Gå til innhold

Hvordan tror du samfunnet ser ut om 20 år?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Basert på skriverier om samfunnsutvikling, hvordan tror du verden er?

Noen av mine antakelser:

Folk tilbringer mer tid hjemme, med data osv, og mindre tid på byen og med venner.

Alt går fortere, på jobb, i underholdningsverdenen osv, derfor vil også timelange middager, sosiale treff osv med full fokus på personene rundt en oppfattes som langtekkelig.

Multitasking blir utbredt i alle sammenhenger. Dyp konsentrasjon på ett emne utgår.

Som følge av punktene overfor blir vennskap mer overfladiske og omskiftelige, livslange vennskap blir sjeldne. Den biologiske tilhørigheten folk naturlig føler til familien sin vil være det stabile elementet.

For kjærlighetsforhold gjelder mye av det samme som vennskap.

"fornuftige" fagdisipliner seirer, innenfor samfunnsfag, humaniora og kunst er stort sett alt sagt og gjort. De siste representantene for overtro forsvinner.

Produksjonen går ned, det samme gjør innovasjonen. Folk har det de trenger, og ser ikke noe poeng i å omgi seg med all verdens ting; dette krever både plass og vedlikehold. God tilgang til elektroniske bøker, filmer, musikk etc reduserer behovet for lagring og plass i heimen.

Nordmenn vil stort sett jobbe i statsforvaltningen (jurister, økonomer) eller som lærere. På de fleste andre områder vil billigere utenlandsk arbeidskraft overta.

De to siste avsnittene fører naturlig nok til dårligere tider og høy arbeidsledighet i Norge, men folk tar ikke dette så tungt; de sulter ikke, og de har nok og finne på online, samt muligheter til å realisere seg selv der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om 20 år er Norge mer kulørt og mer konfliktfylt enn i dag.

• Liker 2
Skrevet

Mer konfliktfylt tror jeg ikke; folk har sitt brød og sirkus, og ser liten grunn til å stresse med masse konflikter.

I tillegg vil overvåkningen øke, noe som gjør det vanskeligere å komme seg unna med kriminalitet.

Gjest UngKalven
Skrevet

Lurer på hvordan musikken vil være om 20 år. Det blir jo stadig vanskeligere å lage ny god musikk. Den nye musikken i dag er jo ganske mye dårligere enn bare den for 3 år siden.

Og skisporten. Hva skjer med den? Stadig mindre snø, og stadig mindre nordmenn. Den vil jo begynne å dø. Ikke at det er superviktig for livene våre, men litt synd er det jo.

Norge vil bli mindre norskt og mer multikulturelt. Samme med resten av Europa. Om det er bra eller dårlig er en annen diskusjon.

Gjest finurlig
Skrevet

Lurer på hvordan musikken vil være om 20 år. Det blir jo stadig vanskeligere å lage ny god musikk. Den nye musikken i dag er jo ganske mye dårligere enn bare den for 3 år siden.

Men samtidig adskillig mye bedre enn på 90-tallet, da Vengaboys og Scooter pumpet ut av høyttalerne. Synes nå jeg hvertfall :)

• Liker 1
Gjest UngKalven
Skrevet

Men samtidig adskillig mye bedre enn på 90-tallet, da Vengaboys og Scooter pumpet ut av høyttalerne. Synes nå jeg hvertfall :)

Nei nei. I love the 90s.

Synes nå uansett at gullalderen til populærmusikken var fra 2006 - 2010 ca. Nå går det jo rett nedover. Det er jo selvfølgelig mange bra hits fra 80 og 90 tallet, men bredden var kanskje ikke der.

Skrevet

Jeg kommer sikkert til å mimre om de gode gamle dagene, som er nå, og de er jo ikke veldig gode. Med andre ord så ser framtiden mørk ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det vil se ut omtrent som i dag.

Skrevet (endret)

20 år går fort. I Norge tror jeg ikke vi vil se andre forskjeller enn at nynorsken er valgfri, bokhyller/dvd-hyller har forsvunnet fra den oppvoksende generasjonen, flere bruker el-bil, arbeidsledigheten er høyere, og mange humaniora-emner har gått dukken fordi vi endelig innser at vi ikke trenger å utdanne 50 filmvitenskaps-vitere i året.

Etter et krakk har boligprisene begynt å nå dagens nivå igjen (i forhold til reallønna), og folk begynner å innse at det ikke er noen menneskerett å eie bolig. Folk stoler mer på seg selv om mindre på samfunnet, og sparing blir vanligere. Økonomi er kommet inn som fag i skolen (får vi da håpe!), og kredittkortselskapene har derfor måttet slutte å sende spam-post til folk.

Endret av Zoë Castillo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...