AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Kan du være så snill hjelpe en uerfaren baker?
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Smøret smeltes og blandes med kjekssmulene. Ingen steking nei, smøret skal stivne så det må stå kaldt. 1
Ylvamor Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Her er en knall god oppskrift! Jeg får alltid skryt når jeg serverer denne http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Br%c3%b8d,-bakst-og-kaker/Kaker/Ostekaker/Philadelphia-ostekake-med-gelelokk
Ylvamor Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 Lite tips, ta en ss sirup i smøret når du smelter det, da fester bunnen seg litt mer og du slipper å risikere at den blir ryen.
Gjest Cessie Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Et par tips: Legg bakepapir i bunnen av formen og smør "veggene" med smør og dryss på melis. Da blir det lettere å få kaken ut av formen. Bruk meierismør, ikke margarin. Med margarin blir bunnen steinhard og umulig å skjære i. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Tusen takk for svar:-) Hvor mange timer må ostemassen stivne for at geleen ikke skal renne ned i den? HAr dere prøvd med kanel i kjeksbunnen? Jeg fikk servert en slik kake en gang,da var kjeksbunnen knallhard...hvordan unngå det?
Ylvamor Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Knallhard kjeksebunn fikk du svar på her ser jeg :)etter ett par tre timer i kjøleskapet kan du nok ta på gelelokket.
Gjest Cessie Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Jeg lar helst ostemassen stivne over natta i kjøleskapet før jeg har på gelelokket. Har hatt det på for tidlig en gang, og resultatet ble ikke så bra... Eller jeg lager ostemassen om morgenen og har på geleen om kvelden hvis kaken skal serveres neste formiddag.
Ylvamor Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Jeg pleier å lage kaka rett på serveringsfatet uten springformbunnen, da er det bare å ta av springforma når kaka er stivnet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Ok:-) Tusen takk. Ja,da går jeg for meierismør. Tenkte lage den i min ubrukte Bake -it- easy kakeform....noen som har prøvd det? Vil ikke kaka løsne selv om jeg ikke smører? Vil ikke ha en smørkant som vises.....SKal vel noe til at denne kaka skal bli mislykket.....men best å ha alt på plass før jeg begynner:-))
Gjest Cessie Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 Kaka vil ikke løsne fra forma om du ikke smører, nei. Og du strør melis oppå smøret, så det kommer ikke smør på kaka. Hvis forma ikke er smurt, må du bruke kniv langs kanten for å løsne den.
Heart7086 Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 Jeg lager selv aldri kaken i selve formen(hele formen). Finner fram et flatt serveringsfat, legger "ringen" oppå. Passer på å ha varm margarin(bruker melange), knuser kjeksene og knar inn smøret til en stor seig klump. Tar deretter mindre biter og legger et tynt lag i bunnen, i kantene først. Da er jeg sikker på å få en tett bunn! Når kaken er ferdig, med gele og det hele, er det bare å fjerne ringen, og server!
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Jeg pleier som ylvamor, legger springformen uten bunn rett på kakefatet. Pleier ikke å smøre eller noe, jeg bare drar en kniv rundt hele kaka før jeg fjerner formen. 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 TS her. Ok,da skal jeg smøre min bakeiteasy kakeform:-))Trodde jeg skulle slippe.....er litt lat også:-))
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #15 Skrevet 29. februar 2012 TS igjen. Bare et spm til. Hvis jeg pynter kaka med jordbær,bringebær,druer e.l. vil de da beholde fargen under gelelokket hvis jeg lager kaka dagen før? ELler vil de bli bløte og misfargede? Bare lurer.....
Ylvamor Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Det har jeg ikke prøvd før, men kna ikke se for meg at de blir dårlig, det skal jo stå i kjøleskap. Men mener å huske at noen fortalte meg at noen frukttyper kan kjøre slik at gelen ikke stivner? Kiwi mener jeg værtfall?
Gjest Cessie Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Kiwi og frisk ananas gjør at geleen ikke stivner. Jeg har brukt blåbær i geleen og det gikk helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #18 Skrevet 29. februar 2012 Det med hard bunn kommer ikke bare an på valget av fett, men også hvor hardt man stapper kjekssmulene. De må stappes "litt fast, men ikke helt knallhardt". Vanskelig å forklare. Jeg bruker forresten soft soyamargarin, og min bunn blir ikke knallhard. Ser for meg at melange gir hardere bunn.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #19 Skrevet 29. februar 2012 Ts, du trenger ikke å smøre bake-it-easy formen før bruk. Jeg har lagt ostekake i min et utall ganger, og det har aldri vært nødvendig. Dersom du syns det er vanskelig å ta av formen rundt, vrir du en oppvaskklut og legger på utsiden av formen i 5 sek, og tar en kniv ned langs kanten så vakumet slipper. Da løsner det med en gang.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #20 Skrevet 29. februar 2012 Ts, du trenger ikke å smøre bake-it-easy formen før bruk. Jeg har lagt ostekake i min et utall ganger, og det har aldri vært nødvendig. Dersom du syns det er vanskelig å ta av formen rundt, vrir du en oppvaskklut og legger på utsiden av formen i 5 sek, og tar en kniv ned langs kanten så vakumet slipper. Da løsner det med en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå