Gå til innhold

Tok MR i dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor har ikke radiologene? som tar MR lov til å si noe om bildene? De er jo de som har utdannelse til å lese disse MR-bildene.

Så nå må jeg vente ca 14 dager på legens uttalelse? Hva er greia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips er å be de sende resultatet hjem til deg :jepp:

Jeg har tatt en del bilder. Siden jeg skulle ha kopi med til behandler selv ble jeg anbefalt å få tilsendt resultatet hjem til meg også. (+ at jeg fikk med kopi på cd.)

Merkelig nok oppdaget jeg veldig fort at jeg vær eneste gang fikk resultatet FØR legen,, faktisk opp til over en uke tidligere ,,, men.. tror heller det var legen som hadde treghet i sitt system.

Et av bildene tok jeg privat. For det første så fikk jeg time dagen etter jeg bestilte og da gikk det bare 2 dager før resultatet dukket opp i posten. Så en kan jo lure på hvorfor det går så tregt i det offentlige.

De fleste plasser nå må en si fra om dette mens en er til MR undersøkelsen og skrive under på et papir.

Slik var det ikke for få år siden, da holdt det å ringe. Men du kan jo forsøke ;-)

Skrevet

Det er vel ikke radiologene som tar bilder, det er radiografer. Disse er ikke leger og kan derfor ikke stille diagnose, verken fra eller til.

Radiologer, derimot, de er leger og skal tolke bildene.

• Liker 2
Skrevet

En radiolog er en lege, med spesialisering i røntgendiagnostikk.

En radioGRAF er den som tar bildene. Dette er en treårig høyskoleutdanning.

Det var mest sannsynlig en radiograf som tok MR bildet ditt i dag.

Så skal bildet "demonstreres", altså flere radioLOGer skal se på det sammen, for å ikke overse noe.

Det forklarer kanskje litt om gangen i det, og hvorfor det tar så lang tid.

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Jeg var også privat i dag, takk for tips, jeg skal ringe dem i morgen og be dem sende resultatet til meg også, ikke kun til legen min.

Skrevet

Jeg har tidligere spurt om de kan sende resultater hjem til meg, men har alltid fått til svar at det må gå gjennom legen. Tror ikke de har lov til å sende resultatene til pasienten. Hva om en person har svulst? Kan ikke sende sånt hjem vet du.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har tidligere spurt om de kan sende resultater hjem til meg, men har alltid fått til svar at det må gå gjennom legen. Tror ikke de har lov til å sende resultatene til pasienten. Hva om en person har svulst? Kan ikke sende sånt hjem vet du.

Pasienten eier journalen, med alt innhold. Eneste grunnen til at de ikke skal sende det er om det anses for å være en reell fare for personens sikkerhet, og da skal advokat får det utlevert i stedet (dette er så vidt jeg vet utelukkende aktuelt i psykiatrien)

Skrevet

Hvorfor kan man da ikke få sendt alle resultater hjem? Jeg har aldri fått det, selv om jeg har spurt.

Skrevet

Hvorfor kan man da ikke få sendt alle resultater hjem? Jeg har aldri fått det, selv om jeg har spurt.

Da tror jeg du bare får stå på ditt :jepp:

ALLE undersøkelser som MR, CT, Rønken, ortopedisk, nevrologisk, sykehusnotater, jornaler osv. Har du både krav på innsyn i og krav på å få utskrift av når DU måtte ønske.

Skrevet

Hmm, det skal jeg jammen gjøre. Men de har ikke lov til å opplyse om resultater over telefon?

Skrevet

Hmm, det skal jeg jammen gjøre. Men de har ikke lov til å opplyse om resultater over telefon?

Over tlf kan bli litt vanskelig. De har da ikke bekreftelse på at du er du.

Jeg har samtlige papirer selv fra ALLE undersøkelser og kopier av bilder jeg har vært på.

+ jornalutskrift da jeg byttet lege.

Koster noen kr i enklete av tilfellene å få utskrifter.

Jeg forlanger alltid å få utskrift og kopier på ALT. Men jeg er nok ekstra bestemt siden jeg alt har opplevd mye feil og mangler fra et par av mine tidligere leger. Ting jeg ikke ønsker skal skje en gang til. Derfor vil jeg ha kontrollen selv.

Skrevet

Svar sendes alltid rekvirenten, men du har rett på å få det ut derfra.

Skrevet

Finner dem noe galt ringer di deg med engang... får du ikke svar så er det pga prøvene er fine :)

Skrevet

Etter å ha vært på MR ville ikke fastlegen min si noe om resultatet, så jeg måtte vente 2 mnd på en nevrolog som skulle fortelle meg om dem.

..Det var ikke vanskelig å forstå at noe var galt da......

Skrevet

Jeg ringte i dag, og bad de om å sende resultatet til både fastlegen og hjem til meg. Ingen problem det :)

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...