Gå til innhold

Middagsmat til å fryse ned

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle begynne å lage litt større porsjoner med middag, og så fryse ned, slik at vi har til de dagene vi ikke orker å lage. Men hva slags mat passer til å fryse ned? Kom med deres beste tips til hjemmelagede "ferdigmiddager"!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sjølv ein del fiskesuppe, diverse gratenger og lapskaus i frysaren som det berre er og ta opp.. :) Fiskesuppa vert litt klumpete, men det gjer ingenting, så god som den er..!

Mykje supper og gryteretter ein lett kan fryse ned, bruk fantasien!

Skrevet

lasagne og spaghetti bolognese saus lager jeg i stor porsjon og fryser ned siden jeg er den eneste som spiser det her i huset :)

Lager også kjøttboller av og til :)

Skrevet

lasagne og spaghetti bolognese saus lager jeg i stor porsjon og fryser ned siden jeg er den eneste som spiser det her i huset :)

Lager også kjøttboller av og til :)

Lasagne er supert å fryse ned, men det tar tre ganger så lang tid å varme den opp som å steke den, så jeg fryser alltid ned ustekt lasagne. Altså - lager to former klar, med sauser og plater og greier, og så steker jeg den ene (i en halvtime på 200 grader), fryser den andre. Hvis du får rester av den ferdigstekte og skal varme den opp, må du bruke litt lavere varme og la den stå i ovnen i halvannen time.

Skrevet

Jeg aldri varmer opp lasagne i ovnen igjen! Går jo såå mye raskere på panna! ;)

Gjest Survival
Skrevet

Calzone, pizza, fiskegrateng, ost og skinkehorn.

Skrevet

Bolognese-saus, lasagne, kjøttkaker/kjøttboller/hamburgere er gjengangere i fryseren her i huset. Hender også at vi fryser ned pizzabunner når vi lager det (halvsteker dem først), så er det kjapt å ta opp og fylle pizzaen når du skal ha den. Har også frosset ned hjemmelaget tomatsuppe i porsjoner - funket helt flott :)

Gjest epletre.
Skrevet

Jeg lager gjerne store suppeporsjoner når jeg først er på kjøkkenet. Det samme med gratenger (fiskegrateng, grønnsaksgrateng, lasagne osv.) som det ofte er litt arbeid med - lager store porsjoner eller flere former og fryser ned. Siden jeg bor alene fryser jeg sjeldent ned en hel form, men fordeler det i passende frysebeger.

Det siste som havnet i fryseren var en versjon av denne deilige linsesuppen, som jeg i tillegg tilsatt biter av kyllingfilet.

Tar som regel opp den frosne maten kvelden i forveien og lar den stå i kjøleskapet til det er middagstid neste dag. Da er det meste omtrent ferdigtint.

Skrevet (endret)

Lasagne er supert å fryse ned, men det tar tre ganger så lang tid å varme den opp som å steke den, så jeg fryser alltid ned ustekt lasagne. Altså - lager to former klar, med sauser og plater og greier, og så steker jeg den ene (i en halvtime på 200 grader), fryser den andre. Hvis du får rester av den ferdigstekte og skal varme den opp, må du bruke litt lavere varme og la den stå i ovnen i halvannen time.

Hæææ? Hørt om mikro?

Svar på topic:

- gryteretter

- wok

Endret av Lista
  • Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode tips. Jeg begynte med å steke 1,5 kg kjøttboller, og tenker det blir noen gryteretter til uken.

Suppe var også lurt. Jeg er den eneste her som spiser det, så lager det svært sjeldent. Men om jeg fryser det ned i "porsjonspakker" så kan jeg jo ta opp og tine når jeg får lyst på.

Dere som lager lasagne, fryser dere den ned i formen, eller overfører dere det til oppbevaringsbokser? Jeg pleier å lage den i langpannen, og det er jo upraktisk om den blir borte i fryseren et par måneder.

Skrevet

Jeg pleier å lage noen ekstra former med lasagne når jeg lager en. De steker jeg ikke før jeg skal bruke de, bare fryser de som de er, synes de nesten smaker bedre enn når den er helt nylaget, jeg :)

Skrevet

Dere som lager lasagne, fryser dere den ned i formen, eller overfører dere det til oppbevaringsbokser? Jeg pleier å lage den i langpannen, og det er jo upraktisk om den blir borte i fryseren et par måneder.

Jeg er enslig i min husholdning, men jeg fryser den i passe store posjonsstykker, og pakker de inn i folie. Har liten fryserplass, så er to fluer i en smekk :)

Noen nevnte at lasagne bruker lang tid på å tine. Jeg tiner i mikro eller i kjøleskapet over natta. Nemo problemo.

Gjest Tirkes
Skrevet

Ting jeg fryser ned:

Stek. Lager iblant skikkelig "stek" til søndagsmiddag og vi er bare to. Lager en stor, og fryser 2/3 av den i passelige skiver.

Kjøttkaker. Liker å lage dem fra bunnen av.

Vårruller og Pizzahorn. Bruker en halv dag på å lage en 40-50 pizzahorn når jeg først begynner. Begge deler fungerer som hjemmelaget mikromat (eller varmer i ovnen).

Betasuppe. Tror de kaller det sodd i enkelte deler av landet.

Det er faktisk det eneste selvlagde jeg pleier å fryse... Jeg er for flink til halvfabrikata. Før følge nøye med i tråden jeg også. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare setter formen frossen inn i ovnen ca 1 time før den skal spises, synes lasagne blir veldig mye bedre om den står litt lenge i ovnen, på bittelitt lavere temperatur :jepp:

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet

All middagsmat kn fryses. Kjøttkaker i brun saus, kokte poteter (kan lage potetstappe når de tines igjen) supper, kokt kjøtt, fiskegrateng , ja alt. Vi fryser alltid ned rester fra middagene våre. 

Anonymkode: f457e...e69

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt kan det aller meste fryses. Jeg lager store porsjoner av for eksempel linsesuppe, blomkålsuppe, thaisuppe, lasagne, soppgrateng, pizza, pizzasnurrer, grønnsaksboller, vegisterkaker, vårruller og pasta med diverse saus og grønnsaker.

Fryser det ned i passe middagsporsjoner, har mange av en type matboks som passer perfekt for meg og de stables fint i fryseren. De har gjennomsiktig lokk så det er lett å se hva som er oppi. 

Lager også store mengder av for eksempel rundstykker, hamburgerbrød og pitabrød og fryser ned så jeg har det ferdig til middager jeg ønsker det til. 😊

Skrevet

Har kan du fylle frysern som å stable bøker :) 

Anonymkode: d030d...dc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...