Gå til innhold

Katten er borte!

Anbefalte innlegg

Gjest willis90
Skrevet

Hei.

Katten min har vært borte i 5 dager nå:-(

Den er aldri borte mer enn 6-7 timer, og kommer vertfall inn til natten. Den går heller aldri særlig langt, ser den alltid rundtom her.

Den er ikke kastret, da vi hadde bestillt time til å kastrere den imorgen.

Var til dyrlege med den for 5 dager siden for den hadde fått ett dypt bitt i foten, fikk antibiotika og smertestillende sprøyte der, og tabletter vi skulle gi den fra dagen etterpå. Men samme dag forsvant den:-( Og den klarte jo nesten ikke gå på foten, så forstår ikke at den skal ha kunnet gå så langt.

Har vært ute å sett etter den flere ganger, og hengt opp lapp i byggefeltet, men uten hell:-(

Noen som har tips til hva eg kan gjøre? Er det normalt at den plutslig er vekke i flere dager, når den alltid kommer hjem hver dag. Skikklig bekymra:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv hatt katt, og mange av vennine mine også. Jeg husker det skjedde med katten min en gang da den var borte en god stund, men kom plutselig tilbake. Det virket som noen hadde matet den en periode. Katten til venninen min kom også plutselig tilbake etter mange uker vekke hjemmefra. Ikke for å skremme deg, men har hørt at når katter merker at de skal dø, så vil de være i fred, drar inn i skogen og dør der. Men vi satser på at dette ikke har skjedd. Den er nok bare på en liten tur, håper den kommer tilbake :) Sett ut litt mat kanskje? Lykke til!

Gjest Huskatta
Skrevet

Jeg hengte meg umiddelbart opp i det faktum at katten er såret.

Skadde katter finner seg ofte et trygt skjulested og blir der så lenge de ikke er i stand til å forsvare seg mot farer.

Ikke gi opp og let i små hull, revner ol. De klemmer seg feks gjennom overaskende små hull. Hvis det er bygninger/rønner i nærheten med åpne dører, vinduer osv ville jeg tatt en titt der.

Håper du finner katten din. :klemmer:

Skrevet

:klemmer: Jeg tror du bør lete mer, ikke gi opp. Er han skadet kan det hende han ikke har klart å komme hjem igjen eller noe sånt. Da den forrige katten min forsvant fant vi henne under trappa. Så let på alle steder du kan komme på. Men et lite tips, ikke slipp ut katten når den er skadet.

Lykke til!

Skrevet

Et annet tips, du kan ta med matskåla ut med mat i og riste litt på den, viss katten er sulten kan det hende den kommer da, viss du roper på den i tillegg så den skjønner det er deg.

Gjest willis90
Skrevet

Tusen takk for svar:-)

Eg får ha meg en runde nå når det er stille ute, og en tur imorgen tidlig når det er lyst!:-) Har også hørt at katter trekker inn i skogen når de vet de skal dø, og håper virklig ikke det er det som er skjedd.

Ringte dyrlegen samme dagen som katten fikk kuttet, og var det morgenen etterpå.. Den spiste og drakk godt, og merket ikke annet att den mjauet litt når den satt foten ned.

Takker for gode tips, skal ta med meg matskålen ut når eg skal leite:-)

Eg slapp den ikke ut da den var såret, men hadde selvfølgeli glemt å lukke soveromsdøra, og der var vinduet åpent:-( Så plutslig var den vekk..

Men om den har funnet en plass å skjule seg pga den er skadet, får den i seg mat da? Med tanke på at den har vært borte så lenge.

Gjest Huskatta
Skrevet

Tusen takk for svar:-)

og merket ikke annet att den mjauet litt når den satt foten ned.

Men om den har funnet en plass å skjule seg pga den er skadet, får den i seg mat da? Med tanke på at den har vært borte så lenge.

Hvis den uttrykte smerte når den satte foten ned tenker jeg at da har den vanvittig vondt. Katten skjuler instinktivt tegn på svakhet, det lurer farer overalt i katteverdenen.

Det viktigste er at katta har lett tilgang til vann, noe jeg håper den har.

Gjest willis90
Skrevet

Hvis den uttrykte smerte når den satte foten ned tenker jeg at da har den vanvittig vondt. Katten skjuler instinktivt tegn på svakhet, det lurer farer overalt i katteverdenen.

Det viktigste er at katta har lett tilgang til vann, noe jeg håper den har.

Det håper virkelig eg og den har. Håper virkelig den dukker opp snart. Vært rundt å sett etter den og rista på matskåla, men forsatt ingenting:-(

Gjest Huskatta
Skrevet

Det håper virkelig eg og den har. Håper virkelig den dukker opp snart. Vært rundt å sett etter den og rista på matskåla, men forsatt ingenting:-(

Huff! Jeg vet hvor vondt det er å ikke vite om katten har det bra eller hvor den er. :klemmer:

Gjest Badedrakt
Skrevet

Når katten min var syk gjemte han seg under en hytte en gang, men han kom hjem igjen. Håper katten din gjør det samme :)

Gjest willis90
Skrevet

Huff! Jeg vet hvor vondt det er å ikke vite om katten har det bra eller hvor den er. :klemmer:

Det er ikke noe kjekt nei, men får bare håpe på det beste og leite litt hver dag:) men er sååå mye skog rundt huset også, så vansklig å vite hvor en skal leite.

Gjest willis90
Skrevet

Når katten min var syk gjemte han seg under en hytte en gang, men han kom hjem igjen. Håper katten din gjør det samme :)

Får håpe den bare har tatt seg en tur, og at den kommer igjen :)Bra din gjor det, så får vi håpe denne gjør det samme:)

Gjest willis90
Skrevet

Har foresten en hannkatt til i hus, den er ett par mnd yngre enn den som er borte. Kan det ha noe betydning?

Gjest Huskatta
Skrevet

Har foresten en hannkatt til i hus, den er ett par mnd yngre enn den som er borte. Kan det ha noe betydning?

Har den katta nylig kommet i hus?

Gjest willis90
Skrevet

Har den katta nylig kommet i hus?

Neida, de har vært ilag så og si hele tiden.. De går som regel veldig godt ilag, sloss litt av og til men det er sjelden:-)

Den katten som er borte er veldig skvetten av seg, og redd for så å si ALT. Liker ikke andre folk, men er veldig glad i å kose med meg da.

Gjest Huskatta
Skrevet

Neida, de har vært ilag så og si hele tiden.. De går som regel veldig godt ilag, sloss litt av og til men det er sjelden:-)

Den katten som er borte er veldig skvetten av seg, og redd for så å si ALT. Liker ikke andre folk, men er veldig glad i å kose med meg da.

Ikke godt å si. Kommer an på alderen også, om de på tur til å bli kjønnsmodne osv.

Kanskje han hadde fått nyss i at juvelene skulle under kniven? Hehe..

Det blir mye spekulering her, det er selvsagt umulig å vite sikkert.

Håper han kommer tuslende hjem så du får fred i sjela. :)

Skrevet

Kjenner jeg får krampe i hjertet av å lese om en ukastrert, skadet hankatt som antakelig skulle vært under husarrest, tilsyn og medisinering!

Håper virkelig du er ute og leter så ofte som mulig! Lapp på butikk, lapp i ALLE postkasser i nabolaget, etterlys på facebookgruppe, dyrebar.no, kontakt dyrebeskyttelse eller andre lokallag i nærheten, gå fra dør til dør, få naboer til å sjekke garasjer, boder, dukkehus og andre uthus, ha med deg nykokt fisk eller stinkende boksemat når du leter - ikke gi deg. Ring veterinærklinikker i nærheten, og viking/falk slik at de er obs på at du savner en katt som ser slik og sånn ut dersom de får inn en skadet eller død katt.

Dersom katten er innestengt klarer den seg ikke lenge uten væske. Katter blir kjapt dehydrert og kan få nyresvikt med fatale konsekvenser.

Om katten i tillegg har sår som burde hatt tilsyn og fått antibiotikakur kan dette før til infeksjon og betennelse som i sin tur kan gi blodforgiftning og igjen være fatalt.

Det vil være naturlig for katten å trekke seg unna når han er skadet. Let også om natten når det er stille i nabolaget, igjen med stinkende lokkemat, ta med lommelykt som kan treffe et par katteøyne og/eller forhåpentligvis et halsbånd.

Anmoder deg på deg sterkeste å kastrere, vaksinere, chippe og forsikre begge katter (forutsett at den på rømmen kommer til rette) før du tenker på å slippe noen av dem ut.

Krysser fingrene for katten.

• Liker 5
Gjest willis90
Skrevet

Gode nyheter, katten stod utenfor kl hal 7 idag morges og mjauet :-):-)

Er så glad den er kommet til rette igjen!:-)

Skal få den kastrert så fort som mulig, men dyrlegen sa eg måtte vente til den var ferdig med antibiotika kuren, så da må eg vente 2 uker med å gjøre det:-S Og kommer jo nesten ikke til å tørre å slippe den ut de neste to ukene, men tanke på om den skal rote seg bort igjen:-(

Men nå som den er hjemme igjen, så er den andre hannkatten(den yngste) veldig sjalu virker det som..Den skal hele tiden bort å sloss med den, og katten som nett kom hjem igjen gjør liksom ingen motstand den bare trekker seg vekk og blir redd ser det ut for.

Må kastrere begge, men kan eg kastrere den ene nå i uka og den andre neste uke? Eller er det sånn at den som blir kastrert sist vil "merke" at den andre er blitt det, og bli redd for at det samme skal skje med han, og muligens stikke av?

Gjest RompeRusk
Skrevet

Phew, nå begynte jeg å lure på om brukeren Katten var forsvunnet.. Det hadde vært en trist dag i KGs historie :(

Skrevet

Så godt å lese at katten kom til rette! :D

Hadde jeg vært deg så ville jeg holdt den inne til antibiotikakuren er avsluttet og labben er fin igjen...deretter tatt med begge til kastrering asap :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...