Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2012


miesol

Anbefalte innlegg

Heisann. her går det veldig fint. Har fått sovebaby denne gangen.

Hun har sovet godt om natta fra den dagen vi kom hjem fra sykehuset. Hun har vel hatt en økt på 3 eller 4 timer sammenhegende hver eneste natt, og var oppe i nesten 5 timer en natt. Og sover stort sett på dagen og - bare avbrutt av spising. Hun begynner så smått å være litt våken nå - ellers så føler jeg at jeg nesten ikke kjenner babyen min, fordi hun bare sover. Men det er veldig deilig - for det betyr at jeg har masse tid til storesøster :)

Formen min er også bra - så lenge jeg ikke lider av søvnmangel så tåler jeg det meste har jeg funnet ut. ;) Men jeg merker jo at hverdagen nå handler KUN om barna mine, det er liksom ingenting annet som skjer, for det har jeg hverken tid eller mulighet til - så det kan nok være sunt etterhvert å få noen andre input også.

Jeg har desverre lite/ingen hjelp eller avlastning her på hjemmefronten - sånn visste jeg jo at det kom til å bli, for sånn har det alltid vært, men det blir igrunn verre og verre - og jeg føler mest at familien min består av jentene mine og meg - det var jeg også forberedt på, men det er av og til litt sårt... men det er egentlig en privat greie som jeg ikke prater så mye om her inne.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eplenepe:

Det er ikke alt som man vil dele,kan dele osv!

Men jeg er på pm hvis du vil lufte tankene.

Vårt samboerskap er til tider helt grusomt!

Men det er super hektisk til tider!

Her sover hun endel på dagen:)..men på kveldene er hun urolig med mageknip og er urolig..får aldri armene frie,men prioriterer storebror så fort sjansen er dr!

Merker til tider at jeg er sliiten, og kroppen er litt gåen i leddene,men nedentil er jeg mye bedre! Blir godt å enda mer tur etterhvert!

Herlig, men travelt,og jeg gleder meg til vi får en ordentlig rytme :)

I kveld sover hun faktisk nå,men kanskje litt dumt mtp natten,.hmhm..

Hvor mye veier jenta di eplenepe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Hvordan er formen deres?

Har de små fått søvnrytme om kveld og natt?

Formen bra her, føler seg som en sombi.. Ingen rutine på nattesøvn enda men det kommer seg. Mat hver 3 time og henger gjerne i puppen mer om han får lov... Men lite "hylgråting" å veldig snill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk luremegpå. Jeg sender deg nok en pm en dag ;) jenta mi var 4,3 kg for to uker siden. Vi skal på 6 ukers kontroll til tirsdag - tipper hun er nærmere 5 nå.

Var 3,5 ved fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

Jeg har desverre lite/ingen hjelp eller avlastning her på hjemmefronten - sånn visste jeg jo at det kom til å bli, for sånn har det alltid vært, men det blir igrunn verre og verre - og jeg føler mest at familien min består av jentene mine og meg - det var jeg også forberedt på, men det er av og til litt sårt... men det er egentlig en privat greie som jeg ikke prater så mye om her inne.. ;)

Skjønner hvordan det føles, det er ganske likt her også. Føles til tider som at jeg er aleneforsørger, for jeg gjør jo stort sett alt med babyen uten noe særlig hjelp. Får litt i helgene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 ukers kontroll i dag å det viser seg at legen min ikke er tilstede - jobber ikke torsdager (burde ha tenkt meg om når jeg bestilte time og de gav meg torsdag tross jeg spesefikt sa jeg skulle ha min fastlege denne gangen men jeg vet jo at hun ikke jobber torsdager)Ringte for tja nesten 6 uker siden for å være i god tid for å få henne til akkurat denne tiden..Men neida, de hadde satt meg opp hos en vikar (å ikke nevnt i tlf at hun ikke jobbet å vikar det sku bli) Å vikar er vel greit nok i å for seg ( jeg er ikke rasistisk men han er ikke av norsk opprinnelse heller) å akkurat når det gjelder få å sjekken der nede etter fødselen så ønsket jeg helst min egen kvinnelige fastlege.. Så jeg nektet og ba om ny time fort som F... Litt kjedelig da faktik 3 sting sitter igjen og det irriterer noe grenseløst nedi der og har begynt å bli litt rødt og sårt også..

Ellers har pjokken hatt 6 uker´n sin i dag og han har lagt på seg 800 g på 14 dager ! OMG... Så fra 3370 ved fødsel er han nå nøyaktig 5kg. 51 lang ved dagens lys og hele 58 nesten 59 nå så han har blitt veeeeldig lang - noe som stod i samsvar med vekta.. men først så steila legen før hun hadde målt lengden og belærte meg om at jeg ikke bare sku mate ungen hver gang han skrek.... Ehh.. unskyld a - førstegangsmor å forrige gang eller siden fødselen så har jeg jo fått beskjed om at han skal henge i puppen (ikke at jeg gjør dette men på kvelden er han mere sutrete og latt han få lov) men nuh var det vist slutt på det og hun satte opp nytt regime med mat hver 3-4 time og max 10min på en pupp ved hvert måltid ellers smokk.. hmmm..

Det var dagens syting av en møkka dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har desverre lite/ingen hjelp eller avlastning her på hjemmefronten - sånn visste jeg jo at det kom til å bli, for sånn har det alltid vært, men det blir igrunn verre og verre - og jeg føler mest at familien min består av jentene mine og meg - det var jeg også forberedt på, men det er av og til litt sårt... men det er egentlig en privat greie som jeg ikke prater så mye om her inne.. ;)

Skjønner hvordan det føles, det er ganske likt her også. Føles til tider som at jeg er aleneforsørger, for jeg gjør jo stort sett alt med babyen uten noe særlig hjelp. Får litt i helgene da.

Jeg føler også at jeg får litt lite hjelp, enda mannen min bare jobber 2 dager i uka...Men mamma synes han er kjempeflink med babyen, så det kan jo bare være noe jeg føler...Men jeg føler jo at det er jeg som sitter med baby hele tiden...

Ellers har pjokken hatt 6 uker´n sin i dag og han har lagt på seg 800 g på 14 dager ! OMG... Så fra 3370 ved fødsel er han nå nøyaktig 5kg. 51 lang ved dagens lys og hele 58 nesten 59 nå så han har blitt veeeeldig lang - noe som stod i samsvar med vekta.. men først så steila legen før hun hadde målt lengden og belærte meg om at jeg ikke bare sku mate ungen hver gang han skrek.... Ehh.. unskyld a - førstegangsmor å forrige gang eller siden fødselen så har jeg jo fått beskjed om at han skal henge i puppen (ikke at jeg gjør dette men på kvelden er han mere sutrete og latt han få lov) men nuh var det vist slutt på det og hun satte opp nytt regime med mat hver 3-4 time og max 10min på en pupp ved hvert måltid ellers smokk.. hmmm..

Det var dagens syting av en møkka dag...

Men du ammer jo???? Er det ikke sånn at ammebarn ikke kan bli "overvektige" da? lille mannen her la på seg 650 gr på 8 dager, og da var helsesøstra storfornøyd! Ellers så hjelper smokk masse på puppemasinga...Legen min anbefalte meg å prøve smokken på lille pga masse gulping, han åt jo alt for mye, og smokken tok en del av sugebehovet...

Vi var på 3 mnd kontroll forrige uke, med vaksiner...Han veier 4750 gr og er 56,5 cm. (var 2155 da han ble født 3 uker før termin.)

Sprøytene gikk ganske greit, roa seg da han fikk pupp...Blei litt sutring utover kvelden, men ikkeno feber.

Ellers sover han 7 timer i strekk på natta nå, deilig!

Og så tror vi tennene er på vei, eter helt febrilsk på henda sine, skal helst ha stappa begge to inn samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har pjokken hatt 6 uker´n sin i dag og han har lagt på seg 800 g på 14 dager ! OMG... Så fra 3370 ved fødsel er han nå nøyaktig 5kg. 51 lang ved dagens lys og hele 58 nesten 59 nå så han har blitt veeeeldig lang - noe som stod i samsvar med vekta.. men først så steila legen før hun hadde målt lengden og belærte meg om at jeg ikke bare sku mate ungen hver gang han skrek.... Ehh.. unskyld a - førstegangsmor å forrige gang eller siden fødselen så har jeg jo fått beskjed om at han skal henge i puppen (ikke at jeg gjør dette men på kvelden er han mere sutrete og latt han få lov) men nuh var det vist slutt på det og hun satte opp nytt regime med mat hver 3-4 time og max 10min på en pupp ved hvert måltid ellers smokk.. hmmm..

Den der legen høyrest ikkje heilt god ut! Så lenge du ammar gutten din, så er det ikkje noko fare for at han skal bli for tung. Viss han et for mykje, så gulpar han det enten opp igjen, eller bæsjar det ut. ;) Helsepersonell anbefaler jo sjølvregulering, altså at ein skal amma babyen når han/ho er sulten, og vil ha mat. Det at det må gå eit visst antal timar mellom kvar amming, er berre tull. Var sånn det var før i tida, at det var anbefalt å amma kvar 3-4 time, og ikkje oftare. Ein har gått vekk frå dette no.

Eg ammar jenta mi kvar gang ho viser tegn på at ho er sulten, uavhengig av kor lenge det er sidan forrige gang ho fekk mat. Når ho er våken, går det ofte ikkje meir enn ein 1-2 timar mellom kvar amming. Om natta kan det gå 4-5 timar mellom kvar gang eg ammar henne, når ho sover så lange økter i strekk. Eg var forresten på 6-vekers kontroll med jenta mi i går, og ho er like lang, og faktisk enda litt tyngre enn din gutt! ;) Ho var 3335 g og 50 cm lang ved fødselen. No er ho 5285 g og 59 cm lang! Helsesøstera sa at ho såg ut som om ho var 3 månader gammal, så stor som ho var. Men ho synst berre det var flott at eg hadde nok melk til vesla, og sa ikkje eit ord om at eg burde amma henne sjeldnare. Så eg synst berre du skal drita i det legen din sa. Ho har tydeligvis ikkje peiling. ;)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :o) Her ammes det ja og han gulper noen ganger og det tolker jeg som at da har han har vært litt for glupsk på det måltidet... Er så heldig at jeg har mere enn nok av melk og produserer nok mye mere enn hva han skal ha, men jeg føler ikke han spiser for mye eller er tjukk. Ser ikke en valk.. Disse legen er altfor opptatt av å følge disse kurvene altså! GRRRR..... (å det er barnelegen fra helsestasjonen liksom)

Nei, gjør som vi pleier jeg. Mat hver 3-4 time og på kvelden hender det at han maser litt mere og da får han og til gjengjeld så sovner han i allefall kl 23 til motsetning av i natt kl 03... stakkars, var vel sulten :o/

Ha en strålende helg jenter :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er det fryktelig stille om dagen!

Her i huset har mini blitt 4 mnd, er 5350 gr og 59 cm!

Og han har rullet fra mage til rygg flere ganger. Tennene har begynt å gjøre sitt inntog og, mye gnaging og sikling om dagen. Og mye uro.

Sliter mye med dagsovingen, har sånn lakenskrekk, bare gråter og hyler da han er trøtt, men sove kan vi da ikke! Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

Stille ja, de fleste er vel opptatt med baby og diverse. :)

Her er babyen 63 cm og 7470g. Stor gutt med andre ord, hehe.

Har ikke noen tips. Min vil heller ikke sove noe særlig på dagen, og blir i tillegg endel overtrøtt. Eneste løsningen jeg har er at jeg lar han sove oppå meg, og da sover han alt ifra 20min til 2 timer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille, inntil noen skriver noe :)

Her er snuppa 4.8 kg og 57 cm lang, ikke akkurat feit nei :)

Unger velger jo mer og mer dagsrytme og her er hun mye mer våken dag og kveld, men sover naten, så mat og sover endel fram til 13, det varierer.

Babygym, trilleturer, lese bøker, sett på støvsugeren, blir de døsige..sett på musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite innpå jeg og, har liksom ikke tid. Suppa er straks 6 kg. Lengde vet jeg ikke, de måler først ved tre måneder her men vi koser oss stort sett... Prøver å gå vekk noe forbaska kilo som har satt seg fast på rumpa. Blæh

Stor baby da Memories jeg synes jo til og med min er diger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir vel noe travlere for dere som har to ja...Pappaen her i huset kunne tenke seg at jeg var gravid igjen han. Han blir 40 om et par år, så vil ha en til før den tid...Men tror kanskje at jeg skal vente til jeg har begynt å jobbe igjen..Sånn at det blir ca 2 år mellom dem

Hvordan er aldersforskjellen mellom deres barn, og hvordan er det syns dere?

Musikk funker faktisk her, gubben har roa ned lillemann med mtv mange ganger.

Jeg ammer han fortsatt i søvn da.

Lurer på å innføre litt smaksprøver snart jeg, hva har dere andre tenkt å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersforskjellen her er to og et halvt år - det er både fint og vanskelig. Hun er på en måte både stor og liten. Hun klarer noen ganger litt for mye, samtidig som hun ikke helt forstår hvor hardt hun ikke kan ta i babyen. Men jeg tror de vil få mye glede av hverandre etterhvert.

Jeg tror alle aldersforskjeller har sine fordeler og ulemper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært lite innpå her i det siste ja.. :)

Lillefrøkna her i huset runda 3 mnd for ei drøy uke siden, og var 6150g og 62,5 cm ved 3mnd-kontrollen. Hu er stort sett blid og fornøyd, sover godt om natta (spiser når jeg legger meg + en gang til) og har selv fiksa døgnrytme med legging kl.19-20. For å rasere "glansbildet" litt har vi nettopp hatt 5 dager med omtrent spisenekt på dagtid + endel mer sutring/skriking enn normalt. Noen andre som opplevde det etter første vaksine? Ingen feber altså, men veldig utilpass... Ellers plages vi litt med at hun bæsjer sjelden og blir ofte litt urolig de siste dagene før neste "ladning".

Hvor lenge har dere tenkt å fullamme? Jeg har tenkt 4 mnd i første omgang, også får vi se om hun viser interesse/behov for noe mer. Helsesøstra anbefalte 4,5 - 5 mnd, vet ikke om det var ei individuell vurdering eller om hun anbefaler det generelt... Ellers anbefales det jo minst 4 mnd og helst 6 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sliter mye med dagsovingen, har sånn lakenskrekk, bare gråter og hyler da han er trøtt, men sove kan vi da ikke! Noen som har noen gode tips?

Det her er muligens et fryktelig irriterende innspill å få, det er ikke ment sånn altså :), men her er det å være i forkant det eneste som hjelper ift dagsovinga. Jeg syntes det var trasig i starten å gå ut å trille så hun sovna når hun var våken og blid inne- særlig siden hun jo sover mesteparten av døgnet uansett, men når hun viser tydelig tegn på at hun er trøtt er det egentlig allerede for seint.. Her går duppene litt etter klokka nå ettersom jeg har lært meg hvor lang våkentid hun "tåler" mellom hver dupp. Jeg gleder meg til hun begynner å være litt mer våken (uten at det blir :grine:). Dere som har barn fra før - når har dere erfaring med at småfolka begynner å trenge mindre søvn på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer til 6 måneder - så sant hun ikkeviser tydelige tegn på at hun trenger annen mat før det. Jeg synes det er aller mest praktisk og lettvint med pupp :) det er klart det er moro når babyen kan begynne å smake på annen mat men det kommer tidsnok uansett. Og hverdagen blir straks veldig rutinepreget når babyen skal ha flere måltider fast føde hver dag.

Miesol: er ikke så uvanlig at de blir litt grinete etter vaksine nei, det går nok over snart :) Det med søvnbehov går så gradvis, og litt opp og ned så det husker jeg ikke. Storesøster sov nok mye mer når hun var 4-5 måneder enn hun gjorde som nyfødt. Mens lillesøster sov mer eller mindre hele tiden den første måneden, og nå blir det geadvis mer og mer våkentid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Boxee

Tråden her har jo dødd ut. Hvordam går det med dere nå? Jeg er tidligere memories forresten.

Edit: er dereogså med i desembermødrene på facebook forresten?

Endret av Boxee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har helt dødd ut denne tråden her...

Her går det ganske bra! Juni var et helvete mtp nattesøvn, vi hadde 4. barnesykdommen med feber, og så kom det tenner. Sliten mamma da ja!

Gutten begynner nok snart å krabbe, prøver å komme fremover, men det går ikke helt enda. Ruller rundt i stor fart og setter seg opp selv da!

Vi har to tenner nede, og to som har bryti ut oppe.

Må amme om natta enda, får han ikke til å sove igjennom, noen netter er det bare 2 ganger, andre netter 5!!!! Men han er jo så liten enda, 66 cm og 6,9 kr for tre uker sida, så kanskje han trenger maten?

Hadde vært gøy å høre litt om dere andre med babyer i samme alder! Noen som har begynt å jobbe igjen?

Jeg har fått overført pappapermisjonen til meg, så begynner ikke før slutten av november...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...