Karief89 Skrevet 1. mars 2012 #1 Skrevet 1. mars 2012 Når jeg lager koteletter marinerer jeg dem med hjemmelaget marinade, som jeg lager av et krydder som heter tocino som jeg kjøper på en asiatisk matbutikk, hvitløkspulver og litt grillkrydder, og olje. Men når jeg skal steke dem legger jeg de rett i ovnen, for hvis jeg har de i en stekepanne først syns jeg mye av krydderet forsvinnet, og blir brent. Men på alle oppskrifter jeg leser står det at de skal stekes i stekepanne først. Hvorfor? Hvordan gjør andre det?
Kladd Skrevet 1. mars 2012 #3 Skrevet 1. mars 2012 Er det ikke for å "lukke" kjøttet, slik at det holder seg saftig?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #4 Skrevet 1. mars 2012 Når jeg lager koteletter marinerer jeg dem med hjemmelaget marinade, som jeg lager av et krydder som heter tocino som jeg kjøper på en asiatisk matbutikk, hvitløkspulver og litt grillkrydder, og olje. Men når jeg skal steke dem legger jeg de rett i ovnen, for hvis jeg har de i en stekepanne først syns jeg mye av krydderet forsvinnet, og blir brent. Men på alle oppskrifter jeg leser står det at de skal stekes i stekepanne først. Hvorfor? Hvordan gjør andre det? Par minutter på hver side i stekepanna, slik at de holder seg saftige og gode. For hvis de er stekt kjapt på varm panne først, slik at de får en stekeskorpe som holder alle de gode saftene inni - så smaker de 1000 ganger bedre enn de som har blitt lagt rett i ovnen. Bare test neste gang - sleng et par rett i ovnen slik du pleier og ta et par i stekepanna først. Ha varm panne og gi de et par min på hver side, så sett de i ovnen til de er gjennomstekte...
Karief89 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2012 Takk for svar! Skal prøve neste gang med noen i panna først
Karief89 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2012 Og jeg anbefaler alle å prøve tocino, det er kjempegodt til koteletter!
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 du kan jo ha på litt mer marinade før du setter den i stekeovnen.siden mye av marinaden faller av i stekepannen er nok det et lite tips
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Blir det brent, så har du på hvor sterk varme.
hulaboer Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Er det ikke for å "lukke" kjøttet, slik at det holder seg saftig? Trodde dette var en myte.
Zzyzx Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Trodde dette var en myte. Det er helt riktig. Man lukker ikke inne kjøttsaften ved å svi kjøttet, den effekten oppnås ved å hvile kjøttet før man skjærer i det. Det man er ute etter ved å steke kjøttet sånn er en Maillard-effekt. Det har veldig mye å si for smaken. På marinerte kjøttvarer er det ofte slik at diverse ingredienser i marinaden vil svis lenge før Maillard-effekten inntrer på kjøttet. Men der skal også marinaden være en faktor i å oppnå riktig smak, så det er ikke sikkert det er nødvendig med stekeskorpe først.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå