Gå til innhold

SLANKING


Hennie87

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å slanke meg, i mange år nå, men har rett og slett ikke tatt steget. Så jeg har fått noen få slanketips, og lest på noen internett sider om vekttap. Det jeg ser går igjen er at man skal spise masse mat, men jeg har flere venninner som spiser mindre og går 1 t hverdag, og de har blitt veldig slanke. Så jeg har begynt å spise mindre mat, men det jeg lurer på er, har noen av dere forslag til mat? f.eks hva slags frukt som er bra og sunt å spise (hørt banan ikke er så bra hvis du skal ned i vekt.

Åpen for alle tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er "mindre"? Og banan er bare sunt, men har litt høyt kcal innhold for å være en frukt. Til gjengjeld metter den ihvertfall meg ganske godt som mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode proteiner:

Karboandedeig, egg, kylling, fisk etc

Fett:

Avocado, valnøtter, solsikkeolje, kokosmelk etc

Karbs:

Grove kornprodukter, brun ris, grov pasta, grønnsaker etc

Frukt:

Alt med måte(5 om dagen er fin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du setter deg inn i litt grunnleggende kunnskap om kosthold og vekt, for det virker på meg som om du starter med ganske blanke ark. Det virker kanskje litt uoverkommelig, men husk at du skal legge grunnlaget for å ha et sunt liv, resten av livet. :)

Det blir feil å si at banan ikke er så bra når du skal gå ned i vekt. Det som gjør at du går ned, er at du forbrenner flere kalorier enn du spiser. Dermed er det HELE kostholdet ditt og ALL aktivitet som har noe å si, og ikke en og en matvare. Generelt kan man si at minst 1/3, helst halve tallerkenen bør være frukt eller grønnsaker ved ethvert måltid. Ligg unna fett- og sukker/karbohydratbomber som godteri, potetgull, nudler, loff og så videre. Kutt NED på ting som ikke er direkte usunt men som det er mye fett og raske karber i, som fete sauser, pasta, ris, lyst brød, yoghurt med sukker, juice (litt er fint!), denslags. Også kan du justere litt etterhvert som du lærer mer. Husk at om du spiser alt for lite, vil det kunne gjøre at du går ned saktere (!). Og - vær forsiktig med hvor du leter opp info på nett. Det står MYE rart der ute som ikke nødvendigvis har så mye med virkeligheten å gjøre. Brosjyrer og nettsider som denne, denne og denne har gode, lettfattelige råd som er basert på fagkunnskap.

Og begynn å være mer i aktivitet. Det trenger ikke være trening på treningssenter om du ikke liker sånt, det kan være alt fra dans til fotball, kampsport, gå tur med hunden til naboen, ski, orientering, eller å gå til og fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...