Gå til innhold

Tilrettelegging av ferie dersom man har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en butikk med ca 30 ansatte. Vi har nettopp søkt om sommerferie, og fikk beskjed av sjefen om at det er altfor mange som ønsker ferie i juli, så derfor var det kun de som hadde barn som fikk ferie i juli, resten må ta i juni/august. Hva synes dere om det, er det en "rett" å ha ferie i juli fordi man har barn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sunniva
Skrevet

Tja.. Rett og rett. Kanskje ikke, men hva skal man gjøre? Ungene har ikke noe tilbud om sommeren og de passer seg ikke selv om de er små i alle fall.

Men sjefen burde kanskje forhørt seg litt med de som ikke har barn om dette faktisk er ok for dem, eller om det er noen som allerede har lagt planer.

Skrevet

Jeg jobbet en plass en gang (butikk) der de mente at siden jeg var så ung og ikke hadde noe familie enda (var 20 år), kunne jeg jobbe hver helg og ha bare 2 uker ferie. De "voksne" med barn arbeidet hver 4.helg og hadde 3 uker sommerferie, pluss 2 uker de kunne ta ellers i året. Da jeg spurte på å få de samme rettighetene som de andre fikk jeg til svar "er du ikke glad for jobb da? Ungdommer pleier jo å like å jobbe så mye som mulig for å få penger - sønnen min jobber hver helg han!".

Trenger jeg å nevne at jeg sa opp den jobben....?

Slikt er forskjellsbehandling, og det skal det ikke være. Om du ikke får ferie i juli i år, så bør du få det neste år eller noe. Slik at de rullerer feriene så ikke samme personene får velge fra øverste hylle hver gang og andre bestandig må ta til takke med ferie når det passer resten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tja.. Rett og rett. Kanskje ikke, men hva skal man gjøre? Ungene har ikke noe tilbud om sommeren og de passer seg ikke selv om de er små i alle fall.

Men sjefen burde kanskje forhørt seg litt med de som ikke har barn om dette faktisk er ok for dem, eller om det er noen som allerede har lagt planer.

Det at ungene ikke har skole eller b.hage å gå til skal ikke gå utover arbeidskollegene til foreldrene deres. Det finnes SFO store deler av sommeren, og de fleste jeg kjenner med barn deler opp ferien sin slik at mor og far er hjemme på skift. Altså får ikke familien 4 uker ferie sammen. Men det er medaljens bakside, sånn er det bare. Man kan ikke forlange at man skal ha ferie når det passer seg bare fordi man har barn. Man får følge et rettferdig feriesystem på jobben, også får hver enkelt barnefamilie lappe det sammen innad i familien de årene det ikke er deres tur til å ha ferie midt i juli'n.

Endret av Knøtteliten
  • Liker 11
Skrevet

Aldri hørt om at de som har barn har mer rett på ferie i juli enn andre, men når det først er sånn at det var for mange som søkte om ferie i juli så må jo prioritere noen. Det er jo en lettvint løsning for sjefen å gjøre det sånn kanskje.. det er jo gjerne sånn at skole og barnehage er stengt i juli og det kan i mange tilfeller være lettere for de uten barn å ta ferien utenom denne måneden.

Om du har et forslag til hvordan du synes feriene skal fordeles så kan du kanskje ta det opp med sjefen. Eller om det er slik at det er veldig viktig for deg å ta ferie i juli så kan det hende de klarer å prioritere deg?

På de stedene jeg har jobbet har feriene enten gått på rundgang (ene året har du tidlig ferie, neste midt i sommeren og tredje året sen ferie). Da kan man bytte innbyrdes. Andre steder har man puslet sammen puslespillet etter ansattes ønsker. Noen ganger går det opp andre ikke, men som regel er noen fleksible på å bytte uker, eller man deler opp ferien sin.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det, har de skolebarn er jo skolen stengt fra slutten av juni til ca 20 august. Ikke noe i veien for å legge ferien til disse ukene.... :sjenert:

Har man barnehagebarn og barnehagen er stengt i 2 uker på sommeren, er dette ofte i juli. Allikevel kan man jo ikke kreve å ha fri selv disse ukene. Da må man finne alternative løsninger:

den andre forelderen tar ferie, barnet er hos besteforeldre/ annen slekt, man leier inn en dagmamma/barnepike, man ordner slik at foreldrene jobber forskjellig en dag en kveld.. Finnes mange løsninger, bare man ser etter de :)

• Liker 3
Skrevet

Om det ikke finnes andre løsninger syns jeg det er rimelig at man får ferien lagt til de ukene barnehagen er stengt.

• Liker 4
Skrevet

Finnes mange løsninger, for de som aldri har hatt problemet med at noen andre kan passe barna. Finnes mange løsninger, for de som ikke har barn og som bare ser seg selv. Finnes mange løsninger, når man har andre som kans tille opp, men hva gjør man når man ikke har det?

Jeg har aldri hatt foreldre som kan passe barna, rett og slett fordi de har jobbet selv. Tenk det, at det er ikke alle foreldre som kan ta fri fra jobben, for å ta seg av barnebarna.

Jeg har heller ikke hatt en mann som kunne ta seg av barna, rett og slett fordi han ikek brydde seg nok til å ta vare på de men gjorde som han selv ville. Hvordan skulle jeg ha løst en slik problematikk, der de som ikke ha rbarn skal okkupere de få ukene på sommeren der jeg har hatt mine muligheter til å ta ferie sammen emd mine barn, fordi jeg ikke hadde noen andre som kunne stille opp?

Som sagt, er det enkelt å løse dette om man er to i forholdet, og aldri ønsker å ha ferie sammen som en familie, og der man har familie og venner som kan stille opp. Da er det enkelt da, og man kan se løsninger. Jeg selv tar ikke hvem som helst inn og skal passe mine barn noen få uker i året, fordi enkelte er så egoistiske at de bare må ha ferie akkurat når barnehage eller sfo er stengt.

Jeg vet jeg fikk barn av egen fri vilje, og jeg vet de er mitt ansvar, men hvordan løser man det når man ikke har andre muligheter. Det er ikke så enkelt å få noen til å være barnevakt midt på sommeren, for det er da de fleste reiser på ferie.

• Liker 8
Skrevet

Helt enig. Jeg har heller ikke hatt muligheten nå om jeg ikke hadde ferie de ukene barnehagen er stengt. Har ikke foreldre som hadde klart å ta seg av treåringen, pappaen bor fire timer unna og jeg kjenner ingen jeg kunne betalt for å passe henne, ikke hadde jeg hatt råd heller.

• Liker 1
Skrevet

For arbeidsmiljøet sin skyld skal man aldri la en gruppe gå foran på den måten på bekostning av de andre ansatte. Fellesferieukene bør gå på rotasjon mellom de som ønsker ferie i denne perioden, helt uten å hensynta om den ansatte har barn eller ei. Unntak er aleneforeldre der den andre forelderen ikke er til stede i barnets liv. Der man er avhengig av at et visst antall ansatte er på jobb til enhver tid, så er det vanlig å dele de ansatte inn i 2 til 3 grupper, så får gruppe 1 førsteprioritet på ferien år 1, gruppe 2 andreprioritet og gruppe 3 tredjeprioritet. Året etter får gruppe 2 førstepri, gruppe 3 andrepri og gruppe 1 tredjepri etc. Får man da ikke ferie i perioden når barnehagen er stengt kan man ordne seg med dagmamma i disse ukene, også tar man barnet ut av barnehagen de ukene man da har ferie. For barn i SFO-alder finnes det stort sett aktiviteter som fotballskoler, rideleir, barneleir med DNT etc som man kan benytte seg av. 7-8-åringer er gamle nok til å klare seg hjemme alene på dagtid i et par-tre uker. Det vil jo alltid være andre barn i samme alder som er hjemme som de kan være sammen med.

• Liker 3
Skrevet

Helt enig. Jeg har heller ikke hatt muligheten nå om jeg ikke hadde ferie de ukene barnehagen er stengt. Har ikke foreldre som hadde klart å ta seg av treåringen, pappaen bor fire timer unna og jeg kjenner ingen jeg kunne betalt for å passe henne, ikke hadde jeg hatt råd heller.

Barnet kan være på ferie hos sin far i denne perioden. Det er svært liten sannsynlighet for at ingen av dere to har ferie samtidig med at barnehagen er stengt.

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Arbeidstaker har rett på tre uker sammenhengende hovedferie i perioden 1. juni - 30. september. Feriefastsettelsen skal drøftes med den enkelte ansatte eller med de tillitsvalgte. Dette er kort fortalt hva som står i Ferieloven og som omhandler problemstillingen din.

Dermed har neppe arbeidsgiver gjort noe direkte ulovlig, men direkte klokt er det heller ikke! Man skal ta hensyn til arbeidstakerne, men å velge å la hensynet til en enkelt gruppe gå ut over en annen gruppe konsekvent, er ikke en god måte å skape et bra arbeidsmiljø på.

Endret av Spinell
Skrevet

Arbeidsgiver kan bestemme akkurat når alle skal ha ferie, så at man "har planer" er ikke noen grunn for å få ferie på et bestemt tidspunkt. Jeg har jobbet i en butikk hvor butikksjefen selv tok de mest attraktive ukene hvert år. Ikke smart med tanke på vedkommendes popularitet eller arbeidsmiljøet - men fullt lovlig, ikke noe vi kunne klagd på.

I TS' tilfelle vil jeg tro at det lureste er å velge å bruke kreftene på annet enn å ergre seg over ferie på ugunstig tidspunkt.

• Liker 1
Skrevet

Barnet kan være på ferie hos sin far i denne perioden. Det er svært liten sannsynlighet for at ingen av dere to har ferie samtidig med at barnehagen er stengt.

Nei, hun kan ikke det, da far ikke har et skikkelig sted å bo.

Gjest rabrabara
Skrevet

Der jeg har jobbet mens jeg har hatt barn har alle vært veldig ok i forhold til å la oss med stengt barnehage ta fri de ukene. Det er jo supert at de viser slikt hensyn syns jeg og jeg hadde gjort det samme selv, om jeg ikke hadde hatt barn.

Det er sikkert mange grunner til at man ønsker ferie i juli selv om man IKKE har barn, men dersom du ikke får det kan du jo trøste deg med at ferierturer stort sett er billigere utenom fellesferien og da slipper man å feriere sammen med superego småbarnsforeldre ;-)

Skrevet

Jeg synes at det et rimelig at foreldre med barnehagebarn får førsteprioritet de ukene barnehagen er stengt. Det er stor forskjell på å sende en 7 åring eller en 3 åring til bestemor i to uker. (Eller en annen barnevaktløsning.) For enslige er det nok ekstra viktig.

Jeg mener ikke at foreldre skal få velge først hver gang. Men sånne ting kan godt være litt behovsprøvd.

• Liker 1
Skrevet

Dersom barnehage og SFO holder stengt, må de som har barn prioriteres i forhold til ferie i disse periodene. Det er sikkert noen som har muligheter for barnepass (besteforeldre, dagmamma, au pair), men mange har ikke slik mulighet.

Når barna når en viss alder, har man jo ikke lenger behov for å prioriteres i forhold til ferie. På min arbeidsplass har dette aldri vært noe problem - ingen som klager fordi småbarsforeldrene alltid tar ut 3 uker i juli. De med eldre barn og voksne barn foretrekker jo gjerne å legge ferien til august.

Skrevet (endret)

Man ønsker jo å tilrettelegge så godt man kan for alle, men det går ikke alltid.

Arb.taker A har hatt ferie utenom fellesferien i tre år, for å være grei, og ikke noe problem. Fjerde året har A's partner fått jobb i et firma som har feriestengt. Da søker A om å få ferie ilag med partner og all rettferdighet sier at den da bør innvilges. Selv om arbeidstaker B, C og D har barn i stengte barnehager.

Endret av kaprifolen
  • Liker 10
  • 10 måneder senere...
Gjest Anders04
Skrevet

For arbeidsmiljøet sin skyld skal man aldri la en gruppe gå foran på den måten på bekostning av de andre ansatte. Fellesferieukene bør gå på rotasjon mellom de som ønsker ferie i denne perioden, helt uten å hensynta om den ansatte har barn eller ei. Unntak er aleneforeldre der den andre forelderen ikke er til stede i barnets liv. Der man er avhengig av at et visst antall ansatte er på jobb til enhver tid, så er det vanlig å dele de ansatte inn i 2 til 3 grupper, så får gruppe 1 førsteprioritet på ferien år 1, gruppe 2 andreprioritet og gruppe 3 tredjeprioritet. Året etter får gruppe 2 førstepri, gruppe 3 andrepri og gruppe 1 tredjepri etc. Får man da ikke ferie i perioden når barnehagen er stengt kan man ordne seg med dagmamma i disse ukene, også tar man barnet ut av barnehagen de ukene man da har ferie. For barn i SFO-alder finnes det stort sett aktiviteter som fotballskoler, rideleir, barneleir med DNT etc som man kan benytte seg av. 7-8-åringer er gamle nok til å klare seg hjemme alene på dagtid i et par-tre uker. Det vil jo alltid være andre barn i samme alder som er hjemme som de kan være sammen med.

En 7-8 åring skal ikke være hjemme alene i 2-3 uker på sommeren. Har man naboer med barn som de kan være sammen med er det kanskje greit, men skulle min 8 åring være inne/i hagen alene i 15 dager ville det vært svikt i omsorgen mener jeg.

Anders04

Man ønsker jo å tilrettelegge så godt man kan for alle, men det går ikke alltid.

Arb.taker A har hatt ferie utenom fellesferien i tre år, for å være grei, og ikke noe problem. Fjerde året har A's partner fått jobb i et firma som har feriestengt. Da søker A om å få ferie ilag med partner og all rettferdighet sier at den da bør innvilges. Selv om arbeidstaker B, C og D har barn i stengte barnehager.

Skrevet

For min del er det helt greit at de med barn i barnhage/småskole får ferie når barnehagen/sfo er stengt. Jeg har store barn, som er selvgående, og vi tar ferie tidligere eller senere på sommeren, null problem.

Da jentene var små og jeg var alene med omsorgen var jeg utrolig glad for at arbeidsgiver gav meg ferie i de to ukene jeg trengte det meste; nemlig når dagmamma var på ferie og SFO var stengt. Alternativet for meg ville ha vært å ha med ungene på jobb, jeg hadde ingen som kunne ta begge hver dag i to uker.

Det er noen år man har behov for den typen tilrettelegging og det er neppe slik at det fullstendig ødelegger ferien for andre ansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...