Gå til innhold

Katten er borte!

Fremhevede innlegg

Gjest Huskatta
Skrevet (endret)

Gode nyheter, katten stod utenfor kl hal 7 idag morges og mjauet :-):-)

Er så glad den er kommet til rette igjen!:-)

Skal få den kastrert så fort som mulig, men dyrlegen sa eg måtte vente til den var ferdig med antibiotika kuren, så da må eg vente 2 uker med å gjøre det:-S Og kommer jo nesten ikke til å tørre å slippe den ut de neste to ukene, men tanke på om den skal rote seg bort igjen:-(

Men nå som den er hjemme igjen, så er den andre hannkatten(den yngste) veldig sjalu virker det som..Den skal hele tiden bort å sloss med den, og katten som nett kom hjem igjen gjør liksom ingen motstand den bare trekker seg vekk og blir redd ser det ut for.

Må kastrere begge, men kan eg kastrere den ene nå i uka og den andre neste uke? Eller er det sånn at den som blir kastrert sist vil "merke" at den andre er blitt det, og bli redd for at det samme skal skje med han, og muligens stikke av?

Så flott at han kom hjem! :)

Jeg ville tatt begge samme dag, da er begge like sløve samtidig og ingen av dem er i form til å småknuffe.

Endret av Huskatta
Videoannonse
Annonse
Gjest willis90
Skrevet

Den er liksom vane med å få være ute hver dag, og igrunn når den vil.. Så er redd den skal bli trist eller noe i den dur om eg plutslig holder den inne en uke? Men samtidig VELDIG redd den skal forsvinne igjen, har vært nervevrak siden den for..:-/

Gjest Huskatta
Skrevet

Må man så må man. :)

Nå er det kattens helse det gjelder. Det er bedre for han at han blir kastrert, og han bryr seg vel katta om han har en time hos veterinæren som må overholdes. Ergo må han holdes inne.

Det går nok bedre enn du tror. :)

• Liker 1
Gjest willis90
Skrevet

Må man så må man. :)

Nå er det kattens helse det gjelder. Det er bedre for han at han blir kastrert, og han bryr seg vel katta om han har en time hos veterinæren som må overholdes. Ergo må han holdes inne.

Det går nok bedre enn du tror. :)

Du har et godt poeng der:-) Får holde den inne, og få time så fort som mulig etter den er ferdig med antibiotikaen:-)

Vet du om de har mye vondt etter de er blitt kastrert? Altså dagene etterpå. Forandrer de væremåte og sånn?

Skrevet

Jeg ville holdt den inne til du var ferdig med antibiotikakuren, om han blir borte noen dager igjen blir kuren avbrutt, og det er jo ikke bra. Det er også vanlig med "husarrest" en stund etter en bortepwriode for å sikre at de ikke stikker av igjen,

Ang. kastrering så er det et mye mindre inngrep på hannkatt enn hunkatt, men han vil være groggy når han våkner og da er det greit å finne et varmt og godt sted han kan slappe av, de kan også være uheldige å tisse på seg når de er groggy. Håndklær på varmekabler e.l. er fint. Pass også på vannet da de kan sovne i vannskålen. Jeg ville kastrert begge samtidig.

• Liker 1
Gjest Huskatta
Skrevet (endret)

Ang. kastrering så er det et mye mindre inngrep på hannkatt enn hunkatt, men han vil være groggy når han våkner og da er det greit å finne et varmt og godt sted han kan slappe av, de kan også være uheldige å tisse på seg når de er groggy. Håndklær på varmekabler e.l. er fint. Pass også på vannet da de kan sovne i vannskålen. Jeg ville kastrert begge samtidig.

Ja, men pass på at det ikke blir for varmt siden de ikke selv klarer å regulere kroppstemperaturen etter oppvåkningen.

Jeg hadde 2 katter, søsken av ulik kjønn og ingen av dem ville ligge i ro til det klarnet i toppen på dem. De skulle absolutt kreke seg hit og dit.

Gutten presterte å sovne med hodet oppi tørrforet.. :fnise: Måtte selvsagt ta bilde av det før jeg flyttet han til sykesenga igjen.

Jeg foretrakk å ha dem i stua for overvåkning.

Gutten fikk gå ut når sårene var fine og tørre, jenta måtte pent vente 1 uke lenger. (Større inngrep på jenter)

De ble begge påkjørt og drept med 2 års mellomrom. :sukk:

Endret av Huskatta
Gjest Huskatta
Skrevet (endret)

Vet du om de har mye vondt etter de er blitt kastrert? Altså dagene etterpå. Forandrer de væremåte og sånn?

Veterinæren sendte med smertestillende til begge mine katter. Jeg merket stor forskjell på gutten etterpå. Han ble..bedagelig. :fnise: De var 5 mnd da inngrepet ble utført. Jenta var sitt vanlige, nydelige jeg.

PS: Det hadde vært hyggelig med en oppdatering etterhvert. :sjenert:

Endret av Huskatta
Gjest willis90
Skrevet

Ja, men pass på at det ikke blir for varmt siden de ikke selv klarer å regulere kroppstemperaturen etter oppvåkningen.

Jeg hadde 2 katter, søsken av ulik kjønn og ingen av dem ville ligge i ro til det klarnet i toppen på dem. De skulle absolutt kreke seg hit og dit.

Gutten presterte å sovne med hodet oppi tørrforet.. :fnise: Måtte selvsagt ta bilde av det før jeg flyttet han til sykesenga igjen.

Jeg foretrakk å ha dem i stua for overvåkning.

Gutten fikk gå ut når sårene var fine og tørre, jenta måtte pent vente 1 uke lenger. (Større inngrep på jenter)

De ble begge påkjørt og drept med 2 års mellomrom. :sukk:

Veldig godt med gode tips :-) Skal nok gå fint, får bare tilbringe kvelden hjemme den dagen og passe godt på dem:-) Men både eg og han eg bor med er jo vekke fra 7 til hal 5, så tenker det sikkert er veldig ensomt eller kjedlig for de om de kun skal ligge inne.. Men bedre enn at det skjer dem noe eller de stikker av!

Hehe, ja det er vell litt som med mennesker, har ikke helt kontroll etter å ha vært "neddopet" :-D

Trist å høre om kattene dine:-( Kjedlig når slikt skjer!

Gjest willis90
Skrevet

Jeg ville holdt den inne til du var ferdig med antibiotikakuren, om han blir borte noen dager igjen blir kuren avbrutt, og det er jo ikke bra. Det er også vanlig med "husarrest" en stund etter en bortepwriode for å sikre at de ikke stikker av igjen,

Ja, eg må nesten holde den inne til kuren er ferdig! Men den står ved døra og mjauer og mjauer og vil bare ut, så er vansklig å holde den inne også, får så dårlig samvitighet:/

Takker for gode tips:-)

Gjest willis90
Skrevet

Veterinæren sendte med smertestillende til begge mine katter. Jeg merket stor forskjell på gutten etterpå. Han ble..bedagelig. :fnise: De var 5 mnd da inngrepet ble utført. Jenta var sitt vanlige, nydelige jeg.

PS: Det hadde vært hyggelig med en oppdatering etterhvert. :sjenert:

Den som nett var borte, er en veldig rolig katt. Den liker ikke noe spesielt å leke, bare sove og kose:-) Så er den veldig skvetten av seg og slikt. Men må jo uansett kastrere den, slikt kan jo forandre seg og vil jo ikke at den skal springe land og strand vekk heller! Mens den andre katten er jo i hundre hele tiden, og skal alltid plage den andre, så den kunne blitt litt roligere, hehe:-D

Skal gi en oppdatering så snart det er noe nytt:-) Katten så foressten veldig bra ut idag da den kom hjem, går veldig fint på foten og virker ikke som den har vondt i det hele tatt:-)

Skrevet

Ja, eg må nesten holde den inne til kuren er ferdig! Men den står ved døra og mjauer og mjauer og vil bare ut, så er vansklig å holde den inne også, får så dårlig samvitighet:/

Takker for gode tips:-)

Så flott at katten kom hjem igjen!

Jeg støtter alle tidligere tips om å holde kattene inne til de er kastrerte.

1. Pus trenger fortsatt antibiotikakur, og denne skal gis regelmessig. Du kan åpenbart ikke stole på at pus kommer hjem klokka ni og fem hver dag for medisinering etter hans siste stunt.

2. Pus er ikke kastrert. Uansett hvor frisk, rask og masete katten er vil det være uansvarlig å slippe ut katten med bjeller og forplantningsevne i behold.

Når katten mjauer og gnåler og ser alldeles fortvilet og såret ut ved ytterdøra, så forestill deg de potensielle kattungene som kan komme til verden hjemløs, mjauende, sultne, kalde og snart døde som følge av misledet dårlig samvittighet. Å holde pus inne til han er kastrert er ingenting å ha dårlig samvittighet for, det er fornuftig kattehold og vitner om en katteeier som tenker på dyrenes beste :jepp::takke:

• Liker 2
Gjest willis90
Skrevet

Så flott at katten kom hjem igjen!

Jeg støtter alle tidligere tips om å holde kattene inne til de er kastrerte.

1. Pus trenger fortsatt antibiotikakur, og denne skal gis regelmessig. Du kan åpenbart ikke stole på at pus kommer hjem klokka ni og fem hver dag for medisinering etter hans siste stunt.

2. Pus er ikke kastrert. Uansett hvor frisk, rask og masete katten er vil det være uansvarlig å slippe ut katten med bjeller og forplantningsevne i behold.

Når katten mjauer og gnåler og ser alldeles fortvilet og såret ut ved ytterdøra, så forestill deg de potensielle kattungene som kan komme til verden hjemløs, mjauende, sultne, kalde og snart døde som følge av misledet dårlig samvittighet. Å holde pus inne til han er kastrert er ingenting å ha dårlig samvittighet for, det er fornuftig kattehold og vitner om en katteeier som tenker på dyrenes beste :jepp::takke:

Ja, har holdt den inne.. Helt til igår, da vi var vekkke og min bror på 9 var innom for å se om vi var hjemme, og slapp selfølgelig katten ut fordi den stod og mjauet:-(

Og katten er ikke komt tilbake siden den tid... ÅÅHH!!:-(

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har holdt den inne.. Helt til igår, da vi var vekkke og min bror på 9 var innom for å se om vi var hjemme, og slapp selfølgelig katten ut fordi den stod og mjauet:-(

Ja, da har du det gående igjen, men nå vet allerede hva du trenger å gjøre.

Har du ikke mulighet til å sperre av området ved ytterdøra om du har gang med dør inn til resten av hjemmet? Holde katten i en avsperret del av huset?

Jeg anser det forøvrig som en selvfølge å ha alle vindu og dører låst om jeg er borte - og selv når jeg er hjemme - dersom katten min har husarrest av forskjellige grunner. Din bror visste selvfølgelig ikke bedre, men du kunne gjort tiltak for å forhindre dette.

Nå er jeg streng, men dette er andre gang din ukastrerte hankatt under medisinering legger ut på laup i den perioden av året der det er mest sannsynlig at han setter uønskede, hjemløse katter til verden.

Det betyr også at det er den sesongen han har størst sannsynlighet for å havne i slosskamp med andre konkurrenter å pådra seg nye sår, skader.. eller enda verre katteaids og andre smittsomme, dødelige sykdommer.

Håper det går bra igjen.

• Liker 3
Skrevet

Må kastrere begge, men kan eg kastrere den ene nå i uka og den andre neste uke? Eller er det sånn at den som blir kastrert sist vil "merke" at den andre er blitt det, og bli redd for at det samme skal skje med han, og muligens stikke av?

Fordelen ved å kastrere begge samtidig er at de begge er like sløve og "slikker sine sår" på samme tid, og derfor heller ikke herjer så mye med hverandre den tiden de leges av operasjonssårene. (nå er det ikke svære greiene med hannkatter, men likevel)

Har aldri opplevd at kattene har klart å kommunisere til hverandre "SE hva de har gjort med meg! LØØP!" :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Du kan fint kastrere to katter samtidig, men det er viktig å passe på dem de neste to ukene ihvertfall... sjekke at de ikke slikker for mye på såret til det er grodd osv... syns du skal ta med deg begge når du først drar :) Forresten utrolig bra at katten din kom tilbake da :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint kastrere to katter samtidig, men det er viktig å passe på dem de neste to ukene ihvertfall... sjekke at de ikke slikker for mye på såret til det er grodd osv... syns du skal ta med deg begge når du først drar :) Forresten utrolig bra at katten din kom tilbake da :)

Nå er jo katten borte igjen da... Er det mulig sier jeg bare...Her er alltid utgangsdøra låst, får vi besøk så får vi heller lette på ræva og lukke opp for den som kommer. Da slipper vi problemet med katter som sniker seg ut...

Bortsett fra det, så er jeg glad for at min veterinær beholder kattene såpass lenge etter kastrering at de er mer eller mindre helt våkne når de blir henta... Hankatten min var i full vigør så fort han kom hjem, det samme var ei av hukattene. Den siste var forsåvidt våken, men var rimelig slapp noen dager etterpå, og de andre syntes nok hun lukta skummelt for de nærma seg ikke engang så lenge hun ikke var i form...

Skrevet

Huff, håper den dukker opp igjen da :catmilk:

AnonymBruker
Skrevet

Er den fortsatt borte?

Låser dere ikke døren når dere er borte? Hvordan var det mulig for din bror på 9 år å komme seg inn, dersom dere var borte? :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅ BLE JEG GLAD :-) Så fint at katten kom hjem igjen :-) Husk på siden nettkatten.no, her har jeg funnet katten min 2 ganger når den har vært på tur... :-)

Klem

AnonymBruker
Skrevet

NÅ BLE JEG GLAD :-) Så fint at katten kom hjem igjen :-) Husk på siden nettkatten.no, her har jeg funnet katten min 2 ganger når den har vært på tur... :-)

Klem

Vet du noe mer enn det som står i tråden? :lete:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...