Gjest zebra:) Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hvordan fløles det å ta celleprøve nedentil? Gjør det vondt? Hvor pålitlig er slike tester? (hvis man ser bort ifra den ene som har vært omtalt i nyhetene,som skal være dårlig)
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Har dessverre ikke tatt det, men føler jeg bør snart..så jeg lurer på det samme...?
Kara W Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Jeg ville ikke kalt det vondt, men mere ubehagelig. Et apparat blir ført opp i skjeden. Denne har helt glatte kanter, så det er mer uvandt/flaut enn noe annet. Og så kjenner man et lite stikk i det prøven blir tatt, men dette går over med en gang. Men kan kjenne seg litt øm etterpå, og det frister neppe med sex med en gang man kommer hjem, men også det går over etter et par timer. Det er også helt vanlig å blø litt, men man får et bind av legen (så ta med selv om du er kresen på bind). Ingen tar prøven fordi det er spesielt gøy, men jeg ville anbefalt det. Jeg vet ikke hvor nøyaktige prøven er, men er legen usikker, så ber de deg gjerne komme tilbake for ny prøve etter et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Nei det gjør ikke vondt. Jeg syntes bare det er pinlig, som en vanlig g.u. er.
Gjest Huskatta Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Det er ikke vondt, men ubehagelig og det tar bare et øyeblikk. Jeg vet ikke noe om påliteligheten til slike tester.
Gjest Daenerys Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Kjenner et lite ubehag, nesten som om man blir svimmel et lite sekund. Vanskelig å forklare, men går veldig fort over, er bare ett sekund
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Synes det kommer helt an på legen som foretar slike prøver. (Er litt opp i åra så jeg har vert til en del av slike) Har tatt slike prøver hos leger som har vert veldig flinke. Har en avslappet holdning slik at en selv klarer slappe av godt. Forklarer på forhånd hva den skal gjøre. Apperatet for å vie ut før prøven varmer de opp slik at det har samme temperatur som kroppen. Ikke noe stirring men diskre rask titting for at de skal se hva de gjør og ser bort så snart de ikke har behov for å se. Er forsiktig og rask med pinnen som tar prøven. Enkelte ganger så bra at en knapt nok kjenner noe og vips så er en ferdig. Men har også vert hos leger som er stresset, sur og ubehagelige (stirrer en nedentil så en føler seg ille til mote) Så får en en iskaldt instrument hardhendt "trødd" inn som gjør det vanskelig å slappe av. På toppen av alt en rimelig brutal pinne inn skjeden som en kvekker til av smerter. Har blødd i flere dager etterpå og ømt i hele underlivet etterpå. (Tok mange år før jeg turte gå til slik prøve igjen etter det) Tror det kan være lurt å se an litt den som skal ta prøvene før en tar prøven. Føler en at legen er stresset eller mangler empati så avbryt hele undersøkelsen der og da slik at en ikke får en neggativ opplevelse. Det bør være forståelse for det. Blir det problemer da, kan en være mer sikker på at å avbryte er det riktige valget. 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Jeg merker stor forskjell fra vanlige allmennleger til gynekolog. Har tom vært gjennom en liten konisering, da det ble funnet celleforandringer. Aldri mer underlivsundersøkelse hos allmennlege om jeg kan unngå det.
Gjest mari kontrari Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Jeg syns det var litt ubehagelig, men ikke spesielt vondt, bare litt ekkelt at det presset og "skrapte" på innsiden, på en måte. (Dette høres verre ut enn det var, ikke meningen å skremme deg) Hvis du er heldig får du som meg en lege som er pratsom og distraherer deg - jeg syns det var veldig hjelpsomt første gang at legen spurte meg ut om studiene mine og ferieplaner og det ene med det andre, det tok tankene vekk fra å ligge å være redd for smertene. Og i motsetning til hos tannlegen har man jo faktisk mulighet til å svare ordentlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå