og en avslutning (oftest i form av en konklusjon). Da jeg gikk på videregående likte jeg analyse av sakprosa best.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2012 #11 Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes artikkel er greiest, men kåseri og essay er kanskje morsommere å skrive. Risikoen for å bomme og bli misforstått er nok størst i kåseriet.
Rembrandt Skrevet 5. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2012 Har dere linker til gode kilder som forteller hvordan en god artikkel og essay skal settes opp=? en modell? et eksempel?
Gjest Katten. Skrevet 5. mars 2012 #14 Skrevet 5. mars 2012 En utrolig enkel modell for artikkel er: Innledning Argument for Argument i mot Nytt argument for Argument i mot Konklusjon
Gjest mari kontrari Skrevet 6. mars 2012 #15 Skrevet 6. mars 2012 Jeg pleide å syns at kåseri var letteste i form av å gå raskt og flytende å skrive, vel og merke dersom det var et tema jeg hadde litt kunnskap og meninger om. Har som regel fått best uttelling for artikler - der kan man mer jobbe seg frem etter en oppskrift, mens kåseri tror jeg man må ha litt talent for for å få toppkarakter. Essay kan være vanskelig å treffe sjangermessig. "Oppskrift" på de ulike formene finner du i norskbøkene, eventuelt ved å bruke oppslagsverk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå