Gå til innhold

Hebraisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å studere hebraisk og det er morsomt men vanskelig! Første gang jeg prover meg på et språk med et annet alfabet enn det latinske... Noen andre? Gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har nettopp begynt å studere hebraisk og det er morsomt men vanskelig! Første gang jeg prover meg på et språk med et annet alfabet enn det latinske... Noen andre? Gode råd?

Prøvde meg for en masse år siden. Det var et heller useriøst kurs (type Friundervisningen el.l.) der deltagerene var mer opptatt av å drikke kaffe enn å lære språk.

Men det var en veldig interessant opplevelse å lære et nytt alfabet og lese omvendt vei. Var overrasket over at det gikk an å lære noe. Lærte bare noen få ord og setninger, men det hadde vært morro å prøve igjen, eller et tilsvarende fremmedartet språk. Hvor lærer du? (Har forsøkt på flere forskjellige franskkurs siden, men jeg syns alle var fokusert på det muntlige og ikke særlig effektive. Er alle språkkurs bare "kos"?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagdrømmer

Oi, hvor er det du lærer det henn? Jeg har lett og lett etter språkkurs som tilbyr hebraisk, men aldri funnet noen :klo:

Jeg lærer selv et språk med et helt annet skriftsystem, og cluet er nok å kunne alfabetet 100%, og så deretter lære seg noen grunnleggende ord som du vet kan bøyes eller brukes på mange måter. Da går det iallefall enklere for seg når du må bruke fornuften for å forstå sammenhengen i tekster og ikke kjenner til alle ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her, tusen takk for svar begge to! Nå har jeg gått på kurs i to måneder (en gang uka) og det er litt vanskelig, men samtidig moro når man får det til. Noen av bokstavene ligner så veldig på hverandre! Uttalen synes jeg er grei, hvertfall når man får tak på ch-lyden.

AB, jeg har gått på ganske så seriose språkkurs selv, både i Norge og i andre land, så jeg vil si det er mange kurs som ikke bare er kos! Jeg vil si at de skolene som spesialiserer seg på et språk antakelig er best - jeg fikk mye mer ut av italienskkurs på scuola d´italiano enn på friundervisningen, for eksempel.

Dagdrommer, jeg bor i et annet land enn Norge og tar kurset her, så jeg kan dessverre ikke hjelpe... Du har helt rett med det å kunne/pugge alfabetet, det hjelper veldig! Hvilket språk er det du holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Trådstarter igjen, ville skrive en ny liten oppdatering, etter litt under fire måneder. Jeg går jo bare en gang i uka, i 75 minutter, så fremgangen er jo ikke så stor, men jeg kan hvertfall lese alle bokstavene, jeg har fått med meg en del regler om trykk osv., så jeg kan hvertfall lese/uttale stort sett alle ord. MEN ordforrådet er jo fortsatt veldig begrenset, så det skal jeg begynne å jobbe mer med. Vi er ferdig med nivå 1 i slutten av mai så jeg burde lese på egenhånd i sommer for å få med meg flere ord og faktisk kunne snakke litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...