Rosebud Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Har lyst å bake formkake, har dere en god oppskrift på lur til meg?
Gjest Normalfordeling Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Du kan få en på krydderkake av meg dersom du er interessert.
Gjest navnelapp Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Denne banankaka er knallgod viss du har bananar som har blitt brune. Endret 28. februar 2012 av Alt godt
Gjest Normalfordeling Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 3 dl hvetemel 1 1/2 ts nellik 3 ts kanel 2 ts bakepulver 3 dl sukker 2 ss syltet appelsinskall/apsikat eller appelsinmarmelade 3/4 dl hakkede mandler 2 eggeplommer 1 1/2 dl fløtemelk eller melk 50 g margarin/smør 2 eggehviter Bland sammen det tørre. Pisk eggeplommer med fløtemelk/melk og ha det i blandingen sammen med smeltet og avkjølt smør. Vend så i stivpisket eggehvite i røren. Stekes i godt smurt og strødd form. 175 - 200 grader i ca 40 min. I rund kakeform eller liten langpanne. Dobler du oppskriften så passer den til stor langpanne. Denne blir sprø på toppen som nystekt. Myk dagen etterpå. Jeg bruker ofte appelsinmarmelade for det har jeg i kjøleskapet. Har bakt den uten mandler og appelsin også og det fungerer bra. Brukt både matfløte og lettmelk. Begge deler går fint.
Gjest Normalfordeling Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Denne har jeg fått av min mamma. Sitronkake 3 egg 230 g sukker 200 g smør/margarin 2 dl melk 350 g hvemel Skall av en sitron, rives 2 ts sitronsaft 2 ts bakepulver Glasur: 200 g melis 2 ss sitronsaft ca. 1 ss vann Rør smør og sukker hvitt. Tilsett eggene. Et av gangen og rør godt. Sikt i litt mel, ha i melk og sikt så i resten av melet og bakepulver. Ha i sitronskall og sitronsaft. Stek kanken ved 175-200 grader i ca 45 min. Her har jeg alltid stekt i brødform sånn at den får en typisk formkakeform.
Rosebud Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 29. februar 2012 Tusen takk for oppskrifter begge to ! Har en svakhet for sitronsmak, så tror jeg går for den denne gangen - da blir det baking i morgen. Lagrer de andre oppskriftene til neste gang, elsker å teste nye oppskrifter
Brunhilde Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Den kaka med appelsinmarmelade kan alternativt lages uten nøtter og med tyttebærsyltetøy i stedet for appelsin. Blir en veldig god variant!
Rosebud Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2012 Da kan jeg jo fortelle at jeg laget sitronkaken din i går, Normalfordeling, og den var kjempegod. Saftig og luftig på samme tid, og falt i smak hos alle jeg serverte den til. Brukte litt ekstra sitron i kakerøren og det gikk helt supert. Takk igjen for oppskriften!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå