Gå til innhold

Pedigree Dogs Exposed, 3 years later.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For dere som ikke har sett den orginale Pedigree Dogs Exposed, anbefaler jeg dere å gjøre det først.

http://www.youtube.com/watch?v=GhXHFOrBbEc&feature=related

Nå har de laget en ny en, 3 år senere.

Red: De opprinnelige videoene ble slettet. Her er både den som ble laget for 3 år siden, og den nye. Spol til 53 minutter dersom du har sett den første.

http://www.youtube.com/watch?v=_qjkErdashM

Det er så forferdelig trist at vi mennesker ødelegger flotte hunderaser. Vi dreper dem, litt av gangen. Gjør dem sykere og sykere, folk lukker ører og øyne og driter i hele helsa på bikkja. Jeg blir rett og slett forbanna.

Endret av Bobler
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er en Pedigree Dog egentlig?

Skrevet

Hva er en Pedigree Dog egentlig?

Rasehunder.

Pedigree er stamtavle. Så en Pedigree dog er en reinraset hund da, med stamtavle :)

Skrevet

Fy faen så fælt det var å se de hundene som lå å rista og klikket helt :tristbla:

Skrevet

Tusen takk for at du delte dette. Jeg har sett den første filmen tidligere (delen med cavalieren som ligger og vrir seg og hyler er noe av det jævligste jeg har sett). Skal se de andre også.

Skrevet

Tusen takk for at du delte dette. Jeg har sett den første filmen tidligere (delen med cavalieren som ligger og vrir seg og hyler er noe av det jævligste jeg har sett). Skal se de andre også.

Jeg syntes det er viktig å dele slike ting videre. Jeg deler de på facebook også.

Hvis jeg kan få ÈN person til å se dette, så har jeg ihvertfall muligens fått en person til å se og forstå galskapen som holder på.

Kanskje jeg får en fremtidig valpeeier fra å kjøpe en Engelsk Bulldog eller en Cavalier. Eller at jeg får en Boxereier til å forstå at kanskje h*n bør helsesjekke hunden før den parres siden den er så snill og grei.

Disse videoen slenger sannheten i trynet på folk, og det er viktig. Har prøvd å snakke med b.la Schæfer-eiere, en Mopse-eier, tre Cavalier-eiere og en Shar-Pei eier. Det er som å snakke til en vegg. De nekter å innse realiteten, og de bare lukker øynene. En ting er at DERES hund er frisk, men å nekte for at rasen er syk blir så ufattelig dumt..

• Liker 3
Gjest Survival
Skrevet

Jeg har ikke sett filmene (har lyst, men er utrolig følsom når det kommer til dyr og vil nok både gråte og hyle), men utfra det du skriver kan jeg tenke meg litt til hva det handler om. Og fantastisk bra at du tar opp dette temaet.

Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan være så egoistiske og selvsentrerte. Det er greit at mennesker velger å ødelegge seg selv, men å ødelegge hjelpsomme, sårbare, uskyldige dyr er bare uetisk og GALT.

• Liker 2
Skrevet

Jeg så den første filmen da den kom ut, og jeg må si jeg ble skuffet over å se at så lite er gjort på 3 år.

Dagens engelske rasehunder ser ut som groteske karikaturer på grunn av innavl og atter innavl (bevisst utført), og fortsatt gis det hundeshow-priser til dyr som knapt kan gå eller se, har dødelige nyre- eller hjernesykdommer, store pusteproblemer osv. osv.

Grrr.

• Liker 1
Skrevet

Dette gjelder alle "renrasede" dyr. Også katter. Det er en skam at det faktisk går an å holde på slik. Folk som driver med oppdrett av slike dyr skulle vært straffet. Gjerne fengsel.

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke sett den nye dessverre, men har sett den gamle.

Jeg tviler på at folk angriper tervueren/groenendael eiere fordi de har valgt raser som er utsatt for å utvikle stress og epilepsi. Eller folk som har toller, ettersom rasen er kjent for å være drittbikkjer mentalt og mange avlives på grunn av det. Jeg tviler også på at noen angriper grand danois eiere fordi at de har valgt en rase med gjennomsnittlig levealdrer på 8 år og som risikerer å dø i ung alder av hjerteproblemer forårsaket av den enorme størrelsen.

Hva skiller egentlig disse rasene fra mops, bulldog, boxer osv? Har de ikke noen store nok fysiske defekter til å bli kritisert og angrepet?

Hva er verre med at boxere er utsatt for epilepsi, spondolyse, pustebesvær, aortastenos, allergier og HD enn at pudler er utsatt for patella luxation, PRA, feilstilte øyenhår, SA, addison, HD, allergier og epilepsi? (bruker puddel som eksempel ettersom den har mer å stri med, men allikevel ikke ble nevnt, med mindre jeg husker feil.)

Får hundene automatisk dårligere livskvalitet når de har et litt spesielt utseende?

Det finnes friske bulldoger, mopser, boxere, schæfere, shar peier og cavalierer som er like funksjonelle som en hvilken som helst annen rase.

Jeg vet om bulldoger som har gått lydighet i en varme som andre ”normalt” bygde hunder hadde problemer med. Jeg vet om cavalierer og mopser som er friske som en fisk og schæfere som er NUCH uten at de har noen fysiske defekter.

Men jeg benekter ikke at disse rasene er utsatt for en god del sykdommer. Jeg har sett bulldoger som knapt kan gå til postkassen uten å falle om. Cavalierer og mopser som er så syke at det eneste rette har vært å avlive dem. Og schæfere som er fulle av allergi og hvor hasene bare henger og dingler.

De fleste raseklubbene og seriøse oppdrettere fokuserer mye på de problemene rasen sliter med og jobber for å få bukt med dem. Det er bare å titte innom for eksempel Norsk Boxerklubb, og se på avlskravene de har.

Men det er klart, når en rase er populær er det mange useriøse aktører som er på banen. Selv om de seriøse oppdretterne selger friske hunder, kommer det jo alltid til å være en stor del av valpekjøperne som handler hos de mindre seriøse oppdretterne.

Bare for å ha det sakt, - jeg forsvarer overhode ikke avl på syke hunder på noen måte. Det jeg vil ha fram er at hunder med enkelte deformiteter kan ha et helt og holdent verdig hundeliv.

• Liker 3
Skrevet

Alvorlige sykdommer og defekter er ille, uansett om det er hos en toller eller en bulldog. Selv om rasene med ekstremt utseende er de slikt er lettest å se det på, så er jo også cavalier tatt med i første film, en rase som jo regnes som "normal" og veldig søt.

Jeg har lest en svært interessant bok om hunders historie og atferd ("Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior and Evolution" av Raymond Coppinger). Her tar forfatteren opp en svært tankevekkende påstand:

De fleste hudderaser av i dag (spesielt de mer kjente og populære) har en veldig liten og begrenset genepool. Ofte basert på at rasen i moderne utgave stammer fra en håndfull individer, kombinert med innavl og matatoravl. Det gjør at uansett hvor seriøse oppdretterne er, og kun avler på friske individer, så vil rasene forringes og bli dårligere over tid, fordi genepoolen er for svak og for liten.

Det eneste som kan redde rasene og gjøre dem friskere er, ironisk nok, den forhattende blandingshundavlen. Dvs, få inn andre hunderaser i avlen for å tilføre nye gener og mer mangfold. Dette blir jo også tatt opp i den første dokumentaren. Jeg husker ikke nøyaktig hvilken hunderase det var snakk om, men en av de mer populære hadde så begrenset genepool (jeg finner ikke et godt norsk ord!) at hadde det vært snakk om en vill art, så hadde den blitt ansett som utryddingstruet!

Dette er svært tankevekkende, og jeg er interessert i om det finnes seriøs forskning som kan si noe annet. Selv er jeg redd forfatteren har rett.

• Liker 2
Skrevet
Får hundene automatisk dårligere livskvalitet når de har et litt spesielt utseende?

Hvis utseendet er avlet frem over lang tid - ja. Da er det nemlig ofte innavl med i bildet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en Cavalier som lå og hylte av smerte akkurat som denne. SM var de og han måtte avlives pga smertene. Helt for jævlig!!! Og til opplysning skryter oppdretter at hans far har over 100 avkom...

Skrevet

Har ikke rukket å se dokumentaren ennå, men har diskutert temaet litt inne på Dyreprat. Der er det flere som mener at raseforbud muligens er eneste/beste løsningen mot de verste rasene, som f.eks. engelsk bulldog.

Jeg synes det er flott med forskjellige raser som dekker forskjellige behov og "smaker", men når raseavlen går på helsa løs er det noe galt. Kan ikke fatte og begripe at raser med så ekstrem anatomi som f.eks. den engelske bulldogen og mopsen har skal få bli avlet videre på.

Men så er det jo også raser som ser friske ut, men som likevel ikke er det. Som f.eks. tolleren med sin ekstremt lille genpool. Da synes jeg, selv om det er litt å "banne i kirken" i følge visse raseentusiaster, at beste løsningen ofte kan være å blande inn andre liknende raser i en viss periode for å få inn friskt blod og utvide genpoolen. Nå er ikke jeg oppdretter eller biolog, men etter det jeg har lest og hørt om teamet høres det ut som en fornuftig løsning.

Nei, alt for mange mennesker tenker for mye på sine egne preferanser og for lite på dyrenes ve og vel - også innser de det ikke selv en gang.

• Liker 1
Skrevet

Får ikke sett den nye dessverre, men har sett den gamle.

Jeg tviler på at folk angriper tervueren/groenendael eiere fordi de har valgt raser som er utsatt for å utvikle stress og epilepsi. Eller folk som har toller, ettersom rasen er kjent for å være drittbikkjer mentalt og mange avlives på grunn av det. Jeg tviler også på at noen angriper grand danois eiere fordi at de har valgt en rase med gjennomsnittlig levealdrer på 8 år og som risikerer å dø i ung alder av hjerteproblemer forårsaket av den enorme størrelsen.

Hva skiller egentlig disse rasene fra mops, bulldog, boxer osv? Har de ikke noen store nok fysiske defekter til å bli kritisert og angrepet?

Hva er verre med at boxere er utsatt for epilepsi, spondolyse, pustebesvær, aortastenos, allergier og HD enn at pudler er utsatt for patella luxation, PRA, feilstilte øyenhår, SA, addison, HD, allergier og epilepsi? (bruker puddel som eksempel ettersom den har mer å stri med, men allikevel ikke ble nevnt, med mindre jeg husker feil.)

Det finnes friske bulldoger, mopser, boxere, schæfere, shar peier og cavalierer som er like funksjonelle som en hvilken som helst annen rase.

Jeg vet om bulldoger som har gått lydighet i en varme som andre ”normalt” bygde hunder hadde problemer med. Jeg vet om cavalierer og mopser som er friske som en fisk og schæfere som er NUCH uten at de har noen fysiske defekter.

Men jeg benekter ikke at disse rasene er utsatt for en god del sykdommer. Jeg har sett bulldoger som knapt kan gå til postkassen uten å falle om. Cavalierer og mopser som er så syke at det eneste rette har vært å avlive dem. Og schæfere som er fulle av allergi og hvor hasene bare henger og dingler.

De fleste raseklubbene og seriøse oppdrettere fokuserer mye på de problemene rasen sliter med og jobber for å få bukt med dem. Det er bare å titte innom for eksempel Norsk Boxerklubb, og se på avlskravene de har.

Men det er klart, når en rase er populær er det mange useriøse aktører som er på banen. Selv om de seriøse oppdretterne selger friske hunder, kommer det jo alltid til å være en stor del av valpekjøperne som handler hos de mindre seriøse oppdretterne.

Bare for å ha det sakt, - jeg forsvarer overhode ikke avl på syke hunder på noen måte. Det jeg vil ha fram er at hunder med enkelte deformiteter kan ha et helt og holdent verdig hundeliv.

Det er vel heller det at folk velger bevisst raser som mops, boston terrier, boxer, etc. selv om de vet at det er syke raser som har for kort nese til å i det hele tatt puste ordentlig, det at enkelte velger eksteriør fremfor et friskt individ. Det skal ikke så mye til for å skjønne at disse rasene ikke er som hunder skal være. Får vondt hver gang jeg møter en overopphetet mops som man hører grynter og peser lang vei, og dette er vistnok søtt, og forsvares med at "det er slik rasen puster" Ingen frisk hund puster slik, og det gjelder alle hunder som bevisst blir avlet frem på denne måten.

Alle hunder kan bli stresset og utvikle eplepsi, og det er omtrent umulig å få tak i en rase som ikke kan utvikle sykdommer som grader av HD, Patella luksasjon, etc. pga uvettig avl gjennom åra, men hvorfor gå bevisst etter raser man vet sliter?

Anskaffer man seg en f.eks tervueren så er det absolutt ikke sikkert at det individet kommer til utvikle stress, angst og eplepsi, men går man og kjøper en boston terrier eller boxer, så vet de fleste at en så innovertrykt snute umulig kan være gunstig for hunden sin del, ei heller den korte ryggen.

At Grand Danois lever i gjennomsnitt mellom 6-8 år sier vel sitt, man avler jo ihjel hundene, og det er ingen tegn til forandring i det hele tatt...

Rettferdigjør det å skaffe seg en hund med åpenbare defekte feil med at andre raser også kan bli syke? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som kan redde rasene og gjøre dem friskere er, ironisk nok, den forhattende blandingshundavlen. Dvs, få inn andre hunderaser i avlen for å tilføre nye gener og mer mangfold. Dette blir jo også tatt opp i den første dokumentaren. Jeg husker ikke nøyaktig hvilken hunderase det var snakk om, men en av de mer populære hadde så begrenset genepool (jeg finner ikke et godt norsk ord!) at hadde det vært snakk om en vill art, så hadde den blitt ansett som utryddingstruet!

Dette heter kryssavl og det har vært åpnet flere ganger innen FCI å kryssavle enkelte raser for å utvide genpolen og/eller å få bukt med sykdommer.

Nå skal det igjen åpnes for kryssavl mellom enkelte raser, bla. de belgiske fårehundene på grunn av epilepsi og matadoravl (uten at jeg husker hvilke raser som er tillatt å krysse med hverandre).

Blandingshundavlen er forhatt for at de fleste som driver med det ikke har noen mål eller mening med avlen sin.

Du ser vel ikke at så mange klager på alaska husky (som er en ren blandingshund)? Dette er fordi de er avlet med et formål og oppdretterne legger ned arbeid i å få frem friske og velfungerende hunder.

Det er vel heller det at folk velger bevisst raser som mops, boston terrier, boxer, etc. selv om de vet at det er syke raser som har for kort nese til å i det hele tatt puste ordentlig, det at enkelte velger eksteriør fremfor et friskt individ. Det skal ikke så mye til for å skjønne at disse rasene ikke er som hunder skal være. Får vondt hver gang jeg møter en overopphetet mops som man hører grynter og peser lang vei, og dette er vistnok søtt, og forsvares med at "det er slik rasen puster" Ingen frisk hund puster slik, og det gjelder alle hunder som bevisst blir avlet frem på denne måten.

Men hvor er beviset på at alle hunder med inntrykket snute har pustebesvær? Jeg har møtt flere boxere, mopser og bulldoger som puster helt fint. Om alle hundene med inntrykket snute hadde pustebesvær, hvorfor har ikke disse det også?

Dette problemet har de også jobbet med innen den engelske bulldogavlen (tror de har avlet større nesebor, eller lignende), som har gjort at pusteproblemene på rasen har forbedret seg.

Men selvfølgelig, jeg er enig i at selv om ikke alle hunder med inntrykket snute har pustebesvær, så forsvarer det ikke å avle på de hundene som har pustebesvær, bare for at noen tror at ”det er slik rasen skal puste”.

Alle hunder kan bli stresset og utvikle eplepsi, og det er omtrent umulig å få tak i en rase som ikke kan utvikle sykdommer som grader av HD, Patella luksasjon, etc. pga uvettig avl gjennom åra, men hvorfor gå bevisst etter raser man vet sliter?

Alle hunder kan risikere å få de fleste sykdommer og gemyttproblemer, men det er ikke til å stikke under tepper at noen raser er mye mer utsatt for å utvikle enkelte sykdommer og gemyttproblemer enn andre raser.

Hvorfor noen går etter raser man vet sliter? Sannsynligvis fordi de ser noen kvaliteter som de mener er verdt å risikere sykdommer for, og som de ikke finner hos noen andre raser.

Jeg har dachs, synes de er helskjønne og kunne aldri tenkt meg og ikke ha en i hus. Dette på tross av de korte beina og sykdommene de risikerer på grunn av den lange ryggen. Selv om dachsen ble avlet med jakthund som formål og blir brukt til det enda, er det mange som mener at de er noen missfoster som ikke bør eksistere.

Anskaffer man seg en f.eks tervueren så er det absolutt ikke sikkert at det individet kommer til utvikle stress, angst og eplepsi, men går man og kjøper en boston terrier eller boxer, så vet de fleste at en så innovertrykt snute umulig kan være gunstig for hunden sin del, ei heller den korte ryggen.

Igjen, hvordan vet du at alle hunder med inntrykket snute har pusteproblemer? Har alle hunder med korte bein skiveforkalkninger? Alle store hunder HD og/eller AD?

Den korte ryggen er forøvrig i fokus hos Bulldog Klubben. De har opprettet en undersøkelse der de oppfordrer alle fransk bulldogeiere til å delta og ta røntgen av ryggen på hundene.

Boxer Klubben oppfordrer til å ta røntgen av ryggen til alle boxere, fordi spondolyse har vært et veldig stort problem på rasen. I dag er dette problemet blitt betraktelig mye bedre ved å avle på hunder med svak grad eller som er fri.

Hva Boston Terrier Klubben gjør for å forbedre sin rase skal jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har noen kunnskaper om det.

Rettferdigjør det å skaffe seg en hund med åpenbare defekte feil med at andre raser også kan bli syke?

Nei. Det jeg lurer på er hvorfor vi snakker om variasjon på andre raser, både friske og syke, men på hunder med inntrykket snute så er alle hundene syke, punktum, diskusjon over.

Det virker som om folk har låst seg helt i at flatt tryne = missfoster som lider.

Mange mopser, boxere, bulldoger osv. lever helt fine sykdoms-og smertefrie liv, men det går liksom ikke an at det finnes friske individer innen disse rasene også, fordi de har ”flatt tryne”.

Ellers vil jeg bare legge til at dokumentarene er engelsk og bygger på engelske hunder. Enegelskmenn er veldig dårlige til å importere dyr generelt, og da blir det gjerne mye innavl som fører til at de samme sykdommene går på rundgang.

I Skandinavia er vi mye flinkere til å se etter dyr utenfor landets grenser, pluss at innavl ikke er spesielt allment akseptert her.

AnonymBruker
Skrevet

Etter det jeg har sett innen oppdrettermiljøet her i Norge - inkl såkalt "kjente og seriøse" oppdrettere, så har jeg INGEN som helst tro på at vi er noe bedre enn England eller andre land for den saks skyld. Overhode ingen tro! Dessverre. Når det blir snakk om personlig prestige og litt lommepenger så ser det ut til at folk strekker seg langt over det de i starten så på som moralsk riktig grenser.

Min erfaring etter over 20 år i div hunde og oppdrettermiljøer og med STORT engasjement for hund og helse.

Skrevet

Men hvor er beviset på at alle hunder med inntrykket snute har pustebesvær? Jeg har møtt flere boxere, mopser og bulldoger som puster helt fint. Om alle hundene med inntrykket snute hadde pustebesvær, hvorfor har ikke disse det også?

Dette problemet har de også jobbet med innen den engelske bulldogavlen (tror de har avlet større nesebor, eller lignende), som har gjort at pusteproblemene på rasen har forbedret seg.

Men selvfølgelig, jeg er enig i at selv om ikke alle hunder med inntrykket snute har pustebesvær, så forsvarer det ikke å avle på de hundene som har pustebesvær, bare for at noen tror at ”det er slik rasen skal puste”.

Hvorfor noen går etter raser man vet sliter? Sannsynligvis fordi de ser noen kvaliteter som de mener er verdt å risikere sykdommer for, og som de ikke finner hos noen andre raser.

Jeg har dachs, synes de er helskjønne og kunne aldri tenkt meg og ikke ha en i hus. Dette på tross av de korte beina og sykdommene de risikerer på grunn av den lange ryggen. Selv om dachsen ble avlet med jakthund som formål og blir brukt til det enda, er det mange som mener at de er noen missfoster som ikke bør eksistere.

Jeg tror ingen mener å påstå at absolutt alle hunder med flate neser har synlige pusteproblemer. Men jeg vil tøre å påstå at en hver hund med flat nese sannsynligvis har dårligere pust enn en hund med normal nese. Også må vi huske på det at det ikke er alle feil som kan oppdages med det blotte øyet. Noen hunder har garantert nedsatt pust selv om ingen er i stand til å merke det kun ved å se på den. Dyr lærer jo å leve med handicappene sine.

Dessuten kan jeg ikke skjønne hvorfor det skal være greit å avle på en rase hvis anatomi legger opp til at en unødvendig høy prosent kommer til å utvikle blant annet pusteproblemer. Det er da ingen gode grunner til hvorfor bulldogen må ha et såpass ekstremt eksteriør, annet enn menneskers forfengelighet.

Og når du sier at noen raser har kvaliteter det er verdt å risikere sykdommer for, så får jeg en vond bismak i munnen. For det er ikke vi eiere som lider hvis sykdommene bryter ut, det er hundene. Så hvem er vi til å si at vi er villige til å ofre helse for kvaliteter vi setter pris på, når det er hundene som må betale prisen? Er det ikke da mer riktig at vi firer litt på kravene slik at hundene kan få leve med bedre helse?

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Filmene er fjernet fra Youtube :tristbla:

Alvorlige sykdommer og defekter er ille, uansett om det er hos en toller eller en bulldog. Selv om rasene med ekstremt utseende er de slikt er lettest å se det på, så er jo også cavalier tatt med i første film, en rase som jo regnes som "normal" og veldig søt.

Jeg har lest en svært interessant bok om hunders historie og atferd ("Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior and Evolution" av Raymond Coppinger). Her tar forfatteren opp en svært tankevekkende påstand:

De fleste hudderaser av i dag (spesielt de mer kjente og populære) har en veldig liten og begrenset genepool. Ofte basert på at rasen i moderne utgave stammer fra en håndfull individer, kombinert med innavl og matatoravl. Det gjør at uansett hvor seriøse oppdretterne er, og kun avler på friske individer, så vil rasene forringes og bli dårligere over tid, fordi genepoolen er for svak og for liten.

Dette er svært tankevekkende, og jeg er interessert i om det finnes seriøs forskning som kan si noe annet. Selv er jeg redd forfatteren har rett.

Veldig bra sagt. Matadoravl og linjeavl (linjeavl er et penere ord for inavl) kan være drepen for en hver rase. Treffer man riktig, så går det bra men linjen er så hårfin at det bikker gjerne over.

Det er reddet mange utrydningstruede hesteraser opp igjennom årene ved å få inn dyr med en annen genpol. Den norske kaldblodsavlen har jo hatt problemer med matadoren Elding. Men nå er genbasen så lik den nordsvenske traveren at disse to stambokførte hesterasene kan brukes om hverandre. Og kaldblodstraveren er opprinnelig en dølehest og en fullblods blandet med hverandre. Og siden denne rasen ble veldig populær så ble dølehesten glemt og forsømt. Noe som endte opp med en alt for liten genbase hos den norske dølahesten. Men arbeid med å tilføre kaldblodstravere tilbake til døleavl samt legge til noe svensk blod, så har rasen klart å bli styrket igjen. Men det er gjerne de som brenner for rasene, som må ta tak. Landbruksdepartemenet reagerer ikke før de får press fra den engasjerte Ola Nordmann.

Tok med dette med hest, fordi vi mennesker gjør rasen både sterk og svak ved å stambokføre de. Ved å stambokføre de, så vet vi hvem og hva de er og kan lettere bestemme hva senere skal bli. Men samtidigig så lukker man for variasjoner.

• Liker 1
Skrevet

Belle: Det var jo artikler på nettavisene i går om de ulike husdyrrasene som er utrydningstruet, både fjording, dølahest og alle de syv norske hunderasene. Hunderaser som golden retriever og schäfer er så populære og sterke i antall at ingen vil anse dem som utrydningstruet, men ta en titt på linjene på norske schäferhunder fra sen 80-tall/tidlig 90-tall, og se om du finner noen hunder uten Ken av Thorarinn i stamtavlen. Det er dessverre få.

Det gjør at selv om antallet dyr i en rase er mange, så er genpolen liten fordi de fleste har samme stamfedre/mødre. Da kan man avle så sunt man vil - rasen blir bare svakere og svakere, fordi genpolen blir mindre og mindre. Det er en trist utvikling, og det er ingen annen løsning enn bevisst kryssavl med andre raser. F.eks kan de ulike retriever-rasene godt blandes. Schäfer kan parres med de belgiske og hollandske gjeterhundene (det kunne kanskje fjerne noe av bananryggen også). Og så videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...